Gå til innhold

Hygiene etter toalettbesøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hatt to gutter på besøk. Begge to vasker seg ikke på hendene etter dobesøk.

Beg. å lytte for å høre om de brukte vasken. Vi skulle spise, så jeg spurte om de hadde vasket seg på hendene. Nei, var svaret, så jeg måtte be begge to om å gjøre det.

Lærer ikke foreldrene at ungene skal vaske hendene etter toalettbesøk?

Jeg sa noe sånt: Jeg vasker hendene før jeg spiser mat, det bør dere gjøre også. Svaret var at det pleier de ikke.

Etter å ha vært div. plasser i lang tid, så er det ikke normalt at de vasker seg på hendene når de kommer inn utenifra heller. De har vært borti hund, katt, penger,jord, sand.

Når beg. dere å venne ungene til å vaske hendene selv? og når gjorde de det automatisk?

Er det en vane hjemmefra, så tror jeg det blir vane til ungene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Kor gamle var dei? Mi erfaring er at dei må minnast på det ganske lenge. Men når dei vert større, og forstår det med smitte og bakteriar (og ikkje minst skal imponere jentene) så blir det betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barn det er snakk om her, så er det vel ikke så rart de prøver å lure seg unna. Hvem likte å vaske hendene når de var små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på skole, og vil si at ivertfall 80& av ungene i første klasse ikke vasker hendene sine etter toalettbesk:S BLÆH..

Men jeg synes det er litt drøyt å alltid måtte vaske hendende når de har vært ute, så lenge de ikke er grav skitne. Jeg vasker ikke hendene mine når jeg har vært i byen å shoppet f. eks. Vasker selvsagt hendene etter toalett og før jeg lager mat da:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke "tid", så de må ofte sendes i retur til badet. I tillegg må de vaske hendene når de har vært ute og lekt f.eks. i sandkassa, eller om vi skal spise.

De er opplært til det, men prøver å sluntre unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kor gamle var dei? Mi erfaring er at dei må minnast på det ganske lenge. Men når dei vert større, og forstår det med smitte og bakteriar (og ikkje minst skal imponere jentene) så blir det betre.

De er 7 g 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barn det er snakk om her, så er det vel ikke så rart de prøver å lure seg unna. Hvem likte å vaske hendene når de var små?

Fikk det inn med morsmelken. Oppvokst med kokker som jobbet på kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske hender er en del av dotreninga. Her må minsten (snart 2) vaske hender når han har sittet litt på doringen, selv om han verken har tisset, rørt doen eller tørket selv. (Pleier å si at siden han har vært så flink å sitte på doen, får han lov til å vaske hendene, da høres det mye gøyere ut med en gang...)

Eldste på 3,5 må naturligvis også vaske hender etter dobesøk. Noen ganger kommer han på det selv, men som oftest må jeg minne ham på det, og noen ganger tvinge ham. Er like streng på dét, som på bilbelte i bilen, og tannpuss hver kveld. Ikke nubbesjans å slutre unna.

De må også vaske hendene når de har vært ute og lekt (ikke om vinteren, da har de votter hele tiden) det gjør de også i barnehagen. Men trenger ikke vaske hendene hvis de bare har sittet i bilen eller har vært med og hentet avisa og slikt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske hender er en del av dotreninga. Her må minsten (snart 2) vaske hender når han har sittet litt på doringen, selv om han verken har tisset, rørt doen eller tørket selv. (Pleier å si at siden han har vært så flink å sitte på doen, får han lov til å vaske hendene, da høres det mye gøyere ut med en gang...)

Eldste på 3,5 må naturligvis også vaske hender etter dobesøk. Noen ganger kommer han på det selv, men som oftest må jeg minne ham på det, og noen ganger tvinge ham. Er like streng på dét, som på bilbelte i bilen, og tannpuss hver kveld. Ikke nubbesjans å slutre unna.

De må også vaske hendene når de har vært ute og lekt (ikke om vinteren, da har de votter hele tiden) det gjør de også i barnehagen. Men trenger ikke vaske hendene hvis de bare har sittet i bilen eller har vært med og hentet avisa og slikt, altså.

Det er det jeg mener,at det er en del av toalettbesøket og ritualet der. Det er en øvelse en starter tidlig med? som til slutt blir en vane.

Tror det er litt sent å begynne med eks ved 7 år?

Men det er kansje slik at det er foreldre som ikke gjør det selv?

Må jo være hyggeligee for foreldre å sende ungene til andre om de vet at de har lært slike grunnleggende ting? Har ikke småbarn selv.

Samme ungene bruker genserne til å tørke fingrene sine på, når de spiser. Ved søndagsmiddagen hadde vi dekt bord med servietter ,men de viste ikke hvordan de skulle brukes, så de brute genseren, den ene brukte skjorten.

Hva bruker folk hjemme til ungene sine? Alle har vel en tørkerull, de kan rive av til ungene?

Ellers høflige gode gutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...