Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Også angående svineinfluensa. Jeg tok H1N1-vaksine i 2009 pga jobben, og lurer på om den er motgangsdyktig fortsatt.

Jeg også tok vaksinen i 2009 ifbm jobb, og sånn jeg har forstått det har vi da noe beskyttelse, selv om beskyttelsen nok er svekket.

Tenkte jeg skulle ringe legen og høre hva han mener, gravide i siste del av svangerskapet er jo i risikogruppen pga redusert lungekapasitet og imunsforsvar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange tingene igjen nå :)

Trappegrind

Lekegrind med madrass

Uro

Vugge med madrass, madrassbeskytter, dyne og pute

Seng med madrass, madrassbeskytter, dyne og pute

Sengetøy

Vippestol låne av søster

Kombivogn med regnoverall og nett

Ammepute

Tåteflasker

Smokker

Smekker/siklekluter

Stelleveske

Stelleunderlag

Bleiebøtte

Ammeinnlegg

BH + ammetopper

Brystpumpe

Kluter

Babyolje+shampoo

Badebalje

Stellepute + baderomskommode

Febermåler

Nesesuger

Babysaks

Babycall

Purelan (brystvorter)

Inotyol (sår stump)

MME fra Hipp

Bleier

Mesoft kompresser (istedetfor våtservietter)

Bæremeis

Tepper ull/fleece/bomull bestilt fra søster, bestemor + fl.

Vindtett lue

Bind

Varmeflaske

Øvrige klær, samt pysjamaser og ullundertøy

ALTSÅ:

Grind til peis

Myk stor pute til sofa og amming

Stelleveske

Bleiebøtte

BH + Ammetopper

Brystpumpe

Inotyol (sår stump)

MME

Vindtett lue

Overtrekk til varmeflasken

Gasskluter

Strømpebukser

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tok vaksinen i 2009 ifbm jobb, og sånn jeg har forstått det har vi da noe beskyttelse, selv om beskyttelsen nok er svekket.

Tenkte jeg skulle ringe legen og høre hva han mener, gravide i siste del av svangerskapet er jo i risikogruppen pga redusert lungekapasitet og imunsforsvar....

Skal høre hva legen min sier imorgen om dette. Tror nok ikke vi trenger å ta vaksinen egentlig.. Anbefaler hun det, så kommer jeg nok til å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den lekkingen var merkelig. Jeg våknet av at dynetrekket var klissvått. Da jeg begynte å kjenne etter, så var det klissete og vått over hele brystet :hoho: Funny!

Blir visst mye sengetøy-vasking fremover ;)

Fra en som har slitt med lekkasje siden november; Ja, du har mye sengetøy-vasking foran deg! Veldig ukoselig når det stivner i lakenet! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å kommentere listen din jeg :) Håper det går greit :hjerte:

- Siklekluter trenger du ikke å tenke på de første 3 mnd ;) Kjekt å ha senere, men pakk de lengst inn i skapet/hylla/kommoden.

- Stelleveske: Jeg har en liggende med blomster på som er av merket "Skip-hop" som aldri er brukt. Rop ut om du er intr. i den :) Jeg bruker selv en vanntett Northface-bag.

- Bleiebøtte: Barnas hus gir bort gratis bleiebøtter bare man registrerer at man ønsker en på nettsidene deres. Fungerer helt greit den og står på gulvet.

- Ammeinnlegg: Jeg foretrakk Medela sine ammeinnlegg. Syntes at de billige fra matbutikkene ble fort klamme og ekle. Smak og behag, og av hengig av hvor mye penger man vil legge i det.

- Bh. Annbefaler en uten spiler fra Boobs for å sove med på natten. Change har veldig mange fine med spiler som holder veldig fin fasong på brystene og har støtte på begge sidene av brystet. Finn en BH som har en "cup" av det innerstoffet. Mange har kun støtte på utsiden.

- Brystpumpe, annbefaler Medela Swing.

- Babyshampoo kan du legge langt inne i skapet også. Kun vann som gjelder de første månedene, eventuelt litt babyolje.

- MME fra Hipp. Standard på sykehusene er Nan, greit å ha noen ferdigbokser med Nan1 liggende dersom han får mme på sykehuset, så det er samme type han får hjemme.

- Bleier: Vi foretrekker pampers dry nr 2 og har brukt det helt siden fødselen.

- Bind: Stjel med deg så mange du klarer fra sykehuset av de store "bleie-bindene" deres og engangstruser :fnise: Ja, stjel! haha! Høres slemt ut, men ALLE gjør det. Bare legg til side noen ekstra hele tiden så du har. Blør en god del den første uken og du kommer til å ELSKE engangstrusene.

