Gå til innhold

Skoleskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi flytter om en måneds tid til adresse som ligger kort unna der vi bor i dag, men akkurat i skjæringa slik at skolekretsen til minstejenta blir endret. Hun skal da begynne i andre klasse til høsten. Selv om det er kort til ny boligadresse, er det ikke gangavstand for hennes del til den "gamle" skolekretsen. Dvs - at hun kommer til å leke mest med barn fra ny skolekrets (er bare et minutts kjøretur, men må over et stort kryss etc.).

Jeg har fått tilslag fra rektor om at hun skal få fortsette på den samme skolen når hun begynner i andre klasse.

Skolen hun går på nå er regnet som en bra skole, og de har to klasser (men jobber mye sammen). Nærskolen som tilhører ny adresse er en såkalt "baseskole", hvor de er 60 elever under samme tak fordelt i grupper på 3. Jeg har hørt med andre at det blir en del støy og ukonsentrerte elever der.

Jenta har tilpasset seg veldig godt skolen hun går på nå, men proklamerer dyrt og hellig at hun vil begynne på den nye skolen (hun kjenner mange barn i nabolaget da hun har bodd på stedet med far). Jeg, på min side, er usikker på om hun egentlig skjønner konsekvensene av et skolebytte og vil helst ha henne på den "fine" skolen. Far synes ikke noe om dette, og mener at hun er best tjent med å gå på en skole hvor ungene hun leker med hver dag også befinner seg - uavhengig av kvaliteten på skolen ellers.

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville flyttet henne til ny skole, siden alle vennene hun kommer til å få i løpet av tiden fremover går på den skolen. Baseskole er for øvirg ikke noe problem, så lenge lærerne kan å undervise på den måten. Så her er jeg helt enig med far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ønskelig for både far og meg at jenta vår får gå på den skolen som gagner henne best. Jeg er bare bekymret for henne. At et skoleskifte kan bli "for mye" (hun er litt sjenert). O. annen side er hun jo fast bestemt på at hun VIL skifte skole.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun selv ønsker å skifte skole, så er det vel ikke noe spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun selv ønsker å skifte skole, så er det vel ikke noe spørsmål?

Nei, egentlig ikke. Jeg bare undres over om hun egentlig skjønner konsekvensene. Hun har jo mange venninner der hun går nå også, og det virker liksom ikke som det gjør henne noe å gi slipp på dem. Men men. Siden hun har sagt det opptil flere ganger så blir det vel ny skole.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okusan

Jeg skjønner dine innvendinger, men det virker veldig tungvindt å skulle holde på den "gamle" skolen når vennene hennes går på den "nye". Det er heller ikke sikkert at det blir mer problemfritt å bytte til neste år, eller året etter (hvor lenge hadde du tenkt at hun skulle pendle til gamleskolen?). Det kan gå begge veier.

Så lenge jenta selv ikke ønsker å tviholde på gamleskolen, ville jeg gjort det som er mest praktisk. Dere skal jo leve med dette i hverdagen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er vel ikke henne som skal forstå konsekvensene heller. Dette kan ikke være hennes valg.

Så tidlig i skoleløpet ville jeg ansett det som mest hensiktsmessig å bytte skole. Så skal man selvfølgelig lytte til barnets meninger. Og hvis hun hadde ville blitt på barneskolen hadde jeg tenkt meg om én gang til for så at vi voksne bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1. klasse lærer

Hei

Synes dette er et stort valg å legge på en 7 åring. Synes dere voksne skal diskutere dette, og bli enige om hva dere velger for datteren deres FØR dere informerer henne. Der hun selvsagt kan komme med sine tanker, spm og synspunkter i ettertid, som dere kan svare på.

Jeg forstår dilemmaet deres. I utgangspunktet så er det som regel godt å kunne leke med de samme på fritiden og på skolen. Ikke mint for å bli en del av skolemiljøet. Men slik jeg forstår det så ligger skoleområdene så nærme at hun vil kunne sykle til klassekamerater o.l. når hun blir litt eldre? Når de er yngre er de jo ofte avhengig av å bli kjørt til/fra og de fleste går jp på SFO likevel. Men, tror det er ok at dere tar et valg som er det beste for datteren deres på lang sikt. Hvordan vil det bli når hun blir litt eldre.

Er dere fornøyd med kontaktlærer og klasse, så er det et godt argument for å bli. Det du har hørt om den ev. nye skolen, gjelder det hele skolen, eller hennes trinn spesielt? Jeg hadde forhørt meg litt om hvordan det var på akkurat dette trinnet. Det er store forskjeller fra klasse til klasse.

Tror også det er viktig å tenke på hvor frempå datteren deres er. Tar hun lett kontakt med andre barn? Du skriver at hun er sjenert, men har hun allerede gode venner så kan dere jo ønske at hun skal komme i klasse med disse. Og da er det kanskje ikke så farlig? Jeg hadde likevel tatt en beslutning før skoleslutt. Kan være lurt å besøke den nye klassen før sommerferien. Det er uansett mye bedre å skifte skole nå, enn å vente for lenge. Barn er mye mer åpne og inkluderende jo yngre de er. Så ikke utsett det, men ta en beslutning. Skulle ting skjære seg helt, så kan man ombestemme seg, men det er lurt å tenke at en tar et "varig" valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...