Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har også lært at det viktigste du kan gjøre er å lære å ta av deg beltet. De aller fleste som er med i flystyrter overlever, men av de få som dør er visst hovedgrunnen at de ikke får av seg beltet (og kommer seg ut) i tide.

Kilde? Beltet bør uansett være på i det man kræsjer, av samme grunn som i bil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

De må ha vært riktig heldige. De fleste jeg leser om så overlever bare 2-3..

Man hører jo bare om de aller mest alvorlige. Det er liten sansynlighet for å overleve hvis flyet styrter midt i atlanterhavet. Men pilotene kan foreta kontrollerte nødlandinger likevel selv om det skulle gå galt underveis i turen. For noen år siden var det feks et sas-fly som fikk problemer ti min etter adgang fra sverige, og da klarte de faktisk å lande på et jorde eller noe sånt. Der overlevde alle.

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo bare om de aller mest alvorlige. Det er liten sansynlighet for å overleve hvis flyet styrter midt i atlanterhavet. Men pilotene kan foreta kontrollerte nødlandinger likevel selv om det skulle gå galt underveis i turen. For noen år siden var det feks et sas-fly som fikk problemer ti min etter adgang fra sverige, og da klarte de faktisk å lande på et jorde eller noe sånt. Der overlevde alle.

Da var det jo ikke en styrt.

Skrevet

Jeg har hvert i en nesten flyulykke og er nok redd for å fly jeg også - Jeg har gått på kurs og vet det er suuuper trygt og alt det, men er den følelsen man har at man ikke har noen form for kontroll som er skummelt, og i mitt tilfelle at jeg opplevde det noe som var helt forferdelig og har påvirket meg veldig .

Men anbefaler flykurs :) Jeg ble bedre men kommer nok aldri til å glemme det . Men dette var på den tiden de røyket i flyene så er adskillig tryggere i dag !!!

Huff.. Hørtes ikke hyggelig ut. Hvor mye koster flykurs? :)

Skrevet

Poenget var vel at det mange som ikke klarer å få av seg beltet nå flyet er "ferdigstyrtet", ikke at de skulle sitte uten belte. Har lest engang at de som overlever selve styrten, ofte får panikk og ikke får av seg beltet; de prøver å åpne det som et bilbelte.

Skrevet

Jeg og har lest at det viktigste er å få av seg beltet. Hvis et fly skulle styrte, så er det mange som får panikk og ikke greier å få av beltet. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Huff.. Hørtes ikke hyggelig ut. Hvor mye koster flykurs? :)

Hm er lenge siden men sånn ca under 5000 - Rundt 4300 ca . Hm tror er to helger og avslutter med en flytur til sverige - Men etter det kurset så fløy jeg som bare det - Tok til og med et elendig flyselskap uten skrekk :D

Skrevet

Hm er lenge siden men sånn ca under 5000 - Rundt 4300 ca . Hm tror er to helger og avslutter med en flytur til sverige - Men etter det kurset så fløy jeg som bare det - Tok til og med et elendig flyselskap uten skrekk :D

Skulle gjerne prøvd det :) Prøver og snakke med mamma og pappa om det, men de bare sier at flyet ikke styrter. De forstår ikke..

Skrevet

Det er den tryggeste måten å reise på.

AnonymBruker
Skrevet

Hørte en gang at om du gjør en flyreise hver eneste dag, må du fly i 1000 år før du opplever en ulykke! Har også lært at det viktigste du kan gjøre er å lære å ta av deg beltet. De aller fleste som er med i flystyrter overlever, men av de få som dør er visst hovedgrunnen at de ikke får av seg beltet (og kommer seg ut) i tide.

Alle dere som poengterer hvor SJELDEN en ulykke inntreffer.. det er akkurat der angsten min sitter litt. Jeg tenker at det er så lenge siden sist, at det snart skjer, og sikkert når jeg skal ut og fly..

Skrevet

Alle dere som poengterer hvor SJELDEN en ulykke inntreffer.. det er akkurat der angsten min sitter litt. Jeg tenker at det er så lenge siden sist, at det snart skjer, og sikkert når jeg skal ut og fly..

Det er sånn jeg og tenker...

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn jeg og tenker...

Dere vet at det er en irrasjonell måte å tenke på, eller? :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Rasjonelle statistikker hjelper ikke mot irrasjonell frykt.

