Gå til innhold

den eveige navnediskusjonen

Er Willem mer jålete enn William?  

56 stemmer

1. 1. Er navnet Willem bare jåleri?

• Ja, kan like gjerne kalle ham William.
      5
    • Nei, hvorfor det?
      23
    • Greit om han er oppkalt, teit om han ikke er det.
      5
    • Willem??
      23

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører godt forskjell på Willem og Wilhelm jeg. Og jeg synes Willem er et nydelig navn! Et uvanlig, men ikke sært navn. Det er ikke akkurat i Ekstase-klassen..... Så ikke hør på disse negative tusseladdene, men kjør på med det navnet du liker :)

Jeg har en bror som heter Vilhelm, og når vi skal si navnet hans i forbifarten sier vi alltid Villem, selv om om jeg skulle fortalt noen hva han hette hadde jeg nok sagt vilhelm.

Videoannonse
Annonse
Gjest stronger
Skrevet

synes Willem var et flott navn jeg! Er jo tusenvis av små gutter som hegter William, men ikke like vanlig med Willem :) Du sier jo selv at en på farssiden heter det, og det er jo koselig å kalle opp! synes ikke det var jålete heller, drit i kollegene dine ;) Ofte høres et navn rart ut første gangen, men så blir man mer og mer komfortabel med det etter hvert! Det vil helt sikkert dine kolleger også bli :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Snakker vel om det generelle kunnskapsnivået. Nå jobber jeg et sted med en drøss av akademikere, men flere av dem trodde først at jeg bare hadde laget min egen vri på navnet William.

Hvilken sammenheng har dette med navnevalg?

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg synes TS skal slå på stortromma og kalle guten Guillermo eller Guillame.

Skrevet

Er det virkelig vanlig å kommentere venner/kollegers navnevalg negativt? Jeg har flere ganger tenkt mitt når vordene foreldre har fortalt hva de skal kalle ungen, men jeg har da oppdragelse nok til å holde meningene mine for meg selv!

Det samme sier jeg. Hva er det med folk? Jeg hadde aldri sagt noe stygt om navnet folk har tenkt til å gi barna sine. Jeg har et søskenbarn på under 10 som heter Sverre, og husker jeg ikke syntes det var noe fint da han ble født. Men jeg SA det jo ikke til tanta og onkelen min. I dag synes jeg det er fint :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Willem er mye mindre jålete enn William.

Ellers vil jeg foretrekke Wilhelm over Willem, men mest fordi "alle" kommer til å tro han heter Wilhelm uansett.

AnonymBruker
Skrevet

"Willem" tar seg dårlig ut i Norge. Hvis navnet skyldes farens nasjonalitet, flytt til hans land eller kall ungen noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Willem har jeg aldri hørt før, men jeg synes det er et kjempefint navn :) Synes ikke det er jålete, ser for meg en blond bestemt liten kar i dress med bred sideskill :fnise: Lillebroren min var en slik kar, til tider et lite lemen. Ble helt rød i ansiktet før han klarte å gråte når han ble sint. Sa alltid til mamma at han burde hete Wilhelm ;p

Selv skal min hete Storm, håper virkelig ikke det blir en selvoppfyllende profeti :P

Skrevet

Eg har ikkje høyrt namnet Willem før... Ville trudd det nærmast var ein ny fancy skrivemåte av William eller Wilhelm. Men eg synest faktisk Willem er finare enn Wilhelm; Wilhelm synest eg er litt sånn "snobbenamn" - dermed meir jålete enn Willem... men mange kjem nok til å tru han heiter Wilhelm.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om noen som har kalt ungen "Viljam", det er litt mer sær skrivemåte...

Skrevet

Min første tanke var "Willem?" Men etter å ha smakt litt på navnet så gror det godt på meg. Synes det er fint. Kanskje spesielt fordi det er snakk om oppkalling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tenkte på Willem Dafoe, og han virker jo å være en passe kul og sprø fyr. Synes William er mer pompøst og jålete enn Willem, så bare kjør på!

AnonymBruker
Skrevet

En tidligere kollega av mamma het Willem, så jeg reagerte ikke negativt når du skrev det navnet. Synes det er fint jeg. Forbinder det jo også med Willem på jobben til mamma, og han var alltid som morsom når jeg var liten - så jeg liker Willem!

Gjest Gjæst
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til ikke å bruke den mest innarbeidede skrivemåten, dersom uttalen uansett er den samme.

Navn blir ikke noe finere av at man skriver det feil.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Eg har ikkje høyrt namnet Willem før... Ville trudd det nærmast var ein ny fancy skrivemåte av William eller Wilhelm. Men eg synest faktisk Willem er finare enn Wilhelm; Wilhelm synest eg er litt sånn "snobbenamn" - dermed meir jålete enn Willem... men mange kjem nok til å tru han heiter Wilhelm.

Jeg kjenner en mann på 92 som heter det, så det er sikkert derfor jeg liker det. Jeg liker jo "gammal gubbe"-navn.

Skrevet

Synes du skal kalle ungen din det DU vil, ikke det andre mener om det. det er ditt barn, ikke dems.

Jeg er fan av litt spesielle navn, altså navn som skiller seg ut, uten at de er helt "crazy". Jeg har ikke hørt Willem før, men etter å ha lest gjennom tråden og smakt litt på det synes jeg det er fint. Og absolutt ikke jålete.

Mitt barn har ett spesielt navn, men det er slett ikke rart for det, stort sett alle har hørt om det, men veldig få kjenner noen som heter det. Tror det bare er ca 200 i Norge som heter det. Sånn liker jeg da :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du må jo kalle ungen din opp etter det DU syns er fint. Personlig syns jeg ikke Willem var et fint navn. Som noen skriver over vil jeg tro folk som hører feil vil skrive Wilhelm, samt at det høres faktisk ut som et barn som ikke kan si WILHELM, men sier det feil.

Sorry =/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til ikke å bruke den mest innarbeidede skrivemåten, dersom uttalen uansett er den samme.

Navn blir ikke noe finere av at man skriver det feil.

TS her. Willem er ikke "feil" skrivemåte, det er et litt annet navn enn William (som folk flest har hørt om).

Skrevet

Kall barnet ditt det du vil, det finnes de som ville hatt noe negativt å si om William eller Wilhelm også.

Sønnen min har et navn noen synes er kjempefint, mens andre synes det er gubbete. Det synes jeg er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...