Gå til innhold

Mat med masse kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue
  NozMonster skrev (På 25.5.2012 den 19.02):

jeg synes det jeg mye kalorier i det jeg men.. det skal nok heller ikke så mye til før jeg synes ting er kaloririke da men :sjenert:

er det ikke lurt å passe på koleserolet selvom man er ute etter fet mat? :sjenert:

AnonymBruker skrev (På 26.5.2012 den 1.37):

130 kcal mye? Om man drikker 5 flasker om gangen kanskje.

Hehe. Jeg tenkte det samme. Hvorvidt en matvare inneholder mye kalorier eller ikke er jo ikke en subjektiv sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster
  AnonymBruker skrev (På 26.5.2012 den 1.37):

130 kcal mye? Om man drikker 5 flasker om gangen kanskje.

for en flaske med drikke så synes jeg det er mye ja!

men jeg mener jo om man drikker den i tillegg til måltidet da, og ikke i stedenfor...

Jeg personlig har en liten teori på akkuratt dette- det at mange legger på seg uten at de forstår hvorfor, eller at de ikke forstår hvorfor de ikke går ned i vekt når de prøver på det- det er mange som ikke har så mye peiling på kalorier, og tenker ikke på at drikke innholder kalorier, så om man drikker et noen slike smoothie`s i løpet av uka, kanskje noen Litagoer og diverse andre kaloribomber, i tillegg til den vanlige maten, så blir det totale kaloriinntaket ganske mye større enn om man hadde drukket bare vann og for.eks sukkerfri brus.

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NozMonster skrev (På 25.5.2012 den 19.02):

er det ikke lurt å passe på koleserolet selvom man er ute etter fet mat? :sjenert:

Veldig følsomt tema akkurat det. Den etablerte praksisen er jo at mengde kolesterol = hjerte-/karsykdommer, spesielt aterosklerose.

Og det er jo ikke usant at dette er farlig eller at partiklene som frakter kolesterol i blodet er en del av det.

Fettreduserte kosthold har jo ikke akkurat vist en stor nedgang i hjertesykdom de siste 30 årene. Snarere tvert i mot. Og det er forsket ganske mye på akkurat dette. Jeg har selv tidligere henvist til en studie som viste at utbytting av mettet fett med flerumettet fett reduserte forekomsten av hjerte-/karsykdommer, men etter å ha lest kritikk at studien er jeg ikke sikker på om den egentlig viste det eller om det var andre faktorer som ikke var tatt hensyn til. Selv forfatterne av studien sa seg enig i dette.

Mye kan tyde på at sukker (sukrose) (og spesielt fruktose-delen, vil noen hevde) i store mengder fører til flere LDL partikler (NB! ikke kolesterolmengde) som viser seg å være en mye mer riktig indikator på hjertesykdom enn LDL-C (LDL kolesterolmengde).

I stedetfor å stjele alle henvisningene til dem som har "overtalt" meg henviser jeg heller til artiklene til en av disse der det blir forklart. Det er verdt å merke seg at det finnes kritikere av enkelte av "faktaene" som blir presentert, men hvis du leser kommentarfeltet er det mye som blir oppklart der.

http://waroninsulin.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

AnonymBruker skrev (På 26.5.2012 den 9.13):

Hvorfor er det så viktig å telle kalorier?

Det lurer jeg på også. Jeg har tidligere trodd mye på kalorier ut vs kalorier inn-teorien, men jeg er ikke så overbevist lenger.

Og dette har ingenting med lavkarbo å gjøre direkte. Det handler mer om hvordan kroppen endrer energiforbruket i forhold til inntaket. Og hvordan hormoner påvirker dette.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...