Gå til innhold

den eveige navnediskusjonen

Er Willem mer jålete enn William?  

56 stemmer

1. 1. Er navnet Willem bare jåleri?

• Ja, kan like gjerne kalle ham William.
      5
    • Nei, hvorfor det?
      23
    • Greit om han er oppkalt, teit om han ikke er det.
      5
    • Willem??
      23

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal døpe gutten min Willem, men har fått flere kommentarer på at dette er jåleri.

Så spør her inne, jeg da. For jeg ble faktisk lei meg og usikker etter en runde i lunsjpausen hvor omtrent alle syntes det var rart å ikke bare kalle ham William.

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare kalle ham William eller Wilhelm? Wilhelm uttales jo nesten Willem uansett.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor ikke bare drite i hva andre mener og kalle barnet ditt det du synes passer?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare kalle ham William eller Wilhelm? Wilhelm uttales jo nesten Willem uansett.

Har en Willem på farssiden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare drite i hva andre mener og kalle barnet ditt det du synes passer?

Nei, si det.

Av samme grunn som jeg utelukker Lana som navn fordi det blir anal baklengs.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, si det.

Av samme grunn som jeg utelukker Lana som navn fordi det blir anal baklengs.

Jeg mener det er forskjell på et navn som lett kan endres til et obskønt ord eller serverer mobbemulighetene "på fat" og et navn som andre ikke synes er pent fordi de ikke synes det er pent.

• Liker 2
Gjest Magda
Skrevet

Er ikke Willem den nederlandske formen av Wilhelm/William?

Jeg sitter i glasshus- sønnen min har navnet Ville som fornavn nr. 2. Det er den kvenske/finske varianten av samme navn. Så jeg synes ikke Willem er så sært, selv om det nok er langt vanligere med William. Rent personlig synes jeg Wilhelm klinger bedre enn Willem, men det er bare en smakssak.

Sånn voldsomt sært er det uansett ikke- har hørt langt "verre" :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er forskjell på et navn som lett kan endres til et obskønt ord eller serverer mobbemulighetene "på fat" og et navn som andre ikke synes er pent fordi de ikke synes det er pent.

Snakker vel om det generelle kunnskapsnivået. Nå jobber jeg et sted med en drøss av akademikere, men flere av dem trodde først at jeg bare hadde laget min egen vri på navnet William.

Om det er den generelle reaksjonen på navnet tar jeg heller WIlliam. Så opptatt av å skille ham ut er jeg ikke, selv om Willem er vakkert.

Gjest Marmot
Skrevet

Willem er jo et veldig fint navn.

Jeg tror nok det er sånn at du alltid vil få kommentarer. Jeg fikk alt fra "Åååh, så heldig han er som har et ordentlig navn!" til "Herlighet, du kan ikke kalle en liten gutt det, det er bare gamle gubber som heter det!" på navnet til sønnen min. Det er bare sånn det er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ser at det kanskje ble litt mye negativitet i går - kanskje jeg bare har sære kolleger.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være lurt å ikke snakke så mye om navn man har tenkt å gi et ufødt barn - det er mye vanskeligere for folk å komme med negative kommentarer til "han heter" enn "vi har tenkt å kalle ham" :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns egentlig det var fint, men ville nok valgt Wilhelm selv, for tror mange vil regne med at det er feil skrevet, og anta at han heter det. Uttales jo ganske likt også... Syns det høres litt ut som et lite barn som ikke klarer helt å si Wilhelm, litt babyutgave av navnet liksom :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at de aller fleste vil stave navnet hannes Vilhelm (evt Wilhelm) - og når det uttales omtrent likt, hvorfor ikke velge det over William? Jeg synes forøvrig Vilhelm er et mye finere og spesielt navn enn William :-) Og Willem var pent det også, men uttales jo nesten likt.

Skrevet

Jeg synes det var nydelig! Og er vanligvis ikke fan av ikke-a4-navn :)

Angående den som skrev over her at man får kommentarer om at det er bare gamle gubber som heter sånt: min svigermor fikk den reaksjonen da min mann ble født, og skulle kalles opp etter farfar. Hennes svar var, treffende nok, "gamle gubber har vært små unger en gang de også." :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke blir fornærmet over at de fleste vil tro han heter Wilhelm, så...:)

Gjest Sansol
Skrevet

Hører godt forskjell på Willem og Wilhelm jeg. Og jeg synes Willem er et nydelig navn! Et uvanlig, men ikke sært navn. Det er ikke akkurat i Ekstase-klassen..... Så ikke hør på disse negative tusseladdene, men kjør på med det navnet du liker :)

Skrevet

Jeg syns Willem/Wilhelm er fint jeg :)

Kall barnet ditt det du syns er fint.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg skal døpe gutten min Willem, men har fått flere kommentarer på at dette er jåleri.

Så spør her inne, jeg da. For jeg ble faktisk lei meg og usikker etter en runde i lunsjpausen hvor omtrent alle syntes det var rart å ikke bare kalle ham William.

Dette er grunnen til at man IKKE bør si noe som helst om dette annet enn til ens partner før ETTER at barnet er født. Det er kun foreldrenes valg. Ingen andre har noe de skulle sagt.

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig vanlig å kommentere venner/kollegers navnevalg negativt? Jeg har flere ganger tenkt mitt når vordene foreldre har fortalt hva de skal kalle ungen, men jeg har da oppdragelse nok til å holde meningene mine for meg selv!

• Liker 3
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Synes ikke det var særlig jålete,har hørt mange navn som er mye verre på jåleriskalaen for å si det slik ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...