Gå til innhold

Hundebæsj på veien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk plukker opp hundebæsjen i pose for så slenge i grøfta. Det må jo være det de gjør for bæsjen kommer vel ikke i posen på egehånd. At det er ekkelt å plukke opp bæsjen er det sikkert, men når man kommer så langt at man får den i en pose, hvorfor legger man da posen i grøfta, mitt på veien og sånt? Er det så vanskelig å putte den i søpla?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hahaha jeg lagde akkurat en tråd om hundebæsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi man går og går, men aldri kommer til noen søppelkasse :gjeiper:

Jeg både plukker opp og kaster bæsjen (med noen få, naturlige unntak), men det ødelegger turen fullstendig om jeg må drasse rundt på bæsjeposene for lenge. Går vi langt så blir det fort 3 poser... Jeg antar at de etterlatte posene kommer fra hundeeiere som i utgangspunktet hadde alle intensjoner om å holde området rent, men ga opp håpet da de ikke fant noe å kaste møkka i.

Synes ikke det er greit å la posen ligge igjen på bakken, men samtidig synes jeg kommunene må sørge for nok (evt. riktig plasserte) søppelkasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del tenker at de skal ta posen med på tilbakeveien og så glemmer de det. Så enkelt.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vi bor har folk tydligvis ikke hørt om hundepose, de lar faen meg dritten ligge midt på fortauet så det har vært noen ubehagelige episoder. Er skitlei av å trø i skit. Har nu alltid tatt opp bæsjen til foreldrene mine sine hunder og dumpet det i et bosspann!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et område hvor mange liker å gå turer i helgene og sånt og vi har ofte opplevd disse ekle posene.. ikke bare liggende i veien men til og med hengende i trærne. Nå har disse turgåerne heldigvis blitt flinkere til å bruke søppeldunken vår til å hive posene så nå er det ikke så ille lenger.

Jeg vil mye heller se hundeavføring enn disse posene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi man går og går, men aldri kommer til noen søppelkasse :gjeiper:

Jeg både plukker opp og kaster bæsjen (med noen få, naturlige unntak), men det ødelegger turen fullstendig om jeg må drasse rundt på bæsjeposene for lenge. Går vi langt så blir det fort 3 poser... Jeg antar at de etterlatte posene kommer fra hundeeiere som i utgangspunktet hadde alle intensjoner om å holde området rent, men ga opp håpet da de ikke fant noe å kaste møkka i.

Synes ikke det er greit å la posen ligge igjen på bakken, men samtidig synes jeg kommunene må sørge for nok (evt. riktig plasserte) søppelkasser.

Dette er hundeierens hele og fulle ansvar. Å skylde på at kommunen ikke setter ut søppelkasser så folk får kastet hundebæsj er for mye forlangt. Å ha hund er høyst frivillig og med det, så følger det et ansvar!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at hundeeiere er fæle til å kaste hundebæsj i private søppelkasser! Makan til frekkhet, altså. :kjefte:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at hundeeiere er fæle til å kaste hundebæsj i private søppelkasser! Makan til frekkhet, altså. :kjefte:

Søppelkaster er for søppel. Hva er problemet ditt? Ikke blitt noe på deg i det siste, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg setter ifra meg en bæsjepose langs veien hvis vi nettopp har begynt på turen, og uansett skal tilbake samme vei. Men jeg tar den ALLTID med på tilbaketuren, uten unntak! Grunnen til at jeg legger den i fra meg er at det finnes ytterst få offentlige søppelkasser langs veiene, og jeg føler det er rimelig frekt å hive posen oppi søpla til fremmede..

Tenker også som deg ts, at det må jo være bedre om de ikke tar bæsjen i pose i hele tatt om de uansett har tenkt å la den ligge igjen der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelkaster er for søppel. Hva er problemet ditt? Ikke blitt noe på deg i det siste, eller?

Er du ikke helt vel bevart eller?

