Gå til innhold

Moren til ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvordan googler man seg fram til bilder av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan googler man seg fram til bilder av henne?

Tenk LITT.

Hva med "mora til abb"

Eller bare wenche behring. Jeg regner ikke med at navnet er hemmelig da det er ute i media.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om moren til ABB og forholdene hjemme, så dette skriver jeg på generelt grunnlag:

Man kan bedrive omsorgssvikt selv om man viser omsorg i forhold til f.eks. å lage mat og stelle i hjemmet for barnet sitt i 30 år. Å vise omsorg er mer enn å servere mat, la barnet bo hjemme og smile pent. Å vise et barn tilfredsstillende omsorg handler om så mye mer. Et hjem kan se pent og vellykket ut fra utsiden (fine møbler, rent, pene klær, god mat osv) og likevel får ikke barnet nødvendig omsorg. Et barn trenger å føle seg elsket (man føler seg ikke elsket bare fordi man har pene klær og et pent hjem), barnet trenger noen som forstår og ser barnet, noen som kan veilede og lytte, sette grenser og vise kjærlighet, skape en trygg hverdag. Omsorg er så mye mer enn det ytre som vi kan se.

Og yrke er ingen garanti for at man er en god omsorgsperson.

For øvrig tenker jeg at det kanskje er sant at ABB ikke ville hatt de holdninger han har i dag og gjort de valg han har gjort dersom han ikke hadde vokst opp i et multikulturelt samfunn. Men det er likevel ikke det multikulturelle samfunnet som har skapt en massemorder. Jeg tipper at om ABB hadde vokst opp i et helnorskt, blondt og blåøyd samfunn ville han funnet andre å legge sitt hat på. Hvis han hadde blitt behandlet dårlig at 2-3 overvektige hadde han kanskje gått til angrep på overvektige? Om han hadde blitt behandlet dårlig av 2-3 røykere hadde han kanskje gått til angrep på røykere?

Han har nok vært en tikkende bombe hele sitt liv, tror jeg. Multikulturalisme er bare et påskudd for å få utløp for galskapen i seg.

Flott innlegg.. Selvom man gir mat og omsorg så kan hun ha sviktet på andre måter. Det har jo for eksempel kommet frem at Breivik og søsteren var alene hjemme veldig mye.. Kanskje hun overvurderte barnet sitt og behandlet han voksnere enn han var? Kanskje han fikk for mye ansvar fra ung alder (moren var jo alene og forlatt av mannen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

Ja kanskje slik og slik skjedde, men syns det er dumt å diskutere dette siden vi ikke vet noe om det. Ting som har komt frem i media kan tyde på at hun drev med omsorgssvikt osv.. men ting er gale nok som det, plis ikke google henne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen moren gjorde var å la han vokse opp i et multikulturelt miljø i Oslo. Hvis han ikke hadde hatt så mange negative erfaringer med ungdom med innvandrerbakgrunn ville han sannsynligvis ikke blitt en terrorist.

Mange med lik bakgrunn, såå da kan vi anta at det er mange slike ute enda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg.. Selvom man gir mat og omsorg så kan hun ha sviktet på andre måter. Det har jo for eksempel kommet frem at Breivik og søsteren var alene hjemme veldig mye.. Kanskje hun overvurderte barnet sitt og behandlet han voksnere enn han var? Kanskje han fikk for mye ansvar fra ung alder (moren var jo alene og forlatt av mannen)

Ja, dere kan jo kalle det at hun sviktet. Sviktet hun? Kansje hun gjorde det hun kunne, men skulle gjort ting annerledes. Mulig hun ikke hadde kunnskap om dette? Mulig hun selv er oppdratt selv i et hjem hvor det var kjølig. Skal man klandre henne.

Syns dere forenkler dette.

Hvor mange gæringer om vi skal kalle det for det, går løs? Hvor mange ungdommer finner på me rart som sjokkerer oss. Er det alltid foreldrene. Om du og jeg ble satt i et rom med en psykiater...tror han ville finne noe på oss alle.

Noen skrev at han og søsteren var mye alene hjemme.

