Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Kjapt innpå: Tassen har snudd seg!! :hoppendeglad:

Det hjelper å stå på alle 4, med hodet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra!

Kommentar til bagen. Eg kjøpte med meg energidrikk og det funka fint. Ta gjerne med noko salt, eg vart kvalm under fødsel og åt lite. kosebukse og morgenkåpe er eit must.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, søtingene :hjerte::klemmer: Ja, nå må han bli der. Jeg skal finne frem yogaballen og rulle, slik at hodet kommer ordentlig ned og fester seg så fort som mulig.

My: Jeg merket at det skjedde noe etter at jeg stod på alle 4. Men jeg turte ikke håpe, men jeg rettet riktig. Han ligger med rumpa og ryggen ned langs høyre siden min. Ben og armer er i full aktivitet på hele venstre siden av magen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer det du mangler på listen din jeg. ;)

Ammepute - Om du skal gå til innkjøp av ammepute, pass på at den er god og myk.. Ser mange har kjøpt en av de harde og de blir ikke brukt. Har selv kun brukt puter, men tror kanskje jeg skal kjøpe neste gang. Babyen ligger litt bedre på ammepute tror jeg. :)

Stelleveske - Jeg elsker min Storksak(Elisabeth i svart), ligner på en helt vanlig veske. :) Kan brukes som vanlig veske etter barseltid + kan brukes igjen neste gang uansett kjønn.

Bleiebøtte - Aldri hatt bruk for..

BH + ammetopper - ammesingletter er et must. Jeg har kjøpt noen enkle på Lindex. De har jeg brukt helt siden fødsel. Jeg bruker de hver eneste dag! Gode ammebh'er er så viktig. Jeg sliter med nakken/skuldre så jeg bruker kun Bravado sine. De er kjempgode! Selges på vitus til 399;-, får de ikke billigere.

Brystpumpe - Aldri hatt bruk for.. Det er muligheter for å låne på helsestasjonen om du plutselig skulle ha bruk for det. Glad jeg ikke kjøpte.

Babycall - Supernova. Enkel og veldig grei. :)

MME - Kjøpte så vi hadde 1-2 pakker ferdig fra NAN liggende i tilfellet det skulle være noe. Aldri brukt det, men greit å ha.

Vindtett lue - Vanskelig å oppdrive til så små..? :/

Fødebag:

- Såpe og sjampo er greit å ha. Bare vær obs på at du kan få rifter etter fødsel så greit å ta noe som ikke er parfymert. Au-au!

- Bind og truser har de på fødeavd. så ta kun med deg det du trenger til hjemreise. Som nevnt over her så er de trusene helt fantastiske. Stygge, men veldig behagelig! ;) Kan garantere deg at du bare kommer til å bruke disse.Ta med deg 1 hjem så har du. Om du blør kjempemye så er det greit å ha noen av de bindene og, de er diiigre.

- Våtservietter kan være greit å ha.

- Hadde med meg sminke og alt jeg og, men ble ikke brukt. Vi tok livet med ro på barsel og sminke var det siste jeg tenkte på. Men greit å ha noe til hjemreise. :)

- Stor og løs bukse er et must. Kjedelig å gå rundt med digre bind når en har på seg tights.. :fnise:

- Ammesingletter, gull verdt.

- Gulpekluter osv har de på sykehuset så det trenger du ikke å ta med. De har også flanellskluter der, de brukte vi hele tiden. Bruker de enda vi, kjempebehagelige! :)

- Lipsyl er veldig greit å ha under fødsel, for det blir en del pusting som kan gi tørre lepper.

- Jeg var på sykehuset lenge da jeg hadde en lang fødsel, og ingenting av mat fristet. Så ta med deg noe veldig energirikt i tilfellet du ikke har noe særlig matlyst. De har noe energidrikke på sykehuset men den er veldig søt, så greit å ha noe ekstra selv. Stikk på sportsbutikk å kjøp deg god energidrikke. :) Evt energibar. Jordmora mi blandet ut den energidrikken de hadde på sykehuset med cola, det fungerte veldig bra. Ble ikke så søtt og ekkelt + fikk energi. Høres grusomt ut, men det fungerte.

Godt nyttår snuppa! :klemmer: Håper dere har det fint!

Takk for mange gode tips, søte! :hjerte:

Jeg tenker at en hard ammepute ikke er noe særlig, nei. Har lyst til å se om jeg finner ei stor kosepute som kan brukes både til amming og som vanlig sofakosepute. Har et par venninner som har hatt det. Men finner jeg ikke, så blir vi å kjøpe ammepute.

Søstra mi brukte bleiebøtte, og jeg synes det så veldig praktisk ut, iallfall i starten når bleiene er mange. Så tenker å prøve ut det.

Tenkte å kjøpe ei manuell, enkel brystpumpe, i tilfelle.

Supernova skal jeg notere meg :nigo:

Ja, vindtett lue til de små er vanskelig å finne, så tror jeg må droppe det :)

FØDEBAG:

Kanskje dr.greve er ok? Jeg bruker Asan nå, men den er jo parfymert.

Jeg sier det nå, men man vet jo aldri: Sminke er et must for min del på bilder. Min flaue og unødvendige svakhet, as.. ;) Kommer folk på besøk, så må jeg føle meg litt fresh..

Jeg går ikke uten Lipsyl i veska :jepp:

Vi kjøpte noen energi-barer igår, og de skal legges rett i baggen. Energidrikke skal jeg forske litt mer på. Hittil tror jeg at eplejuice og jeg er gode venner.

Godt nyttår, Angel :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til såpe: Lactasyd :)

Kan brukes over hele kroppen, inkludert underlivet. Samt at den forebygger sopp ;)

SÅ BRA at han har snudd seg riktig vei!

Nå er det null bekymringer igjen før den store dagen? :fnise:

Åhhh, hvor mye jeg GLEDER meg til å høre! ! ! ! ! og se ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt er det vel bedre å ikke bruke Asan eller Dr.Greve? Men som kroppsåpe så er vel Dr.Greve grei å bruke. :)

Jeg har prøvd begge deler, men synes Asan faktisk funker bedre for min del :Nikke:

Tips til såpe: Lactasyd :)

Kan brukes over hele kroppen, inkludert underlivet. Samt at den forebygger sopp ;)

SÅ BRA at han har snudd seg riktig vei!

Nå er det null bekymringer igjen før den store dagen? :fnise:

Åhhh, hvor mye jeg GLEDER meg til å høre! ! ! ! ! og se ;)

Ja, kanskje jeg skal prøve det, ja?

Njah, han har hatt skikkelig raptus idag, så han snudde seg nesten tilbake :bond: Men jeg har gjort øvelser + å rulla på yogaballen ikveld, så nå er han litt mer i senter igjen :Nikke: Må gjøre dette helt til hodet hans er på vei ned i bekkenet tror jeg..

Ingen bekymringer? Ja, du er morsom, du ;) Jeg bekymrer meg for barseltiden, egentlig.. Og hvor mye jeg revner. Ellers så er jeg mest spent på hvordan jeg klarer å takle å være sterk. Ikke alltid greit å være sin størsste konkurrent, men det kan vel være en styrke også..?

Jaaa, gleder meg sånn til å tikke inn første sms til deg/melding her :nigo: Er sååå spent på hvilken dag det blir! Det er jo ikke lenge til i det hele tatt :sjokkert: MAX 5 og en halv uke igjen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENN det? Max 5 1/2 uke!

