Gå til innhold

Hunderase som passer for meg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg skal kjøpe hund. Men hvilken rase? Har tenkt litt på border collie, rottweiler, foxterrier, mellomsnaucher m.m. Som dere ser, lista er lang og kan bli lengre.

Men, jeg har dager hvor jeg ikke gidder så mye, og er direkte lat. Da vil jeg lese, helst i senga. Eller glane på tven. Her kan jeg forresten bare slippe hunden ut på egenhånd, når den blir mer moden, og dressert. Og den slipper være mye alene. Jeg skal også gå turer med den - en til to (noen ganger tre) timer hver dag - men cirka 1,5 timer blir vel snittet. Jeg har hatt hund før, av typen gjeterhund/brukshund - og drev aktivt med dressur (ikke BC).

Men jeg antar at jeg ikke er på langt nær like aktiv i dag. Av en eller annen grunn strekker ikke tida til, med pc og alt...

Men jeg har jo knep jeg kan lære den, f.eks. å søke spor mens vi går tur, så slår jeg to fluer i ett smekk liksom... (jage samboer i forveien... he he, som om han orker det mer enn to ganger...)

Er border collien nesten som et monster å regne dersom den ikke blir tilstrekkelig aktivisert? Jeg klarer ikke tanken på en stressa hund som "maser" når jeg sitter foran pcen. Da får jeg ikke ro - i tillegg til at hunden ikke har godt av en sånn makelig anlagt matmor - noen dager er jeg ille - og jeg vil gjerne ha disse dagene, uten for mye styr. Eller vil turer med litt innlagte øvelser gi den nok "å tygge på"?

Hva med foxterrier og rottweiler? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si noe om Foxterrieren, annet enn at den er en sjarmerende hund. Har altså ikke hatt Foxterrier selv, men kjenner folk som har en og har aldri hørt noe negativt om den.

Men Rottweileren vet jeg mer om :blunke:

Først og fremst: Ingen førstegangs-hund.

Dessuten anfefaler jeg tispe om du bestemmer deg for denne rasen.

Det største problemet, synes jeg, er folks fordommer mot denne rasen. Ellers kan den være sta og egen. Det hender at vi må gi kommandoene 3-4 ganger før hunden gidder å høre. Dette er BC-ens motsetning :ler: .

Våre tur-ritualer varierer veldig. Noen dager blir det bare 10 minutter langs veien, andre ganger går vi i 2-3 timer. Begge deler takles bra av hunden. Den tåler masse, men synes visst at det er greit å ligge på sofaen også :ler:

Hvis du har konkrete spørsmål, så svarer jeg gjerne.

Må vel kanskje legge til at det er mye HD og andre sykdommer ute og går. Rottweileren er utsatt når det gjelder sånt. Velg oppdretter med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan for morro skyld gå på www.canis.no og klikke på rasevelger. Den står under "oppslagsverk". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ikke velge border collie. Border collie er en arbeidshund! Det er alt for mange border collier som ikke brukes til noe som helst, ikke annet enn rusleturer i nabolaget. Minumuskravet til at du skal velge border collie er at du har ambisjoner om å bruke den til noe; sauegjeting, agility, lydighet... Hvis ikke du har noen planer her, så synes jeg du skal velge noen av de andre rasene på listen din.

Jeg vil også anta at dette er en hund som kommer og maser hvis den ikke får arbeidet ja!

Jeg har en springer spaniel som blir sånn hvis det går et par dager uten at det skjer noe spesielt med henne. Da kan du tenke deg hvordan border collien blir, som krever enda mer enn min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ikke velge border collie. Border collie er en arbeidshund! Det er alt for mange border collier som ikke brukes til noe som helst, ikke annet enn rusleturer i nabolaget. Minumuskravet til at du skal velge border collie er at du har ambisjoner om å bruke den til noe; sauegjeting, agility, lydighet... Hvis ikke du har noen planer her, så synes jeg du skal velge noen av de andre rasene på listen din.

