Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger hjelp til å formulere argumentasjon mot bordbønn i barnehagen og generelt kristelige gjøremål som gudstjenester o.l.

Når min 3 år gamle sønn kommer hjem og synger religiøse bordvers for maten blir jeg paff.

Når jeg ser bilder fra påskegudstjenesten hvor barna har plukket blomster som de skal legge på "graven" til Jesus i kirka (en svær steinhaugforan alteret) blir jeg forbanna. Da lurer jeg på hva for slags andre aktiviteter de kan ha.

Jeg syns det er vanskelig å finne noe jeg kan vise til, som sier at det f.eks "ikke er lov", eller god argumentasjon MOT dette. Er det noen som kan hjelpe meg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/660004-bordb%C3%B8nn-i-barnehage-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Privat barnehage, jeg har ALDRI hørt noe om at det er en typisk kristen barnehage. Da hadde jeg ikke hatt ungene der!

Jeg har lite lyst til å bytte, da denne barnehagen er så nær boplass og ungene trives så godt.

Jeg bare vet ikke hva jeg skal si for å argumentere dette nedenom og hjem!! Jeg har ikke samboeren i ryggen heller, så kampen må jeg ta alene! Arrg.....

• Liker 1
AnonymBruker

For det første: Les hva som står i vedtektene for barnehagen! Slettes ikke usansynlig at det står at de følger den kristne formålsparagrafen.

Dersom det virkelig er en så "big-deal" at poden lærer et kristent bordvers så ta det opp med styre i barnehagen og på den måten prøve å forandre innholdet i barnehagen. Hjelper lite at du hisser deg opp her!

• Liker 2

Annonse

Syns dere at det er uforstålig at mammaen ikke liker at barnet lærer andre verdier på skolen enn i hjemmet? :S

Skjønner at barnet kan bli forvirret av dette!

Feks: hvorfor synger ikke mamma og pappa og takker Gud? Barnehager må faktisk tenke på mangfolde, enten det mangfolde handler om folk som tror på Jesus, Allah eller ingenting.

Syns også dette er rart,for jeg har vært bort i 4-5 barnehager uten at noen har gjort dette..

• Liker 6
AnonymBruker

Men mangfoldet inneholder jo også gud. Kan godt være at de i den barnehagen også lærer om andre kulturer og religioner. Dessuten skal barnehagene formidle den norske kulturarven og tradisjonene, og da kommer jo spørsmålet: Hvorfor feirer vi jul, påske osv?

• Liker 7

Uten at jeg orker å gå inn i en dypere diskusjon nå, så mener jeg bare at religion er noe privat, og skal ikke bli dyttet ned på folk. Vil man be bordbønn i barnehagen, er det helt greit!

Helt greit med religiøse barnehager, helt greit hvis en mor ber læreren i barnehagen minne barnet på å be matbønn,men blir for dumt hvis alle skal plutselig måtte be. Du skjønner at jeg bare ikke vil oppdra ungen min sånn?

Ungen er det viktigste, legg politikk og drama til siden, og finn ut hva som er best for ungen, og jeg vil helt klart si at en stress fri barndom, hvor du ikke bekymrer deg over at mamma og pappa ikke ber hjemme er bedre enn å få "dobble bekjeder"

Tenk om ungen har kjipe foreldre som ser ned på alle som ber, og når det blir tatt opp, så får ungen samme synet?

Jul og påske er tradisjon, Gud er religion, du kan være så uenig du vil,men ikke alle som feirer jul og påske ser noe religiøst bak det annet enn at de gjorde det når de var små..

• Liker 3
AnonymBruker

... Forstår du ikke at religion er et privat anliggende og at bordbønn ikke har noe i barnehage og skole å gjøre? Hva i all verden har det med min hjerne å gjøre? Skjerp deg eller la være å svare så dumt!

Endret av Sulosi
  • Liker 7
AnonymBruker

Jeg skal ikke si eller synse for mye, men vi er jo et kristent land? Jeg foretrekker at vi holder på de små kristne tradisjonene, heller enn at muslimske tradisjoner står sterkere i Norge. Vi sang måne og sol hver morgen på skolen og ba bordbønn, det har på ingen måte formet meg til å bli kristen, men det var både en hyggelig ting å gjøre, og vi lærte at Norge er et kristent land, selv om veldig få nordmenn faktisk ER kristne.

• Liker 2
AnonymBruker

Hvis barnehagen følger den kristne formålsparagrafen, så kan de med rette be bordbønn og lære om kristendommen. De trenger ikke å ha kristent namn eller noe sånt.

Syns det er flott at noen barnehager fremdeles gjør sånn.

• Liker 9

Annonse

Gjest Spinell

Jeg ville også syntes det var kipt, men det er nå en gang slik at noen barnehager har kristen formålsparagraf og andre ikke. Det må man finne ut av når man søker barnehageplass. Det er de private barnehagene som kan velge om de vil sløyfe den kristne formålsparagrafen.