Det er helt villt det! :sjokkert:

Du kan hilse småen fra meg med et klaps på magen og be han om å holde seg på plass riktig vei. Makan til ubestemmelig gutt altså :fnise:

Barseltiden vil inneholde mye tårer, nye forelskelser, frustrasjoner og lite søvn ;) Alt i alt fryktelig utmattende og slitsomt! Og ikke minst givende og fantastisk :laugh:

Dersom valget kommer om revning og klipping, velg klipp ;)

Håper du føler deg klar for å dele fødselen med gubben. Dersom du pleier å trives alene når du har smerter/er syk så gjerne gi han beskjed på forhånd om at det trolig kan skje at du plasserer han alene i et hjørne. Eller om du er en som trenger masse nærhet så gi beskjed om at han kan oppleve det :)

Generelt bør mannfolka være forbredt på at de bare må stille opp uansett (uansett altså!) på nøyaktig den måten den fødende ønsker. Om det er på gulvet med bena i kryss og en spybøtte i fanget eller i senga sammen og holde rundt, så må de det altså ;)

Men kan være ok å snakke litt sammen omkring hva du selv tror du kan finne på å gjøre i et smerte-utbrudd.... Og dersom du tror du kan finne på å si noe ufint, så forbred han på at det som skjer under fødsel, det blir dær.

Vi hadde f.eks en avtale om at ting som skjer på fødestua, det blir kun der. Dersom noe flaut/dumt/utbrudd skjedde så var det kun mellom oss og jordmødrene :fnise:

Nå er ikke jeg så utrolig privat at meg da, så jeg deler alt selv som regel :fnise:

Greit å vite for han iallefall at han ikke under noen omstendigheter får lov eller skal diskutere det med noen andre enn meg :skratte:

Jeg tror (gudene vet i grunn hvorfor) at du kommer til å glemme alt om å være din største konkurrent. Jeg er identisk der ;)

Og jeg iallefall, opplevde at det hadde 0 betydning.

Kroppen gjør som den selv vil :vetikke:

Og uansett hvor mye vi selv ønsker og prøver å hjelpe eller stoppe (haha, ja jeg prøvde å stoppe alle riene en stund) så får vi ikke gjort noe som helst. Når ting setter i gang så er det som en karusell man er boltet fast til og må sitte på uansett hvor store svinger og stup man må igjennom.

Du kommer nok til å oppleve den "utav-dæ-sjæl" -følelsen på et punkt. Den snakker alle om og jeg tror at den kommer uansett ;)

Jeg var forbredt på at den aldri ville komme fordi jeg har generelt veldig kontroll på meg selv og egen kropp, men neida! Det kommer likevel.

Den følelsen er hvordan jeg tror (og aldri kommer til å teste ut) det er å være på en skikkelig narko-rus :fnise: Altså å være fette stein! :laugh:

Dersom du får til (ohey, det er nesten umulig!) så prøv å ikke tenk så mye på hva du vil og tror om fødselen. Jordmødrene veileder deg konstant under veis om du velger å høre på dem (jeg gjorde ikke det i perioder fordi jeg var så i smertehelvette) og det eneste du i grunn kan gjøre er å prøve å være på lag med kroppen din.

Tenk at pusten din er din egen smertedemper. Husk å puste godt. Gjerne inn i nesa og ut i munnen. Korte innpust og lange utpust er ofte beroligende tror jeg...

Modern prøvde å gi meg et bilde av riene. Tenk at de er store bølger, de bygger seg opp og daler ned. Og fødselen er som et hav, de kommer regelmessige ;)

Fordelen er at man kan forbrede seg på når de kommer. Jeg viste at når de kom hyppig så hadde jeg 10 sekunder med hvile og de sekundene er verdifulle ;) For meg var det den tiden jeg måtte være helt alene med tankene mine. Jeg fikk noia av at modern prøvde å trøste med å stryke under riene fordi jeg måtte konsentrere meg så mye og hun ødela det. Det får man ikke sagt ifra om før pausene :fnise:

Haha.

Tror du vil klare deg supert jeg :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at lillemann har havnet i rett leie :danse:

Mitt tips til fødebagen: Sjokolade! New energy var en super motivasjonsfaktor for meg midt i riene. Kom meg igjennom riene ved å glede meg til sjokolade og massasje i pausene :laugh: Dessuten var sjokoladesmaken bedøvende sammen med lystgassen :fnise:

Men det aller viktigste når riene er i gang er å SLAPPE AV! Har snakket en del med forskjellige jordmødre og barnepleiere om min rare fødsel og alle sier at grunnen til at det gikk så fort og smertefritt er sannsynligvis fordi jeg slappet så godt av i mellom og ikke minst under riene. For mange er dette vanskelig, men for meg gikk det glatt. Håper du er like heldig som meg nutta :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ENN det? Max 5 1/2 uke!

Det er helt villt det!

Du kan hilse småen fra meg med et klaps på magen og be han om å holde seg på plass riktig vei. Makan til ubestemmelig gutt altså

Barseltiden vil inneholde mye tårer, nye forelskelser, frustrasjoner og lite søvn Alt i alt fryktelig utmattende og slitsomt! Og ikke minst givende og fantastisk :laugh:

Dersom valget kommer om revning og klipping, velg klipp

Håper du føler deg klar for å dele fødselen med gubben. Dersom du pleier å trives alene når du har smerter/er syk så gjerne gi han beskjed på forhånd om at det trolig kan skje at du plasserer han alene i et hjørne. Eller om du er en som trenger masse nærhet så gi beskjed om at han kan oppleve det

Generelt bør mannfolka være forbredt på at de bare må stille opp uansett (uansett altså!) på nøyaktig den måten den fødende ønsker. Om det er på gulvet med bena i kryss og en spybøtte i fanget eller i senga sammen og holde rundt, så må de det altså

Men kan være ok å snakke litt sammen omkring hva du selv tror du kan finne på å gjøre i et smerte-utbrudd.... Og dersom du tror du kan finne på å si noe ufint, så forbred han på at det som skjer under fødsel, det blir dær.

Vi hadde f.eks en avtale om at ting som skjer på fødestua, det blir kun der. Dersom noe flaut/dumt/utbrudd skjedde så var det kun mellom oss og jordmødrene

Nå er ikke jeg så utrolig privat at meg da, så jeg deler alt selv som regel

Greit å vite for han iallefall at han ikke under noen omstendigheter får lov eller skal diskutere det med noen andre enn meg

Jeg tror (gudene vet i grunn hvorfor) at du kommer til å glemme alt om å være din største konkurrent. Jeg er identisk der

Og jeg iallefall, opplevde at det hadde 0 betydning.

Kroppen gjør som den selv vil

Og uansett hvor mye vi selv ønsker og prøver å hjelpe eller stoppe (haha, ja jeg prøvde å stoppe alle riene en stund) så får vi ikke gjort noe som helst. Når ting setter i gang så er det som en karusell man er boltet fast til og må sitte på uansett hvor store svinger og stup man må igjennom.

Du kommer nok til å oppleve den "utav-dæ-sjæl" -følelsen på et punkt. Den snakker alle om og jeg tror at den kommer uansett

Jeg var forbredt på at den aldri ville komme fordi jeg har generelt veldig kontroll på meg selv og egen kropp, men neida! Det kommer likevel.

Den følelsen er hvordan jeg tror (og aldri kommer til å teste ut) det er å være på en skikkelig narko-rus Altså å være fette stein!

Dersom du får til (ohey, det er nesten umulig!) så prøv å ikke tenk så mye på hva du vil og tror om fødselen. Jordmødrene veileder deg konstant under veis om du velger å høre på dem (jeg gjorde ikke det i perioder fordi jeg var så i smertehelvette) og det eneste du i grunn kan gjøre er å prøve å være på lag med kroppen din.

Tenk at pusten din er din egen smertedemper. Husk å puste godt. Gjerne inn i nesa og ut i munnen. Korte innpust og lange utpust er ofte beroligende tror jeg...

Modern prøvde å gi meg et bilde av riene. Tenk at de er store bølger, de bygger seg opp og daler ned. Og fødselen er som et hav, de kommer regelmessige

Fordelen er at man kan forbrede seg på når de kommer. Jeg viste at når de kom hyppig så hadde jeg 10 sekunder med hvile og de sekundene er verdifulle For meg var det den tiden jeg måtte være helt alene med tankene mine. Jeg fikk noia av at modern prøvde å trøste med å stryke under riene fordi jeg måtte konsentrere meg så mye og hun ødela det. Det får man ikke sagt ifra om før pausene

Haha.

Tror du vil klare deg supert jeg :hjerte:

Vi har tatt praten, og han vet hva hans "rolle" er. Han er klar som et egg :) Like klar som meg antakelig. Så spørs det på tassen, hvor klar han er ;) fra imorgen av er han ikke lenger prematur!! :danse:

Mange gode ting du kommer med her. Og du har jo rett i at å forhåndsbestemme seg for reaksjoner etc blir noget vanskelig ;) Denne rie-karusellen må jeg nok igjennom på kroppens fysiske premisser, ja! Psyken får bare henge med så godt den kan.

Dersom sambo kan være kald klut-sentral og mat-stasjon, så tror jeg ting vil fungere veldig ok :nigo:

Hadde du mamsen din med på fødselen? Hvordan opplevde du det, bortsett fra å ikke få pausene i fred, da.. Min mor var med da min søster fikk sønnen sin. Min søster sier at det var fint, men neste gang vil hun bare ha mannen der.

Pustingen har jeg allerede begynt med, under kynnere og tunge vandringer gjennom huset. Har allerede følt litt på hvordan kroppen er mer med på notene når den får jobbet seg ferdig. :jepp:

Ja, har skjønt at barseltiden blir meget følsom! Jeg fikser ikke å ha folk rundt meg dersom jeg tyr lett til tårer, da blir jeg faktisk sint. Så akkurat det å få besøk på sykehuset ser jeg ikke frem til i det hele tatt. Men jeg får gjøre det for mannen og besteforeldre sin skyld. Er jo ikke verre enn at sambo kan trille med seg ungen ned i kantina sjøl, så kan de møtes der, så får jeg være i fred. Jeg er så sær på sånt.. Men tror ikke barseltiden er tiden for å skjerpe meg på det området ;) but hey, det kan jo gå bedre enn jeg tror..

Klipping er definitivt et bedre alternativ en rivning, ja :Nikke:

Tusen takk for tips, igjen! Jeg sluker det i meg!! :nigo:

:hjerte:

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at lillemann har havnet i rett leie :danse:

Mitt tips til fødebagen: Sjokolade! New energy var en super motivasjonsfaktor for meg midt i riene. Kom meg igjennom riene ved å glede meg til sjokolade og massasje i pausene :laugh: Dessuten var sjokoladesmaken bedøvende sammen med lystgassen :fnise:

Men det aller viktigste når riene er i gang er å SLAPPE AV! Har snakket en del med forskjellige jordmødre og barnepleiere om min rare fødsel og alle sier at grunnen til at det gikk så fort og smertefritt er sannsynligvis fordi jeg slappet så godt av i mellom og ikke minst under riene. For mange er dette vanskelig, men for meg gikk det glatt. Håper du er like heldig som meg nutta :blomst:

Nutrilett-barer er allerede kastet ned i bagen. New Energy er supernam, så vi kan ta med det også! Tipper at druer er godt også!

Er ikke lystgass på BSS, så får ikke oppleve den rusen, gitt!

Jeg skal forsøke meg på den roen du tydeligvis har klart! :jepp: Flinka! Du er heldig, altså. Jeg skal ri med på bølgene, og være i ett med kroppen.

Mange anbefaler å meditere den siste tiden før fødsel. Jeg sover mye, teller det? ;) Neida!! Men kanskje det er bra, ja..

Jeg gruer meg ikke til dagen det skjer. Jeg bare håper at jeg klarer å beholde roen.

Tenk for en fødsel du har hatt, Maia! Jeg er allerede misunnelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer til å gå mykje bedre enn du trur:) Men sliten blir både du og mannen dei første mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...