Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med en oppgave, og i den forbindelse lurer jeg på hva definisjonen på stedsutvikling er?

Det er i sammenheng med festivaler :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Der forsvant den anonymiteten, visst!

Men jeg trenger svart raskt, hvis noen kan hjelpe meg :)

Endret av BoringMachines
Skrevet

Det er kanskje enklere å hjelpe deg hvis vi får se litt mer av oppgaveteksten:)

Skrevet

Drøfte hvordan en festival kan spille en rolle i lokalsamfunnet. Det står stedsutvikling overalt i mine kilder, men er litt usikker på hva det ordet egentlig innebærer.

Skrevet

Festival og stedsutvikling henger sammen på den måten at en festival kan være med å utvikle stedet hvor festivalen finnes. Dette går noen ganger under begrepet kulturnæring.

Stedsutvikling handler om å gjøre et sted bedre og mer attraktivt: bedre rykte, flere som vil flytte dit, flere arbeidsplasser, bedre miljø, finere bygninger og veier, større kulturtilbud, flere kafeer, bedre kollektivtrafikk eller noe annet. Kommer an på hva som er problemet i utgangspunktet. For eksempel har de jobbet mye med stedsutvikling i Drammen. Før var det mest asfalt, nå har de badestrand midt i sentrum. Og innbyggerne har blitt mye mer fornøyde.

Gode festivaleksempler hvor festivalen har satt stedet på kartet: Raumarock i Åndalsnes, litteraturfestivalen på Lillehammer og Molde Jazzfestival. Under slike festivaler samles det masse folk som ellers ikke ville vært der. Turistene handler i butikkene, overnatter på hotellene og så videre. Det gir penger til lokalsamfunnet. Og media kan også lage mye positiv omtale fra stedet hvis festivalen får et bra rykte. Ofte skjerper politikerne seg mer når de vet at mange skal komme til stedet deres, og da bevilger de kanskje mer penger til opprusting av veier eller noe annet som trengs.

Google litt så finner du sikkert masse info. Stedsutvikling.no for eksempel.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...