Gå til innhold

Kvalme etter inntak av mat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har slitt med mageproblemer i 6 år. Fant ut at jeg er intollerant mot gluten og melk og holder meg helt borte fra dette. Lager derfor all mat selv fra bunnen av.

Tror ikke magen min liker frukt fordi jeg får mye luftplager av det, men det blir jeg ihvertfall ikke kvalm av.

Spiser som hovedregel ikke sukker eller annet godteri, men merker ingen bedring eller forverring om jeg skulle spise noe sjokolade.

Fastlegen har prøvd å hjelpe så godt han kan, men sier selv at han er rådvill. Ingenting galt med blodprøver.

Har vært hos klinisk ernæringsfysiolog og fikk beskjed om at mitt kosthold er sunt og variert, men at jeg kanskje spiser litt for lite. Jeg prøver jo å spise mer, men kvalmen stanser meg. Spiser regelmessige og små måltider.

Har vært til psykolog for utredning der, han konkluderte med at dette ikke var grunnet noe psykisk. Heller at de fysiske plagene mine gir meg depresjon og angst.

Problemet er altså at jeg ofte blir kvalm mens jeg lager mat, men alltid halveis i middagen. Om jeg ignorerer kvalmesignalene og fortsetter å spise får jeg magesmerter.

Beklager om dette ble rotete, men jeg orker ikke dette mer og måtte bare få det ut. Håper noen har noen råd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Glemte å skrive at jeg har gått en del opp i vekt også...

Skrevet

Hvordan spiser du da? Jeg har Cøliaki selv, og tåler ikk gluten eller melkeprodukt, så kanskje jeg kan komme med noen gode råd.

Jeg merker iallfall at jeg har det best når jeg ikke spiser noe potet, gulrot(for det inneholder stivelse) og at jeg ikke spise så ofte ris.

Jeg fokuserer mest på å spise mye nøtter og frø og fisk, og diverse grønsaker. Frukt og bær er også bra. og vann :)

Jeg var ofte tung og litt oppblåst i magen, selv om jeg kuttet ut gluten og melkeprodukt. Men så prøvde jeg å kutte ut stivelsesholdig mat som potet og gulrot, og da ble ting bedre.

Jeg kan spise det en sjelden gang, men merker at jeg ikke har godt av det.

Kan du ikke fortelle litt om kostholdet ditt? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Jeg spiser ris/poteter ca tre ganger i måned, men merker ingen forskjell.

Jeg spiser sjeldent rødt kjøtt eller fisk. Untatt laks, det spiser jeg en del.

Spiser mye kylling, kalkun og egg.

Spiser ikke belgfrukter og ellers kun kokte grønnsaker.

Jeg lager eget glutenfritt brød og etter nøye testing er jeg helt sikker på at jeg tåler det.

Spiser ganske mye frukt og noe peanøtter og mandler.

Drikker hovedsakelig vann (5 liter), 1 lite glass juice og 4 dl kaffe+ris-/soyamelk.

Er kraftig oppblåst (magen ser nesten gravid eller utsultet ut), men ser ingen bedring etter luftavgang eller tømming. Har regelmessig avføring.

AnonymBruker
Skrevet

Men når du spise et måltid, består det av mye karbohydrater som ris, brød, stivelse da? Eller er det mest fett og protein og grønsker.

Fisk og salater og grønsaker er iallfall slankende.

Gjest Gjest
Skrevet

Til frokost er det kun frukt, grøønsaker eller nøtter.

Lunsj er som regel 3 små brødskiver med pålegg.

Mellommåltid er en stor salat med vinagrette.

Middag er over halve tallerkenen grønnsaker.

Som snacks spiser jeg samme som frokost.

De gangene jeg spiser ris er hvis jeg lager maki, og poteter er når jeg er hjemme på middag.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Håper virkelig ikke du drikker 5 liter vann PR DAG?? :sjokkert: For det er overhodet ikke bra! Du skylder jo ut alt saltet i som kroppen trenger, og nyrene dine klarer ikke de mengdene i lengden. Man kan jo bli "vannforgiftet", som det så fint kalles. Det er jo ikke normalt å drikke så mye.....

- Symptomene kan være svimmelhet, allmenn utilpasshet, og kan utvikle seg til livstruende situasjoner med koma og død. Årsaken er at det tas inn mer vann uten nok salter, enn det utskilles. Ved å drikke 4-5 liter vann daglig vil flere begynne å problemer, sier lege og formann for Mosjons – og ernæringsrådet, Bjørn Richelsen.

Skrevet

Kan du ikke prøve å lage deg en salat med laks og sesamfrø? Og drikke vann til? Det er jo ikke kvalmende, og det er veldig nøytralt og sunt.

Grunner man kan bli kvalm av er enten melkeprodukt, glutenprodukt, sukkerprodukt. Men man kan også bli kvalm om man ikke får i seg det man trenger av sunt fett, protein, grønt, frukt, bær og vann.

Skrevet

Drikker hovedsakelig vann (5 liter), 1 lite glass juice og 4 dl kaffe+ris-/soyamelk.

Det er jo relativt naturlig at magen blir kraftig oppblåst hvis du drikker 5 liter vann i tillegg til kaffe og juice.. Det er MYE væske på en dag!

Skrevet

Høres ut som irritabel tarm. Jeg slet med det samme inntil jeg endret kostholdet.

Om du har irritabel tarm så ville jeg prøvd å kutte ut følgende:

Grønnsaker

Mel(gluten)

Frukt

Bær

Mais/potet(og alt med maisstivelse og potetestivelse)

Løk/hvitløk/chili

Gjær

I tillegg til all laktose

Sukkerfritt

For min del funker Ryvita Rug som erstatning for vanlig brød eller bake rundstykker glutenfritt. Kylling, egg, fisk, karbonadedeig, kokosmelk, soyamelk, olje, laktosefritt smør, ris, rent skinkepålegg etc har gitt meg flat mage. Gikk alltid oppblåst før.

Det er ganske frustrerende i starten, men etterhvert blir en ganske kreativ :)

Jeg lager f.eks lasagna med rispastaplater og bruker kokosmelk som osteerstatning på toppen. Jeg har funnet ut at jeg kan spise noe tomat og ananas, men i små mengder og ikke alt for ofte f.eks, men alt det blir lettere å finne ut av etter at du har gått på "basic" kostholdet over en periode og stabilisert magen.

Trening hjelper også på kvitte seg med oppblåsthet.

• 3 måneder senere...
Gjest Kristin
Skrevet

Hei :) Har selv cølliaki, men reagerer ikke så ofte lengere. fikk diagnosen når jeg var 4 år og er nå 20. Begynte og reagere mindre når jeg var 18. Så spiser en del gluten, men når jeg blir dårlig bytter jeg bare til glutenfri mat :) Man burde også holde seg unna en del krydder, jeg kunne ikke spise grillkrydder, skinnet på kyllingen om den var kryddret.. Men spiser det nå, bare ikke om det er mye kryddret, så unngår og grillkrydder på mat. :) Man kan vokse cølliaki av seg, men man blir aldri helt kvitt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...