Folk har kastet hundebæsj i søppelkassen min flere ganger og det lukter ikke akkurat roser, når hundebæsjen ligger der og godgjør seg i solsteken :spy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg forstår heller ikke dette. MEN, jeg har gjort det samme, flere ganger. Men jeg plukker alltid opp igjen. Viss jeg f. eks vet jeg skal gå en runde hvor jeg kommer tilbake på samme plass og vet det ikke finnes båss på veien, fordi jeg har gått runden før så hender det jeg legger den fra meg. men jeg gjemmer den litt slik at ikke noen ser det, bak busker og slik, for så å ALLTID ta den med meg igjen på vei hjem.

Som regel går jeg jo ikke disse rundene og da plukker jeg alltid opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke helt vel bevart eller?

Folk har kastet hundebæsj i søppelkassen min flere ganger og det lukter ikke akkurat roser, når hundebæsjen ligger der og godgjør seg i solsteken :spy:

Nå pleier jo ikke søppel å lukte så veldig godt til å begynne med... vil heller at folk kaster de posene i søpla enn at de lar dem ligge rundt omkring i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hundeierens hele og fulle ansvar. Å skylde på at kommunen ikke setter ut søppelkasser så folk får kastet hundebæsj er for mye forlangt. Å ha hund er høyst frivillig og med det, så følger det et ansvar!

At det er mitt ansvar å plukke opp, betyr heldigvis ikke at det er umulig for andre å tilrettelegge litt, slik at jeg enkelt kan kaste bæsjen i søpla :)

I nabokommunen var det en periode så ille at måtte folk gå på tå, og av og til hoppe, for å unngå bæsj under sålene. Kommunen satte opp et par søppeldunker, ja, til og med et stativ med gratis hundeposer, og vips - veien var fri for bæsj. De fleste ønsker nok å plukke opp etter hunden sin, men tror de færreste ønsker å gå rundt og bære på bæsjen like lenge som turen varer. Jeg synes altså fortsatt ikke det er greit at møkka ligger igjen i veien (hverken med eller uten pose), men jeg forstår hvorfor det skjer innimellom.

Der det ferdes mye folk (både med og uten hunder) bør det være muligheter til å kvitte seg med søppel. Er det ikke satt opp søppelkasser får man enten ta sjansen på å kaste i privat dunk, eller ta det med seg hjem, men det er lite konstruktivt å bare si "din hund ditt ansvar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det er mitt ansvar å plukke opp, betyr heldigvis ikke at det er umulig for andre å tilrettelegge litt, slik at jeg enkelt kan kaste bæsjen i søpla :)

I nabokommunen var det en periode så ille at måtte folk gå på tå, og av og til hoppe, for å unngå bæsj under sålene. Kommunen satte opp et par søppeldunker, ja, til og med et stativ med gratis hundeposer, og vips - veien var fri for bæsj. De fleste ønsker nok å plukke opp etter hunden sin, men tror de færreste ønsker å gå rundt og bære på bæsjen like lenge som turen varer. Jeg synes altså fortsatt ikke det er greit at møkka ligger igjen i veien (hverken med eller uten pose), men jeg forstår hvorfor det skjer innimellom.

Der det ferdes mye folk (både med og uten hunder) bør det være muligheter til å kvitte seg med søppel. Er det ikke satt opp søppelkasser får man enten ta sjansen på å kaste i privat dunk, eller ta det med seg hjem, men det er lite konstruktivt å bare si "din hund ditt ansvar".

Har man skaffet seg hund, så plukker man opp dritten etter den, uansett! Er det ingen søppelkasser i nærheten, så er det bare å bære bæsjeposen hjem. Gidder man ikke det, nei da er man ikke skikket til å ha hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man skaffet seg hund, så plukker man opp dritten etter den, uansett! Er det ingen søppelkasser i nærheten, så er det bare å bære bæsjeposen hjem. Gidder man ikke det, nei da er man ikke skikket til å ha hund.

Dette blir nesten for dumt... Man kan fint være skikket til å ha hund selv om man er dårlig til å plukke opp. Ridende politi er egnet som ridende politi, selv når de ikke plukker opp etter hestene. Man blir heller ikke plutselig totalt uegnet som forelder dersom man en dag kaster en tom solrikboks i grøfta. Ja, man skal kaste søppelet sitt i egnet dunk, enten det er solrikboks eller hundebæsj, men finnes det ingen søppeldunk innen rimelig rekkevidde så vil det ofte bli liggende igjen på bakken - sånn er det bare. Man risikerer bot, og det får man jo pent betale om man blir tatt, men "egnet"...? Er man uegnet til å eie bil dersom man får parkeringsbot også? :fnise:

Det er ikke lov til å tisse på offentlig plass, men er det for langt til nærmeste toalett så kommer folk til å la det stå til bak nærmeste busk fremfor å risikere å tisse på seg. For å unngå at folk skal brenne opp hageavfallet sitt (noe som ikke er bra for astmatikere), tar renovasjonsselskapet dette med seg for deg på et fastsatt tidspunkt i løpet av våren - alt du trenger å gjøre er å sørge for at det er riktig bundet/pakket, så da finnes det en mulighet for de som ikke vil/kan kjøre helt til nærmeste dynge. Finnes det ingen askebegre på togstasjonen så vil man se at sneipene florerer på bakken (eller kanskje en liten brann i søppelkassa, forårsaket av han som i alle fall forøkte å holde området rent ;)). Strender uten søppelkasser vil nødvendigvis bli overfylte av engangsgriller, for hvor mange ønsker å drasse med seg den klissblaute og svarte smørja hjem i en pose? Osv. osv...

Det finnes de som kaster alt på bakken uansett om det er én meter til nærmeste søppelkasse. Du har også de som lar ting ligge som en slags protest; "Her burde de da for pokker satt opp en søppelkasse. Jeg slenger søpla her, så kanskje de tar hintet snart". Så har du den gedigne gruppen som "bare kaster det på bakken denne ene gangen" - de som er så flinke ellers, at én gang umulig kan ha noe å si. Du har de mer distré menneskene som rett og slett glemmer at de la igjen hundeposen der for å plukke den opp senere, og det finnes helt sikkert flere typer enn de jeg har nevnt.

Poenget er at "ditt ansvar" ikke hjelper stort dersom man ikke samtidig sørger for å tilrettelegge. Du kan irritere deg over bæsjeposen til du blir blå i ansiktet, men den kommer ikke til å flytte på seg av den grunn. Om det blåser søppel inn i hagen min så kaster jeg det enkelt og greit i dunken - det er langt mer effektivt enn å fantasere om hva den ansvarlige er eller ikke er skikket til. Ser jeg et sted det alltid hoper seg opp, er det større sjans for at noe blir gjort dersom jeg tar en telefon til kommunen og hører om det er muligheter for en søppeldunk i dette området - ikke nødvendigvis fordi det er kommunens ansvar, men fordi de har alle muligheter til å, med enkle grep, forebygge denne opphopingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av vennene mine fant en perfekt løsning på problemet.

Riktignok en stor og atletisk fyr, kan være en fordel om du får lyst til å prøve ut denne metoden - men den funker i hvert fall, både på kort og på lang sikt, med meget effektivt resultat:

Da en hundeeier for n'te gang lot hunden sin gjøre fra seg i den nydelige hagen hans uten å plukke opp etter den, gikk han etter ham og forlangte at han skulle plukke opp likevel. Alle nabolagets barn, inkludert hans datter, leker i den hagen. Med og uten sko.

Det ville hundeeieren ikke:

"Han hadde jo ikke med seg noen pose", argumenterte han (denne gangen heller).

"Vel", svarte min venn, "det er ikke mitt problem".

Så da fyren fortsatt nektet, tok han rett og slett fyren i nakken, dro ham med seg bort til hundebæsjen og stilte seg over ham og brølte:

"...PLUKK OPP!"

Og fyren plukket opp gitt, med bare hendene. Og har ikke vist seg siden.

Endret av Flair
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å få biologisk nedbrytbare poser. Da kan man fange inn hundebæsjen og kaste den bare litt lenger ut i grøften der den kan ligge og bryte ned uten å sjenere så voldsomt.

Denne metoden vet jeg om flere som bruker.

Hundebæsj er litt ekkelt på asfalten og i hager, men bortsett fra det synes jeg mange folk er i overkant sensitive. Jeg synes det er dumt å bidra til et allerede stort nok søppelberg, ved å plukke opp og kaste ikke-nebrytbare poser med hundebæsj som i utgangspunktet (etter skjønn) lå usjenerende til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...