Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi får noen middagsgjester på fredag, og jeg er litt usikker på hva vi skal servere. Vi kommer til å være seks stykker, og det er ganske casual. Har vurdert tapas, men med det fine været, så er jo også grilling aktuelt. Noen som har noen gode middagstips? Og apropos grilling, noen som har noen gode tips til hva jeg evt kan grille?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lammekoteletter, og couscoussalat til?

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/8837/lamb-chops-with-fruity-couscous-and-mint

(Jeg leste den oppskriften rett før jeg så tråden din :ler:).

For å få en friskere salat kan du bruke tomater (eller vannmelon) i terninger i stedet for dadler. Og i tillegg til lam er det godt å grille skiver av halloumi (dvs fast kypriotisk ost som tåler grilling), smaken passer godt sammen med lam. Husk masse sitronbåter!

Du kan jo også kombinere med noe tapas/meze-aktig til forrett, mens grillen blir varm/kjøttet steker, feks marinerte oliven, hummus, baba ghanoush (dvs puré av svartgrillede auberginer) eller muhammara, dvs dip av grillet paprika, valnøtter og granateplesirup. Og så bare varme pitabrød eller andre myke flattbrød på grillen til å spise dipene på. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage pastasalat :)

eller så kan du grille kylling, koteletter, biff, pølser.

Skrevet

Takk for svar. Den oppskiften med lam så utrolig god ut! Nam :) Har tenkt litt på grilling av kylling, biff etc, men har vært litt usikker på hvordan jeg skal grille det, og hva jeg evt skal servere inntil.

Skrevet

Hva enn du føler for så lenge du serverer en digg salat og tzatziki ved siden av :jepp:

Skrevet

Godt poeng:) Salat er bankers. Tzatziki har jeg faktisk aldri lagd før, så dette blir første gangen! Takk for gode tips:)

Skrevet

Maiskolber er et must når jeg griller. :spise:

• Liker 2
Skrevet

Laks i folie

Potetsalat

En deilig salat

...og masse gode, grillede grønnsaker :)

Skrevet

Hadde helt glemt maiskolber. Det er notert!

Skrevet

Godt poeng:) Salat er bankers. Tzatziki har jeg faktisk aldri lagd før, så dette blir første gangen! Takk for gode tips:)

Om du skal lage den skikkelig så laget du den kvelden før.

Kjøp gresk yoghurt og legg den mengden du vil ha i et klede og skvis ut væsken. Legg gjerne kledet med yoghurten inni oppi i sil som ligger oppi noe slik at den får drypt av seg skikkelig over natten. Evnt knyt kledet fast i en pinne som henger på tvers på et litersmål eller noe.

Grovriv agurk, legg det i en sil eller et klede og salt det litt. La all agurkvæsken renne av seg. Gjerne over natten denne også.

Bland det dagen etterpå, ha i hvitløk, salt og pepper (og annet om du har noe som passer til)

Men det går også ann å bruke yoghurten som den er og bare skvise ut agurksaften og bruke den med en gang, men da blir den ikke fullt så god

Skrevet

Tusen takk, Ryvre! Da setter jeg i gang med den i morgen kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...