Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Sneen daler lett og fin :hjerte:

Nå er det helt i orden at julestemninga tar bo i sjela mi. Ute laver snøen ned, det er fyr i begge ovnene, jeg ligger langstrakt i sofaen under et tykt pledd og deilig te fra Pukka er fyllt til randen i en gigantisk kopp. Tassen i magen var ett øyeblikk meget aktiv, men jeg tror faktisk han beveget seg i søvne. :hjerte: Han pleier ikke å være våken helt enda på denne tiden. Han koser seg, tror jeg, han også. Deilig hverdagslykke!

Igår var det konsert i kirka, og som en del av kulturkomiteén, så har jeg ansvar. Men etter å ha vært på storhandel og smurt 50 rundstykker i regi av komiteén, så måtte jeg rett og slett heise det hvite flagget. Det ble ingen konsert for min del.. Hoftene streika, kynnerne kom heftigere og heftigere, og jeg lente meg tilslutt på alle benker og stoler i nærheten der jeg gikk :ler: Sambo var heldigvis i nærheten og kunne hente meg med en gang.

Æsj, er kjipern å ikke kunne hjelpe til. Jeg synes det er verre å ikke hjelpe til, enn å ha unnskyldningen for å kunne sette seg..

MENMEN, jeg er jo høygravid om 7 dager, så er vel ikke så rart! :nigo:

--

Idag er det omvisning på sykehuset og fødselforberedende samtale med jordmor. Det blir spennende.. Lurer på hva hun kommer til å fortelle egentlig.. Det viktigste for meg, under fødselen, er å ikke ha en bønsj med sykepleiestudenter eller noe i den duren, som sitter og observerer meg og fødselen. Dét har jeg ikke lyst til i det hele tatt..! Nei, 1.gang vil jeg være i fred og oppleve dette store alene.

Jeg vil prøve vann som smertelindring. Og dersom alt går fint, så føder jeg gjerne i vannet også. Men jeg innbilder meg at det ikke kommer til å skje.

Forblir han i tverrleie eller snur seg til seteleie, så blir det keisersnitt om jeg får velge. ´nough said! Det er jo første unge, og jeg har jo ikke akkurat "tøyd strikken" der nede før, så seteleie-fødsel er jeg ikke hypp på, as.. Med mindre det er stor plass ift hode-str kontra åpningen i bekkenet. Men likner denne ungen på faren sin, så er det jo slik at min bittelille svigermor gikk 16 (!) dager over termin og guttungen var 4,7 kg. Men det er jo galskap og latskap. Jeg aner ikke hvordan restriksjonene på dette var i 1980, men.. 16 dager over tiden kan jo være direkte farlig. Enten fikk hun utrolig dårlig oppfølging, eller så reiste hun ikke til sykehuset fordi hun var redd for å "lage en scene". (Litt sånn typisk mor og sønn der, altså :fnise: ) Men uansett høres det jo vanvittig tungt ut. Usjamei!!

Tror jaggu jeg skal cowboystrekke en times tid. Er utrolig trøtt for tiden, så jeg får vel sove nå som jeg har muligheten.

Gleder meg til tassen min kommer til verden. Jeg begynner virkelig å kjenne behovet etter å se ham og stryke på ham :hjerte:

Også håper jeg har slekter på mammaen sin, som var 50 cm og 3500 gram 3 dager over termin :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig å lese inne hos deg nå. Virker som om ting er litt bedre? :hjerte: Herlig med julestemning! Er noe magisk med jula. Kjenner jeg gleder meg til W blir større og evt kommer søsken inn i bildet, er noe med familiekosen rundt juletider som er så herlig. :)

Enn at du er høygravid snart. Herlig! Du har en utrolig stor og flott mage, den skal du være stolt av. :) Strekkmerker betyr absolutt ingenting. Samme med vekta. Skal love deg at når det nærmer seg fødsel og tiden etter fødsel er det det siste du tenker på! Babykos :hjerte: Kjenner jeg blir skikkelig babysyk igjen når jeg leser inne hos dere fine gravide. Hihi!

Og du, lytt til kroppen din! Er det viktigste du kan gjøre nå fremover. Greit å være i god form når fødselen starter. :) Men skjønner veldig godt hva du mener om det å ikke kunne hjelpe til, følte det slik selv!

Lykke til med omvisning i dag. :) Og husk, er bare å spørre. Det finnes ingen dumme spørsmål!

Også krysser jeg fingrene for at tassen din heller har det litt travelt. Kan trøste deg med at det er vel sjelden en hører om de som går over 14dager overtid. Stå på krava!!

God dupp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine magen!!

Og koselig at sambo kom hjem med roser, ikke at det løser alt, men viser at han tenker og grubler, da. DET er positivt det!

Tusen takk, Tina søte :nigo:

Ja, han tenker nok litt innimellom.. Så blir det spennende å se om det vil bli forandring. Foreløpig har det egentlig ikke skjedd så mye, men jeg bør vel innta noen skjeer med tålmodighet, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese inne hos deg nå. Virker som om ting er litt bedre? :hjerte: Herlig med julestemning! Er noe magisk med jula. Kjenner jeg gleder meg til W blir større og evt kommer søsken inn i bildet, er noe med familiekosen rundt juletider som er så herlig. :)

Enn at du er høygravid snart. Herlig! Du har en utrolig stor og flott mage, den skal du være stolt av. :) Strekkmerker betyr absolutt ingenting. Samme med vekta. Skal love deg at når det nærmer seg fødsel og tiden etter fødsel er det det siste du tenker på! Babykos :hjerte: Kjenner jeg blir skikkelig babysyk igjen når jeg leser inne hos dere fine gravide. Hihi!

Og du, lytt til kroppen din! Er det viktigste du kan gjøre nå fremover. Greit å være i god form når fødselen starter. :) Men skjønner veldig godt hva du mener om det å ikke kunne hjelpe til, følte det slik selv!

Lykke til med omvisning i dag. :) Og husk, er bare å spørre. Det finnes ingen dumme spørsmål!

Også krysser jeg fingrene for at tassen din heller har det litt travelt. Kan trøste deg med at det er vel sjelden en hører om de som går over 14dager overtid. Stå på krava!!

God dupp! :)

:hallo:

Tja, må jo prøve å være positiv. Men jeg må faktiskinnrømme at jeg ikke synes ting er helt enkelt. Igår la han seg 20.30, fordi han frøs litt.. Så, jeg vet ikke. Han er i knallform idag, så idag har vi faktisk fått handlet lister til stua. Men vi hadde ikke gjort det uten at jeg hadde dratt oss dit.. Så vi får se :)

Ja, jeg ønsker julestemninga velkommen! Når listinga er ferdig, så skal jeg iallfall pynte bittelitt. Bare sånn at jeg orker å rydde det ned igjen også etter nyttår :fnise: Skjønner veldig godt at du gleder deg til nr 2! Det er noe magisk med at det blir fler. Har vokst opp i en stor søskenflott selv, og det blir jo mer kos og stemning når vi er fler som holder sammen ved de samme tradisjonene. Nå vokser vi i hver vår retning her i søskenflokken, men da jeg var liten, så var det moro når vi var fler :)

Skulle gjerne hatt termin nå, slik at vi kunne hatt lille tassen i jula. Men blir jo moro neste år da, da er han jo nesten 1 år når det er jul, det er jo mer moro for han også ;)

Ja, snart høygravid!! :jepp: Tusen takk, synes det er moro å vise frem magen, jeg :ler: Er jo ikke så lenge igjen, så må jo vise den frem så mye jeg kan. Blir jo en liten stund til neste gang!

Neih, bryr meg ikke så mye om selve vekta. Bare lurer på hvor alle kiloene egentlig sitter.. Haha! Nå bikker jeg straks 20 kg, og JA, jeg har jo blitt litt større. Nå kommer vannet i kroppen, det ser jeg. Fingrene har såvidt begynt å hovne opp, samt a høyrebenet mitt er bittelitt tykkere enn det andre.. :klo: Hehe.. Er moro å se og følge med på hva som skjer. Er utrooooolig forsiktig med salt nå :Nikke:

Kjenner det strekker godt i lysken, og ligamentsmertene og kynnerne kommer med gode tak etter noen meter med vandring. ;)

Ja, jeg skal absolutt lytte til kroppen. Søvn er alfa omega!!

Siste store ting på tapetet er en konsert imorgen, og etter det er det juleferie! Kun litt småting som skjer til uka, som rådgivertime og svangerskapskontroll, men DA er det jul, da.. :nigo:

Nei fytti, 2 uker på overtid skjer IKKE!!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høygravid om 7 dager! Fantastisk! :hoppe: tenk at det er så kort tid igjen til du får se lillegutten din :hjerte:

Gøy med omvisning og info :)

Jaaaaa!! Tenk det! Det er jo litt moro! Føler meg stor nå, jeg.. Dvs, jeg FØLER meg liten, men når jeg ser meg selv i speilet, så tenker jeg bare "wow... Nå ærru schvææær!" :ler:

Ja, lilletassen min!! Gleder meg sånn!!

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig koselig på sykehuset idag. Hvis man kan kalle et sykehus for KOSELIG.. Jaja, men uansett;

Jordmora var utrolig søt, møtte oss nesten i heisen, så der følte vi oss velkomne med en gang.

Vi satt inne på et rom og pratet, og hun fortalte i hvilke situasjoner vi bør ringe føden, og at hvis vi i det hele tatt følte at noe var annerledes - så MÅTTE vi ringe.

Vi snakket om forskjellige type behandlinger under åpningsriene. Strøm og badekar (ja, hver for seg :ler: ) var vel de to tingene som jeg har følt mest for.

Musikk kan vi ta med :danse:

Vi fikk omvisning på føden og fikk sett ei vanlig fødestue. Ikke noe skummelt egentlig. God temperatur og ellers grelle, flotte farger ;)

Vi fikk se inne på rommet der det store, deilige badekaret står. Hun fortalte at der demper de lyset, og vi kan høre musikk om vi vil. Sakelig at jeg kommer til å være så heldig at jeg får bruke det karet, når de kun har ETT kar! :dry: Typisk min flaks, ja..

MEN - musikk blir det viktigste for meg uansett, tror jeg. Og jordmor syntes det var kjempestas at jeg vil ta med egen musikk. Tipper det er deilig for de som jobber også, å ha litt i bakgrunnen.. :)

Ellers så tittet vi såvidt innom barselen og fikk høre småpludringen til småbebissene.. Da kjente jeg at jeg ble veldig klar for å møte tassen min..

Jeg sa til jordmor at tassen har ligget på tvers siden uke 28, så hun tok like gjerne en sjekk på meg, hun!! :nigo: Både hjertelyd, en kort UL for å finne hodet, for å få det bekreftet at hun kjente hodet på siden. Og jeg har faktisk hatt helt rett i hvordan jeg tror han ligger. Hun sa til meg, at dersom han ligger slik om 2,5 uke også, så ville nok min jordmor henvise meg til sykehuset for videre konsultasjon. Baby på tvers = keisersnitt. Men jeg skal gjøre noen øvelser som kanskje kan hjelpe på til at han snur seg helt.

Så dette var et absolutt hyggelig besøk, og gruer meg ikke noe mer etter dette besøket. