Gå til innhold

Ta barn fri fra skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva dere andre synes om at foreldre tar barna fri en/flere uke® for å dra på ferietur?

Vil gjerne høre andres meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde vært skuddpremie på slike idioter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Personlig synes jeg ikke det er noe særlig. Barna går glipp av ganske mye med en eller flere ukers fravær. Det kan dessuten gi dem et litt falskt inntrykk av hvordan verden er - det er ikke alltid slik at man kan ta seg fri når man ønsker det, og feriere akkurat når det passer en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke noe om dette, eller ikke i første og andre kanskje. I klassen til datteren min(Åttende) er det flere som har dratt bort. Det har også gjort til at lærere må ha prøver bare med de og noen ganger gjennomgår noe av det de har gått glipp av. Blir jo litt feil. Synes foreldrene kan prøve og heller dra når skolen har ferie. De har jo tross alt Sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uting! Det blir forferdelig mye ekstraarbeid på læreren, og som nevnt over så gir det eleven et vrangbilde av hvordan verden fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det i år, siste uka før skoleslutt, og har dårlig samvittighet. Er det rektor man skal spørre om fri forresten? (Har barn i andre klasse).

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på. Behøver ikke bli ekstraarbeid for lærer om man bare er ute i god tid og tar på seg arbeid selv. Da synes jeg det er helt ok, i alle fall i korte perioder (en uke eller mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Så lenge foreldrene gjør det som er pålagt av dem, altså følger opp skolearbeidet, så kan det gå greit, men mye spiller inn, bl.a. hvor mye fravær barnet har fra før.

Så er ikke jeg helt for foreldre som krever ekstraarbeid fra lærere, hvor lærere f.eks må bruke noen timer å lage egne ukeplaner og arbeidsplaner for barna som skal på ferie, for at de skal holde seg oppdatert. Da burde man som forelder heller klare seg med det som legges ut på nett (hos oss blir f.eks alle ukeplaner lagt ut på nett).

Alikevel er det jo litt dumt at når man har så mye ferie som man har når man går på skolen, så tar man enda mer. Da er det nesten sånn at barna skulle tatt igjen en uke med skole i f.eks sommerferien og laget en slags flexiferieløsning, for jeg skjønner at det ikke er alle som har økonomi eller mulighet til å ta med barna på ferie i fellesferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var liten så var vi nødt til det av og til. Mamma var alene med meg og hun jobbet med turisme så hun var nødt til å være på jobb i ferier. Siden mamma var alene så var det også billigere å reise utenom feriene. Så mamma tok meg med på ferie to- tre ganger da jeg var liten midt i skoleåret.

Jeg fikk med lekser sånn at jeg ikke ble liggende etter og det var null problem.

Så hvis det er eneste mulighet, så går det nok bra, men selvfølgelig skal man ikke gjøre det for ofte og heller ikke utnytte muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det i år, siste uka før skoleslutt, og har dårlig samvittighet. Er det rektor man skal spørre om fri forresten? (Har barn i andre klasse).

Tror det er rektor, ellers så går det vel og spørre læreren som sikkert sier i fra vis det er rektor.

Ellers er vel ikke siste uka i andre klassen den verste vist du tenker uundervisning, men det kan jo hende at de gjør noe ekstra denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. Ungene har så mye ferie allerede, så man burde klare å finne et ferietidspunkt innen de 10 (!) ukene. De som velger å ta barna sine ut av skolen for å reise på ferie lærer ungene at det er helt greit å drite i jobben sin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det må være greit så lenge det dreier seg om en uke i året, eleven ikke går glipp av noe spesielt og foreldrene tar ansvar for at barnet får med seg stoffet han/hun mister undervisning om.

Få arbeidstakere har så lite fleksibel ferie som skoleelever, og skoleferiene er selvfølgelig de verste periodene å feriere i. Jeg skjønner godt at foreldre ønsker å reise til andre tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er rektor, ellers så går det vel og spørre læreren som sikkert sier i fra vis det er rektor.

Ellers er vel ikke siste uka i andre klassen den verste vist du tenker uundervisning, men det kan jo hende at de gjør noe ekstra denne uka.

Ok, får høre med lærer. :sjenert: Tror det er mye øving på skoleavslutning som det jo er dumt at man ikke får med seg.

Og jeg er veldig enig i prinsippet og signalene man sender barna sine. Det ble nå bare sånn i år, men syns egentlig ikke noe om det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må søke om å få fri så lenge. Som regel får man det.

Hvor lang tid i forveien må man søke? Er det på kommunens hjemmesider eller noe, som i offisiell søknad? Trodde man bare kunne spørre og avklare det med skolen jeg.

Besvarer mitt eget spørsmål med denne;

http://www.asker.kommune.no/Organisasjon/Oppvekst/Skole-og-utdanning/Oversikt-over-grunnskolene/Barneskolene/Vardasen-skole/Om-skolen/Vardasen-skoles-samvars--og-ordensregler/Soke-fri/

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer og mor

Hei

Søk så snart som mulig. De fleste skole gir fri, så lenge ikke det er i perioder der elevene har kartleggingstester. Lærer kan gi elevene fri inntill en dag. Utover dette må det som regel søkes om fri til skolens ledelse. Tar litt tid å få svar, så søk med en gang. Så rekker dere få svar før dere drar.

I perioden så er det gjerne dere som er ansvarlig for at elevene ikke går glipp av noe faglig . På min skole gjør vi ikke lærere noe annet ekstra arbeid annet enn at vi tar vare på lekseplaner og annet som er blitt delt ut. Vi forventer at foresatte setter seg inn i hva som er elevenes mål i perioden de er borte og tar ansvar for at elevene lærer det de skal.

Mange her inne skriver at det ikke er så farlig å være borte i 1. og 2. klasse. Jeg er veldig uenig. Er du borte en uke eller to i første klasse kan du jo ha gått glipp av gjennomgangen av en ny bokstav f.eks. Krever jo en del av foreatte. Ikke så lett for eleven å lese seg opp til det på egen hånd. Det avhenger selvsagt av det faglige nivået til barnet. Jeg vil fraråde de som har barn som strever på skolen, å ta dem ut flere uker, hvert år. Ser at de går glipp av mye viktig. Min erfaring er også at mange voksne ikke helt klarer å kompensere for dette. Hadde en elev som var borte tre uker når vi trente på gangetabellen. Foresatte klarte ikke helt å ta tak i dette, så hun var den eneste som etter skoleårets slutt ikke fikk gangesertifikat. Hun var en elev som strevde litt, men egentlig hadde fortutsetninger for å få det til.

Det er jo også blitt mer og mer vanlig. De billige reisene er jo utenom skoleåret. Så når over halvparten tar en uke eller to fri, og dette kommer i tillegg til normalt fravær. Da går det utover tilstedeværelsen i klassen. Meker at det er vanskelig å vite hvem som har fått med seg hva og gjennomføre projekter o.a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.budstikka.no/nyheter/dropper-skolen-drar-pa-ferie-1.3452094

Rektor ved Jar skole Siv Herikstad forteller at mange av elevene har mye å ta igjen når de kommer tilbake fra sine ekstraordinære ferier.

- Jeg har vært på Lanzarote, og jeg var i Bali for ikke så lenge siden, nå skal jeg med mamma til Danmark, skriker 8-åringene på Jar skole, da de fikk spørsmål om hvor de har vært på ferie. Noen av barna har til og med vært ute og reist i skoletiden. Men det gjør ikke noe, for da har de jo med seg skolebøkene, sier elevene. Men det har ikke rektor Siv Herikstad merket noe til. Hun forteller at elevene ofte har mye å ta igjen når de vender hjem fra den ekstraordinære ferien.

- Det er klart at når man er borte fra skolen i to uker, så er det mye man ikke har fått med seg. Til tross for at foreldrene i prinsippet har ansvaret for å følge opp skolearbeidet, så er det ikke alltid det skjer. Vi merker at mange av barna vender hjem med blanke ark, og det fører til mye ekstraarbeid for læreren, sier Herikstad.

Lange fraværsperioder

Rektoren forteller at hun mottar minst en feriesøknad i uka, og det er antall feriesøknader med en lengde på over én uke som nå er økende.

- Det er nettopp de lange fraværsperiodene som skaper problemer med kontinuiteten i utdanningen, derfor er dette fenomenet litt bekymringsverdig, sier hun. Herikstad tror årsaken er den økte velstanden, og billige reiser utenom sesongen. For de fleste fraværssøknadene dreier seg om nettopp feriereiser til utlandet.

- Ofte kan det være hensiktsmessig å ta barnet ut av skolen for og dra på ferie dersom det er et tiltak for å bedre en vanskelig livssituasjon. Det kan være skilsmisser og andre uheldige omstendigheter. Men for foreldre som bare vil ha en ekstraordinær ferie, så ber jeg dem tenke seg nøye om, sier rektoren. Som mener den typen fravær sender ut dårlige signaler til barnet om hvilken betydning skolen skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes det bør unngås, og kun brukes hvis det ikke er andre løsninger.

Det er vel nesten 8 ukers sommerferie + 1 uke høstferie + minst 1 uke juleferie + 1 uke vinterferie + minst 1 uke påskeferie? Samlet er dette 3 måneder.

I noen spesielle yrkesgrupper og livssituasjoner kan jo det å ta barna ut fra skolen være eneste måten å få feriert sammen. Men jeg tror nok ikke alle foreldre som tar barna ut av skolen gjør dette fordi det ikke er mulig å finne en ordning i løpet av de minst 3 månedene det allerede er ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...