Gjest Fiolett Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Opplevde her en dag at en venninne omtalte seg selv som egoistisk fordi hun vil vente en stund med å få barn. Hun vil oppleve verden og leve et liv på egenhånd før hun etablerer seg, noe jeg synes er helt forståelig. Jeg ble egentlig litt paff av det hun sa. Har selv ikke noe ønske om noen gang å få barn, men har aldri sett på meg selv som egoistisk av denne grunn. Tenker man altså bare på seg selv om man lar være å få barn? Hva synes dere?
Gjest strykebrett Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Opplevde her en dag at en venninne omtalte seg selv som egoistisk fordi hun vil vente en stund med å få barn. Hun vil oppleve verden og leve et liv på egenhånd før hun etablerer seg, noe jeg synes er helt forståelig. Jeg ble egentlig litt paff av det hun sa. Har selv ikke noe ønske om noen gang å få barn, men har aldri sett på meg selv som egoistisk av denne grunn. Tenker man altså bare på seg selv om man lar være å få barn? Hva synes dere? Enig med deg. Det er absolutt ikke egoistisk å la være å få barn man ikke har lyst på, det er klokt.
Gjest jente21 Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Opplevde her en dag at en venninne omtalte seg selv som egoistisk fordi hun vil vente en stund med å få barn. Hun vil oppleve verden og leve et liv på egenhånd før hun etablerer seg, noe jeg synes er helt forståelig. Jeg ble egentlig litt paff av det hun sa. Har selv ikke noe ønske om noen gang å få barn, men har aldri sett på meg selv som egoistisk av denne grunn. Tenker man altså bare på seg selv om man lar være å få barn? Hva synes dere? Nei, syns folk skal få leve som de vil. Syns det er egoistisk å prøve å tvinge folk til å leve slik en selv syns er rett. Sånn som folk som prøver å guilt trippe folk til å få avkom. Ser ikke vitsen, man er ikke egiostisk fra eller til. 3
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 En blir ikke mindre egoistisk av å få barn - det handler fortsatt om deg og ditt. Jeg syns forøvrig det er egoistisk å tvinge noen til å tenke på samme måte som en selv gjør. Jeg vil for eksempel ikke få barn før jeg har fått meg utdanning, bygget meg en karriere og funnet meg en mann jeg kan tenke meg å være med resten av livet (og det er mange som ikke består den testen). Det hadde vært egoistisk av meg å få barn før jeg faktisk har økonomi og en pålitelig mann i livet mitt. 3
Gjest Fiolett Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Dette var jammen godt å høre. Merker at det er et ganske stort press i dagens samfunn når det gjelder å få barn, og dette må jo være utrolig vondt og vanskelig for dem som av ulike grunner ikke kan! Da synes jeg det blir helt feil å "fremmedgjøre" tanken om å ville leve uten barn, slik det nesten er i dag.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Det er vel egentlig en mere egoistisk tanke å ville ha barn, enn å ikke ville det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Hun mente vel bare at hun vil tenke på kun seg selv en stund framover før hun får barn som vil oppta mye av tiden hennes...? Tror ikke du skal tolke det til at hun mener det er egoistisk å ikke få barn altså! Det er noe jeg kunne sagt, men mener absolutt ikke det er egostisk å hverken få barn eller la være. Ikke ta deg nær av dette da.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Alt vi gjør i livet er egoistisk. Vi former våre egne liv etter våre egne ønsker. Skulle vi fått barn fordi at andre forventet det eller av egne ønsker? Så ja, egoistisk.... Men hvem er vel ikke det? Det er snakk om ditt liv, og du gjør det som du ønsker for deg.
pinar Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns ikke det på noen måte som helst er egoistisk og ikke ville ha barn. Virkelig.
Gjest Fiolett Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Hun mente vel bare at hun vil tenke på kun seg selv en stund framover før hun får barn som vil oppta mye av tiden hennes...? Tror ikke du skal tolke det til at hun mener det er egoistisk å ikke få barn altså! Det er noe jeg kunne sagt, men mener absolutt ikke det er egostisk å hverken få barn eller la være. Ikke ta deg nær av dette da.. Neida, for all del, hun mente sikkert ikke noe vondt med det. Men det fikk meg til å tenke litt likevel, for man merker jo en del fordommer ellers i samfunnet når det gjelder dette.