- Nesesuger: Kjøp en som heter Jordmorsug, ikke slike små belg-sugere (runde).

Håper det kan gi noen tips med mine erfaringer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra en som har slitt med lekkasje siden november; Ja, du har mye sengetøy-vasking foran deg! Veldig ukoselig når det stivner i lakenet! :fnise:

Ja, det der var merkelige greier :Nikke: Siden november, du..!! Du blir vel dét meieriet du, eller? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du absolutt bør/må kjøpe (!!) er ullinnlegg til bh`n :)

Alfa omega!

Det har jeg brukt siden oktober eller noe :jepp: Brystvorttene ville ellers kunne klart å skjære i glass :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å kommentere listen din jeg :) Håper det går greit :hjerte:

- Siklekluter trenger du ikke å tenke på de første 3 mnd ;) Kjekt å ha senere, men pakk de lengst inn i skapet/hylla/kommoden.

- Stelleveske: Jeg har en liggende med blomster på som er av merket "Skip-hop" som aldri er brukt. Rop ut om du er intr. i den :) Jeg bruker selv en vanntett Northface-bag.

- Bleiebøtte: Barnas hus gir bort gratis bleiebøtter bare man registrerer at man ønsker en på nettsidene deres. Fungerer helt greit den og står på gulvet.

- Ammeinnlegg: Jeg foretrakk Medela sine ammeinnlegg. Syntes at de billige fra matbutikkene ble fort klamme og ekle. Smak og behag, og av hengig av hvor mye penger man vil legge i det.

- Bh. Annbefaler en uten spiler fra Boobs for å sove med på natten. Change har veldig mange fine med spiler som holder veldig fin fasong på brystene og har støtte på begge sidene av brystet. Finn en BH som har en "cup" av det innerstoffet. Mange har kun støtte på utsiden.

- Brystpumpe, annbefaler Medela Swing.

- Babyshampoo kan du legge langt inne i skapet også. Kun vann som gjelder de første månedene, eventuelt litt babyolje.

- MME fra Hipp. Standard på sykehusene er Nan, greit å ha noen ferdigbokser med Nan1 liggende dersom han får mme på sykehuset, så det er samme type han får hjemme.

- Bleier: Vi foretrekker pampers dry nr 2 og har brukt det helt siden fødselen.

- Bind: Stjel med deg så mange du klarer fra sykehuset av de store "bleie-bindene" deres og engangstruser :fnise: Ja, stjel! haha! Høres slemt ut, men ALLE gjør det. Bare legg til side noen ekstra hele tiden så du har. Blør en god del den første uken og du kommer til å ELSKE engangstrusene.

- Nesesuger: Kjøp en som heter Jordmorsug, ikke slike små belg-sugere (runde).

Håper det kan gi noen tips med mine erfaringer :)

Takk for supre tips, søta!! Haar kjøpt inn ammeinnlegg fra Medela på apoteket idag, så får se om de funker ok.

Var litt usikker på om jeg skulle kjøpe inn et bar drikkebokser bare, av mme.. så da tror jeg at jeg skal gjøre det :Nikke: Nan ja, den er grei!

Takk som byr vedrørende stelleveske, men tror mannen vil komme til å freake litt når det er blomster på ;) Ellers tusen takk :laugh:

Dærsken det nærmer seg, jo :klo::bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, er ikke lenge igjen nå gitt!

Tiden har jo gått vanvittig fort, så vil jo si at fødselen er ved neste øyeblunk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg pakkingen av fødselsbagen..

Med fare for at det blir for mye, så får jeg heller prioritere når jeg kommer så langt ;)

FØDSELSBAGEN

*---HELSEKORT---*

Bad/Toalett:

Føner

Brystvorte-krem

Såpe til hår og kropp

Sminke

Div øvrige toalettsaker

Store bind

Amme-innlegg

Våtservietter (For å fjerne sminke eller bare deilig behag)

Klær til mamsen:

Store truser

Amme-BH + topper *

Kosebukse

Sokker

God og stor genser

Tøfler

Babygutten min:

Hentesett

Lue

Bodyer i str 50 og 56

Sparkebukse

Sokker

Strømpebukse*

Varm dress

Helseteppe

Koseklut/-bamse

Bleier

Gulpekluter *

Papsen:

Ett klesskift med komfortable klær å bruke under fødsel, event. dagen etterpå dersom han blir på barsel

Tøfler

Annet:

Kamera + fulladet batteri

Telefon-lader

Duckingstasjon/pc-høyttalere til musikk

Barnesete

1 toalettrull

Drikkeflaske

Mat: *

Eplejuice/farris

Bixit

Druer

Smøre med matpakker

* = må kjøpes inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde stor glede av Nutrilettbarer i fødebagen! De med karamellsmak er gode, og metter uten at du må spise så mye. Jeg spiste både under fødselen og på barsel, var uvant med nattamming og da var de supre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stor glede av Nutrilettbarer i fødebagen! De med karamellsmak er gode, og metter uten at du må spise så mye. Jeg spiste både under fødselen og på barsel, var uvant med nattamming og da var de supre :)

Tusen takk for tips!! :jepp: Det er jo sant det, de er ikke så dumme de barene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Suger til meg alle tips og håper jeg husker det om så altfor mange uker :fnise:

Bare å spørre når du kommer så langt, så skal jeg hente frem listene mine. Lurer på om jeg kommer til å samle alt i mitt første innlegg i dagboka mi. Eller kanskje jeg rett og slett skal legge det på bloggen :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer det du mangler på listen din jeg. ;)

Ammepute - Om du skal gå til innkjøp av ammepute, pass på at den er god og myk.. Ser mange har kjøpt en av de harde og de blir ikke brukt. Har selv kun brukt puter, men tror kanskje jeg skal kjøpe neste gang. Babyen ligger litt bedre på ammepute tror jeg. :)

Stelleveske - Jeg elsker min Storksak(Elisabeth i svart), ligner på en helt vanlig veske. :) Kan brukes som vanlig veske etter barseltid + kan brukes igjen neste gang uansett kjønn.

Bleiebøtte - Aldri hatt bruk for..

BH + ammetopper - ammesingletter er et must. Jeg har kjøpt noen enkle på Lindex. De har jeg brukt helt siden fødsel. Jeg bruker de hver eneste dag! Gode ammebh'er er så viktig. Jeg sliter med nakken/skuldre så jeg bruker kun Bravado sine. De er kjempgode! Selges på vitus til 399;-, får de ikke billigere.

Brystpumpe - Aldri hatt bruk for.. Det er muligheter for å låne på helsestasjonen om du plutselig skulle ha bruk for det. Glad jeg ikke kjøpte.

Babycall - Supernova. Enkel og veldig grei. :)

MME - Kjøpte så vi hadde 1-2 pakker ferdig fra NAN liggende i tilfellet det skulle være noe. Aldri brukt det, men greit å ha.

Vindtett lue - Vanskelig å oppdrive til så små..? :/

Fødebag:

- Såpe og sjampo er greit å ha. Bare vær obs på at du kan få rifter etter fødsel så greit å ta noe som ikke er parfymert. Au-au!

- Bind og truser har de på fødeavd. så ta kun med deg det du trenger til hjemreise. Som nevnt over her så er de trusene helt fantastiske. Stygge, men veldig behagelig! ;) Kan garantere deg at du bare kommer til å bruke disse.Ta med deg 1 hjem så har du. Om du blør kjempemye så er det greit å ha noen av de bindene og, de er diiigre.

- Våtservietter kan være greit å ha.

- Hadde med meg sminke og alt jeg og, men ble ikke brukt. Vi tok livet med ro på barsel og sminke var det siste jeg tenkte på. Men greit å ha noe til hjemreise. :)

- Stor og løs bukse er et must. Kjedelig å gå rundt med digre bind når en har på seg tights.. :fnise:

- Ammesingletter, gull verdt.

- Gulpekluter osv har de på sykehuset så det trenger du ikke å ta med. De har også flanellskluter der, de brukte vi hele tiden. Bruker de enda vi, kjempebehagelige! :)

- Lipsyl er veldig greit å ha under fødsel, for det blir en del pusting som kan gi tørre lepper.

- Jeg var på sykehuset lenge da jeg hadde en lang fødsel, og ingenting av mat fristet. Så ta med deg noe veldig energirikt i tilfellet du ikke har noe særlig matlyst. De har noe energidrikke på sykehuset men den er veldig søt, så greit å ha noe ekstra selv. Stikk på sportsbutikk å kjøp deg god energidrikke. :) Evt energibar. Jordmora mi blandet ut den energidrikken de hadde på sykehuset med cola, det fungerte veldig bra. Ble ikke så søtt og ekkelt + fikk energi. Høres grusomt ut, men det fungerte.

Godt nyttår snuppa! :klemmer: Håper dere har det fint!

Endret av Angel-A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...