Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Nektarinjenta
Skrevet

Hei! Jeg er forvirret angående p-pillestart. Jeg tok min første pille (Diane) noensinne utenom mensen. Synes pakningsvedlegget var forvirrende, da det stod forskjellige "oppskrifter" på bruk. Siden jeg var førstegangsbrukende, så fulgte jeg det jeg trodde var førstegangs-metoden, altså å bare starte på gjeldende dag i uken, ta hele brettet, og så pause på syv dager, før et nytt brett.

De forskjellige avsnittene i pakningsvedlegget sier ingenting om hvordan du skal bruke p-piller for aller aller første gang. Det nærmeste er en oppskrift på hvordan man bruker pillene HVIS man har brukt p-piller den siste måneden(starte på 1. dag i menstruasjonen). Det har da ingen førstegangsbrukende gjort, så den fulgte jeg ikke.

Det var godt over en uke siden jeg hadde mensen da jeg startet på pillene, så spørsmålene mine er:

Hvor mange dager tar det før jeg er beskyttet - 14, 8, 7? Har lest litt forskjellig meninger rundt dette.

Er det flere der ute som klarte å misforstå og startet på pillene første gang noensinne utenom menssyklusen? Hvordan er deres erfaringer?

Skal jeg hoppe over de 7 dagene med pause og bare starte på nytt brett? Så det blir "riktig" med start på 1.dag i menstruasjonssyklusen?...

Irritert over at meg klarte å klusse til med en gang for meg selv :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar 7 dager før du er beskyttet. Følg vedlegget slik du nå gjør, altså spis en pille hver dag, ta pause i 7 dager og begynn på nytt brett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...