Jeg vil også anta at dette er en hund som kommer og maser hvis den ikke får arbeidet ja!

Helt enig med deg, Linsi... :enig: Det finnes alt for mange Border collier som ikke får noen form for stimulans av eierene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har vært på Canis, og fikk så vidt forskjellige svar som Ikita Anu og Amerikansk cocker spaniel, når jeg fylte ut rasevelger...

Fylte ut en gang til, bare med en liten variasjon, og fikk buhund, og spisshunder (lapphund m.m)

Jeg kommer til å drive dressur, f.eks. sitt og bli, dekk og bli, søke spor, gå fot uten bånd, forskjell på høyre og venstre, og slike "hverdagslige" ting. Er den kraftig, kan den bære kløv, og dra pulk. Men om jeg driver videre, tror jeg ikke - ikke noe konkurranse i alle fall. (Men det vet jeg ikke - hadde min forrige hund på lydighetsprøve, hun greide alt og uten noe dressurkurs)

En venninne av meg passet en BC, og hun advarte meg, sa at den gikk fram og tilbake og maste, om hun ikke gikk de lange turene. SElv har hun hund, men en roligere type.

Tror jeg vil bli lettere gal dersom jeg får en rastløs hund, sta kan den godt være - det synes jeg bare er sjarmerende. Passer en liten tass innimellom, han kan mase meg halvveis sprø, med det stirrende blikket f.eks. eller pipe hjerteskjærende om jeg sitter for lenge på pcen... :ler: Og da er det bare å gi opp, ta på jakka og gå ut, eller i alle fall leke litt i stua. (Han vet nøyaktig hvor han har meg...)

NOen som vet om en BC som har 10-20 % innblanding av annen rase, får en veldig annerledes personlighet? (kvitt jobbelysta f.eks, den mest hektiske...)

Jeg liker jo BC, at den er lettlært, at den er aktiv og at det er fart over den... Men det spørs om den passer for meg. Jeg er vel ikke akkurat noen arbeidsnarkoman selv... på den annen side vil jeg helst ikke ha en hund som bare dasser seg gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er personlig veldig svak for Golden Retrievere siden jeg er oppvokst med denne rasen. :D Min far brukte dem til jakt på storvilt, og de var utrolig flinke. De er aktive, allsidige, gode familiehunder, brukes som søkehunder, blindehunder og er generelt flotte dyr.

Eneste aberet er at de har en tendens til å legge på seg når de blir gamle, og sørg for å få en som er AD/HD fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en storpuddel! På intelligens kommer den som nr. 2 (etter BC), så den kan brukes til alt. Jeg pleier å si at det er en BC uten stresset. Den er ekstremt eierfokusert, og er med på alt der du er, enten det er på tur, trening eller sofaen. Puddelen er en av få hunder som i over hundre år er avlet på selskap, ikke som brukshund (selv om den orginalt var en vannapporterende hund). Den røyter ikke, og dersom du velger å ha den kortklipt, så slipper du unna med klipp av hele kroppen 3-4 ganger i året og snute/poter 1 gng i mnd (med egen maskin er det null problem).

Uansett vil jeg advare deg mot å velge en jakthund/brukshund dersom du er mye inne. Foxterriere er en jakthund og trenger action.

Hadde en på jobben som lurte på hvordan i pokker jeg klarte å ha bikkja liggende under pulten en hel dag på jobb (og jeg jobber i åpent landskap), for det klarte ikke han med sin (han hadde dachs). Da måtte jeg bare si til ham: Svaret er: Du har jakthund, det har ikke jeg. :)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg tror jeg må vurdere å bruke tid på rasevalg, ja. Men tror ikke det blir BC, og ikke foxterrier, dersom det er jakthund. Puddel er jeg usikker på om sambo vil like... (han vil helst ha rottweiler, selvsagt...)

