Gå til innhold

Hva kan man lære en 3-åring?


juliane91

Anbefalte innlegg

Jeg har en treåring i hus, som er ekstremt lærevillig, men samtidig også veldig ukonsentrert. Hun kan telle til 30 på norsk og til 10 på engelsk(med noen uttale feil). Men hun gjennkjenner ikke tall skrevet ned enda. Hun kan gjennfortelle de fleste av bøkene som vi har lest mer enn et visst anntall ganger, og synes det er morsomt å bla i dem mens hun forteller hva som skjer på hver side. Hun husker ofte overraskende mye og kan fortelle oss om samtaler vi har hatt for et par uker siden.

Dette er mitt eneste barn og jeg lurer på hva jeg kan forvente at hun skal kunne? Og hva det er hensiktsmessig at hun lærer seg? Jeg synes at hun har en veldig god evne til å huske ting og tenker at det kanskje er er en evne som blir enda bedre av å trenes opp?

Så er det noen som har forslag til ting som er lette og morsomme å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En treåring kan du lære alt! De er ekstremt mottakelige for ny læring, men det bør foregå på en naturlig måte, og ikke som pugging av bokstaver og tall. Jeg kjente en treåring som kunne alle flaggene i verden. En annen som kunne se bilmerker på lang avstand. En annen som kunne regne både pluss, minus og gange, ved hjelp av en liten regnemaskin han hadde (skulle trykke inn riktig svar på en gitt oppgave). Jeg har kjent flere treåringer som kan lese og skrive. Det handler om interesse, men også en naturlig måte å lære det på.

Du får tenke som så: de fleste treåringer vet godt hvem som er hvem i bøkene sine, i seriene de ser på tv, og hvem som er søsken, foreldre, besteforeldre, tanter og onkler; ikke bare sine egne, men også til 70 andre barn i barnehagen. Det har de lært på en naturlig måte, ved at det blir tydelig for dem i hverdagen. Om du har klart å lære barnet ditt at dette heter "stol", så skal du også klare å lære henne at dette heter "dobbeltve" om du gir henne en W hun kan se på, ta på og ha naturlig omgang med. Du kan kjøpe bøker med alfabetet, klippe ut bokstaver hun kan leke med, henge opp alfabetet på rommet hennes, se på bokstaver rundt dere (det er bokstaver på nesten alt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også lære å sykle uten støttehjul.

Vi synger ofte bokstavsangen og øver på å skrive bokstavene. Hun syns det er veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...