Ja, jeg voks opp i en tid da det ikke var barnehager. Det var, men det var for unger som trengte det, store barneflokker,sosiale forhold hjemme.

De fleste kvinner jobbet ikke.

Min mor jobbet. Det var vi eldre søsken som passet de to minste etter skoletid.

Det var vi som laget middag, det var vi som vasket hus.

I helgene var vi alene også. Slik hadde de fleste det på den tiden.

Jeg hadde ikke foreldre som kunne komme på skoleavslutning, for det var i arb.tiden.

Jeg ble innlagt på sykehus,mor fikk fri en dag til å følge meg. Fri uten lønn.

Jeg lå alene i en fremmed by uten besøk. Jeg var da 12 år

Når jeg var 14 hadde jeg ansvar for en treåring fra jeg kom fra skolen til kl 22 på kvelden

tror du det var omsorgssvkt? Nei. Tiden var sånn

I dag har barnevernet kommmet og hentet oss om det skjedde

Ble vi syke eller fikk vi problemer ? nei, vi lærte ansvar og ble fornuftige mennesker

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dere kan jo kalle det at hun sviktet. Sviktet hun? Kansje hun gjorde det hun kunne, men skulle gjort ting annerledes. Mulig hun ikke hadde kunnskap om dette? Mulig hun selv er oppdratt selv i et hjem hvor det var kjølig. Skal man klandre henne.

Syns dere forenkler dette.

Hvor mange gæringer om vi skal kalle det for det, går løs? Hvor mange ungdommer finner på me rart som sjokkerer oss. Er det alltid foreldrene. Om du og jeg ble satt i et rom med en psykiater...tror han ville finne noe på oss alle.

For det første: De fleste her skriver da på generelt grunnlag om omsorgssvikt osv?

For det andre: Omsorgssvikt vil eventuelt være en liten bit av et stort puslespill. Det er ikke sånn at omsorgssvikt = sønnen blir massemorder. I såfall hadde det ikke vært mennesker igjen i verden pga alle massemorderne som løp rundt og tok livet av folk.

Og for det tredje: Uansett om mor (igjen, på generelt grunnlag) har gjort sitt beste ut fra sine forutsetninger så er det like mye omsorgssvikt som om hun hadde sviktet med vilje. Et barn har samme behov for omsorg enten foreldrene er kunnskapsløse eller ondskapsfulle.

Jeg tror ikke det er så utbredt å tenke at moren til ABB eventuelt har skyld i hva sønnen har endt opp som. Men i en prosess der folk prøver å forstå hvorfor ting ble som de ble så er det naturlig å nøste opp i alle de løse trådene. Da er barndommen hans naturlig nok et interessant tema, uten at det trenger å handle om å fordele skyld. Det er kun EN person som kan klandres for det ABB gjorde, og det er ABB selv. Alt annet er bare et forsøk på å finne ut hvordan ting kunne gå så galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breiviks mormor paranoid

Den terrormisstänkte Anders Breiviks mormor var psykiskt sjuk med paranoida föreställningar, rapporterar norsk tv i en dokumentär.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/breiviks-mormor-paranoid/

I 1983 blir Anders Behring Breivik, da fire år gammel, sammen med familien innlagt på Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri i Oslo. Her er familien innlagt i nesten en måned.

«Paranoide forestillinger»

Under oppholdet kommer det frem at moren til Anders Behring Breivik har hatt en vanskelig oppvekst. Behring Breiviks mormor er alvorlig psykisk syk og lider ifølge NRK av «paranoide forestillinger».

Fireåringen Anders blir av psykologen som observerer familien, karakterisert som «passiv, engstelig og med et påtatt avvergende smil».

Dette skal ifølge psykologen være en konsekvens av morens dårlige psykiske fungering.

Familien vurderes som hjelpetrengende, og det blir foreslått at gutten plasseres i fosterhjem for å forebygge en alvorlig psykisk skjevutvikling som følge av at samspillet mellom mor og barn er vanskelig.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/--Breiviks-mormor-psykisk-syk-2629533.html#.T7_9ZRxwGLg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...