Golden, kanskje?

En annen ting er om vi bør ta en voksen omplasseringshund, siden det ikke er hunder i nærheten her, og en valp vil bli lite sosialisert blant egne. Mye å tenke på, men jeg kan jo begynne på valpekurs i nærmeste by osv. HVIS de har sånt her i det hele tatt. Blir for dumt å kjøpe valp og ødelegge den fordi den ikke får sjansen til å bli sosialisert. Det siste har særlig samboer påpekt når vi har snakket om valg av hund, og han har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Eg syntest og at Golden retriver er den perfekte hund. Vertfall første gangen. De er glade og arbeidsomme og liker å leke. Dessutan slappar den av då den skal gjere det. Den kan håre (røyte) litt og dette kan faktisk vere eit lite problem for nokon. Men om ein skal ha hund som ikkje røytar bør ein enten velge nakenhund eller ein kongepuddel...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har rottweiler, og den krever mye aktivitet. Men det er herlige hunder! Kjempeglade i folk, etter min erfaring.

Blir for dumt å kjøpe valp og ødelegge den fordi den ikke får sjansen til å bli sosialisert. Det siste har særlig samboer påpekt når vi har snakket om valg av hund, og han har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Golden som blir 12 år til sommeren.

Han er en sikkelig drømmehund, han er rolig og aktiv alt ettersom. I de yngre dager drev jeg mes hester og han var med på ridetur hver dag. Etter noen år ble det stopp og det ble et rolig liv for han. Han takler begge ting like bra :D

Golden kan brukes til det meste om lysten til å drive med noen kommer. De kan brukes til lydighet, agility og spor etc

Samtidig kan de fint være rolig familiehunder når det trengs.

Jeg synes Golden er flott. Det eneste som kan være minus er at de har litt pels og røyter. Men det er jo ikke noe stooort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Chow Chow er den beste hunderase for sofagriser, "Å nei, ut nå igjen??" tenker den når den ser lenken sin.

Hva vet du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva vet du om det?

Har ikke noe førstegangs kjennskap til den nei, men en kamerat avmeg er oppdretter av rasen Chow-Chow og det var han som fortalte meg at det var rasen for sofaelskerne.

Var det ellers noe mere; gjest? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke noe førstegangs kjennskap til den nei, men en kamerat avmeg er oppdretter av rasen Chow-Chow og det var han som fortalte meg at det var rasen for sofaelskerne.

Var det ellers noe mere; gjest? :blunke:

Noe imot gjester?

Jeg har ihvertfall ikke vært borti noen direkte late Chows, og kjenner en som driver oppdrett av dem. Han var nok ikke helt enig med deg, nei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest sexysadie

Noe imot gjester?

Jeg har ihvertfall ikke vært borti noen direkte late Chows, og kjenner en som driver oppdrett av dem. Han var nok ikke helt enig med deg, nei :wink:

Niks, ingenting imot gjester.

Antar de forskjellige oppdretterne har forskjellige erfaringer med den respektive rasen.Tror nok jeg heller til min kompis`s erklæring da hans familie har drevet oppdrett på Chow Chow i årtier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow Chow er den beste hunderase for sofagriser, "Å nei, ut nå igjen??" tenker den når den ser lenken sin.

Jaha? :D

Så jeg og bikkja skal påvirke hverandre i gal retning da..? Den jeg passer av og til, orker ikke bli med på turer annet enn der det er folk og andre hunder. Går vi dit jeg vil, i skogen f.eks. - så blir han blir etter meg, og jeg orker såklart ikke dra hunden med meg på tur, så turen blir kortere enn om jeg gikk alene...

Ang. valp og sosialisering. Det er faktisk ikke andre hunder her, så valpen vil jo bare få kontakt med mennesker i lange perioder, og da vet den vel ikke hvordan den skal oppføre seg når den møter andre hunder? Eller har det ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...