• Liker 2
Gjest Solsmil

I barne- og ungdomsskolen kan man skrive melding om at eleven skal holdes tilbake på skolen og få annet opplegg når de andre elevene går i skolegudstjenester. Finnes det ikke en sånn ordning i barnehagen?

det er da frivillig å gå i barnehagen, så det blir jo noe helt annet.

Er det noe å syte for, bytt bhg enkelt og greit. Men jeg syns du er en sutrepetter/petrine, som sutrer bare fordi barna lærer litt kultur og tar vare på kristne tradisjoner.

Er skikkelig fornøyd med at barn lærer å be for maten, og går i kirken ved høytider i regi av bhg. Ungene har godt av å lære kristne verdier. Når vi har spist sier ungene takk for maten i jesu navn amen!

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker

Er det noe å syte for, bytt bhg enkelt og greit. Men jeg syns du er en sutrepetter/petrine, som sutrer bare fordi barna lærer litt kultur og tar vare på kristne tradisjoner.

Er skikkelig fornøyd med at barn lærer å be for maten, og går i kirken ved høytider i regi av bhg. Ungene har godt av å lære kristne verdier. Når vi har spist sier ungene takk for maten i jesu navn amen!

Dersom man ikke er kristen har man ikke behov for å lære barna kristne verdier. Å være god og tilgivende og takknemlig er ikke noe som er særskilt for noen religioner. Jeg har alltid blitt oppdratt til å si takk for maten, men jeg har aldri takket noen gud for maten. Det er min mor og far som har sørget for mat på bordet, og det er følgelig de jeg har takket. Noe annet ville i vårt ateistiske hjem blitt for dumt. Det at man lar ungene få utforske flere religioner er jeg absolutt for, men da synes jeg det skal gjøres når ungene er eldre og mer kritiske.

• Liker 5
AnonymBruker

Hvis poden blir forvirret og spør hvorfor dere ikke synger bordbønn hjemme, så svar at dere ikke tror på Gud. Kjære vene, det kunne vært verre enn at barnet lærer å være takknemlig for det han får. Vi feirer kristne høytider her i landet, og da får både dere og barnet deres fri. Han bør vite hvorfor vi feirer disse dagene, og at ca. 50 % av Norges befolkning fortsatt er troende (etter siste undersøkelse jeg leste for et års tid siden).

• Liker 6

Jeg ville også syntes det var kipt, men det er nå en gang slik at noen barnehager har kristen formålsparagraf og andre ikke. Det må man finne ut av når man søker barnehageplass. Det er de private barnehagene som kan velge om de vil sløyfe den kristne formålsparagrafen.

Den kristne formålsparagrafen ble fjernet i den nye rammeplanen som kom i 2011:

I Norge har den kristne og humanistiske tradisjon hatt historisk og

kulturell innvirkning på samfunnsutviklingen. Kristen og humanistisk som

begrepspar understreker at dette er retninger som historisk både har utfylt og korrigert hverandre. Norge er blitt et flerkulturelt samfunn, der religiøst mangfold blir stadig mer tydelig. Ved å synliggjøre religioner og livssyn i formålet, anerkjennes både at religioner og livssyn har en plass i det offentlige rom og at det er plass for en åndelig dimensjon i barnehagen. En slik plass må brukes som utgangs-punkt for dialog, åndsfrihet og respekt for mangfold, ikke for å uttrykke et religiøst eller verdimessig hegemoni. Skal barnehagens verdigrunnlag kunne ha legitimitet for alle som likeverdige individer, må det være mulig for barn, foreldre og ansatte med ulik religiøs og livssynsmessig tilhørighet å slutte seg til verdigrunnlaget.

Barnehagens verdiformidling skal praktiseres i overensstemmelse med

menneskerettskonvensjoner som Norge er bundet av. Internasjonale konvensjoner og norsk lov vektlegger både foreldrenes rett til å oppdra barn i henhold til sin religion eller sitt livssyn og barns rett til å bli kjent med samfunnet de vokser opp i. Internasjonale bestemmelser og norsk lovgivning gir beskyttelse mot religiøs og kulturell diskriminering.

Hentet fra Rammeplanen 2011 1.1 Rammeplanens verdigrunnlag.

Dette er det som sto i den gamle:

Barnehageloven slår fast at oppdragelsen i barnehagen skal skje i samsvar med kristne grunnverdier. Dette innebærer at barnehagen skal bygge sin virksomhet på de etiske grunnverdier som er forankret i kristendommen, og som forutsettes å ha bred oppslutning i befolkningen i Norge. Med kristne grunnverdier forstås medmenneskelighet eller nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet.

Dette er verdier vi også finner igjen i de fleste religioner og livssyn. Barnehagen skal lære barna om tro og verdier. Opplæring til tro er hjemmets ansvar.

Hentet fra Rammeplanen 2006 1.1 Barnehagens formålsbestemmelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...