Det eneste jeg har å si er at hvis det hadde vært virkelig farlig å fly eller at et bestemt selskap eller en bestemt flytype hadde vært spesielt farlig å fly med så hadde selskapet mest sannsynlig ikke fått fly mer eller passasjerer hadde flyktet til andre selskap. Farlige fly tas ut av drift - helst før det skjer noe alvorlig.

Concorde f.eks. - i hele levetiden var det to hendelser - etter det var det slutt.

De ruteflyene og charterselskapene som opererer fra Norge har sikkerhet i førersetet, og de setter heller flyet på bakken enn å fly uten at det er 100 % trygt.

Det er derfor trygt å fly.

Flyskrekkurs har til hensikt å lære den med flyskrekk hva som skjer i et fly, hva alle de "ekle" lydene er, turbulens etc - slik at man blir tryggere.

Til syvende og sist er det ens eget fokus på at det er farlig som er problemet og den eneste måten å komme forbi dette på er å fokusere på at det er trygt fordi svært mange mennesker flyr hver dag helt ufarlig med f.eks. SAS på korte og lange distanser. Ingenting skjer - ikke fordi det er lenge siden sist, men fordi sikkerhet, vedlikehold, rutiner, personellopplæring, etc. er i høysetet.

SÅ hender det en gang i mellom at ulykker skjer på tross av alt det mennesker kan gjøre for å opprettholde sikkerheten. F.eks. at en motor svikter pga ytre påvirkning. Det er DA det kommer inn at flypersonellet er trent til disse situasjonene også og kan lande med en motor - og noen ganger uten motor - ref. "the Miracle on Hudson river" der ender fløy inn i motorene og kapteinen landet trygt på Hudson og ingen ble skadd.

Skrevet

Da var det jo ikke en styrt.

Jo, flyet styrtet på et jorde i Sverige, og alle på flyet trodde at nå skulle de dø. Men alle overlevde.

Vet om en flystyrt som skjedde i fjor(eller i år) i midtøsten en sted, eller så var det i Asia, der alle døde bortsett fra en 10 år gammel gutt ... Han var den eneste som overlevde.

MEN TS: Husk på at de som jobber i fly, de ville jo ikke valgt den jobben, og stiftet familie, om det var stor fare for å oppleve flystyrt?

Flykapteinene og flyvertinnene vil jo gjerne hjem til familie og hus og hobbier når de er ferdig med arbeidsdagen :)

Tenk f.eks på de som jobber i Eiffeltårnet ...

Skrevet

Ts - i fjor skulle jeg fly til Italia, og da vi satt og ventet på å få gå ombord på flyet, fikk vi beskjed om at avgangen ble forsinket med 1 item, fordi de måtte bytte fly.

Det var noe teknisk feil. De sjekker jo det tekniske utstyret, og om det ikke funker må de reparere, så da setter de inn et fly som fungerer optimalt.

Jeg vil heller at avgangen skal være forsinket slik at man får et sikkert fly, enn at man skal fly punktlig med et usikkert fly.

Men vil si at jeg skjønner skrekken din.

Skrevet

Hørte en gang at om du gjør en flyreise hver eneste dag, må du fly i 1000 år før du opplever en ulykke!

Statistisk sett skal du fly hver dag i 7000 år før du styrter, iflg denne

Men for flyskrekk er det antakelig poengløst, på samme måte som det ikke hjelper meg å tenke på at edderkoppen i taket ikke kommer til å jage meg og bite meg til døde. Fobi er kjipe greier. Greia er vel å utfordre skrekken og øve seg, så kan det etter hvert bli lettere å leve med, evt helt borte.

Skrevet

Statistisk sett skal du fly hver dag i 7000 år før du styrter, iflg denne

Men for flyskrekk er det antakelig poengløst, på samme måte som det ikke hjelper meg å tenke på at edderkoppen i taket ikke kommer til å jage meg og bite meg til døde. Fobi er kjipe greier. Greia er vel å utfordre skrekken og øve seg, så kan det etter hvert bli lettere å leve med, evt helt borte.

Takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenk f.eks på de som jobber i Eiffeltårnet ...

Hvorfor skal vi tenke på dem i denne sammenhengen? :lete:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...