Tabris Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ei venninne som nettopp fikk sitt første barn i en alder av tredve. Hun sa at "jeg har alltid visst at jeg ønsket meg barn, og jeg måtte få et nå før jeg ble for egoistisk". Og jeg forstår akkurat hva hun mener. Jeg er selv frivillig barnløs, og innrømmer glatt at en stor grunn til det er at jeg er for egoistisk. Jeg ønsker å leve mitt liv sammen med min samboer akkurat slik han og jeg ønsker det. Jeg vil bruke pengene våre på det vi ønsker, reise der vi har lyst, bruke tid på karriere og hobbyer osv, i stedet for å bruke de pengene og den tiden på barn. 1
Gjest Ida Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Jeg er smålei av at nybakte (nyfrelste) foreldre skal prøve å tvinge andre til å dele deres livssyn, altså! Mange av dem oppfører seg jo som om de har møtt Jesus eller noe Som om å få barn er den eneste måten å oppnå et fullverdig, lykkelig liv... Forresten ser jeg ingen sammenheng mellom å være egoistisk og å ønske/ikke ønske å få barn. Jeg ser virkelig ikke hvor denne sammenligningen kommer fra, men det virker som om tankegangen er ganske utbredt, dessverre. Folk er forskjellige, også på dette området. Heldigvis har vi frihet til å velge det som passer oss selv best i Norge i dag. Vi er heldige.
Ciara Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Vi er vel egoistiske hele gjengen, med eller uten barn. Det er klart det er egoistisk å ville leve utelukkende etter egne ønsker og behov slik man gjør uten barn, men mitt barn ble ikke født fordi han ville det selv, akkurat 2
Gjest Fiolett Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ei venninne som nettopp fikk sitt første barn i en alder av tredve. Hun sa at "jeg har alltid visst at jeg ønsket meg barn, og jeg måtte få et nå før jeg ble for egoistisk". Og jeg forstår akkurat hva hun mener. Jeg er selv frivillig barnløs, og innrømmer glatt at en stor grunn til det er at jeg er for egoistisk. Jeg ønsker å leve mitt liv sammen med min samboer akkurat slik han og jeg ønsker det. Jeg vil bruke pengene våre på det vi ønsker, reise der vi har lyst, bruke tid på karriere og hobbyer osv, i stedet for å bruke de pengene og den tiden på barn. Jeg skjønner hva du mener her, men samtidig må jeg spørre: Hvorfor synes du at det er egoistisk ikke å ønske seg et barn?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Det har med hva man ønsker seg. Om noen ønsker seg å reise og ikke ha et lite barn å tenke på så synes jeg jommen meg ikke man er egoistisk. Er det egoistisk å leve sitt eget liv som man vil? Det er søren meg ikke egoistisk å få barn når man ønsker seg barn heller. Da er det vel egoistisk å ta selvstendige valg for seg selv og sitt eget liv da. Nei, vi bestemmer hver og en over oss selv og hvordan vi lever vårt liv uten å være egoistiske. Det motsatte av å være egoistisk må vel være å bli gravid når man har "sprella" fra seg og er klar for et barn. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Hvis det å velge å ikke få barn er egoistisk, så er det å velge å få barn minst like egoistisk.
Tabris Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Jeg skjønner hva du mener her, men samtidig må jeg spørre: Hvorfor synes du at det er egoistisk ikke å ønske seg et barn? Det er vel sånn sett like egoistisk å få barn om man ønsker det. Tanken er vel kanskje at det å få barn er mer oppofrende, man må ta hensyn til andre enn seg selv og bruke store deler av livet på barnet. Har man ikke barn, så kan man være mer egoistisk i den forstand at man kan prioritere å gjøre det man har lyst til når man ønsker på en annen måte. Men sånn sett anser jeg begge deler som like egoistisk - eventuelt like lite egoistisk, alt etter hvordan man ser det.
Eudyptula Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Kan din venninne ha ment dette litt sarkastisk overfor dem som virkelig mener det er egoistisk ikke å få barn? Jeg er forøvrig enig i at det er like egoistisk/lite egoistisk enten man velger å få barn eller ei.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Opplevde her en dag at en venninne omtalte seg selv som egoistisk fordi hun vil vente en stund med å få barn. Hun vil oppleve verden og leve et liv på egenhånd før hun etablerer seg, noe jeg synes er helt forståelig. Jeg ble egentlig litt paff av det hun sa. Har selv ikke noe ønske om noen gang å få barn, men har aldri sett på meg selv som egoistisk av denne grunn. Tenker man altså bare på seg selv om man lar være å få barn? Hva synes dere? Det er ikke egoistisk å ikke få barn, men man kan bli egoistisk og selvopptatt med årene, om man bare har seg selv å tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå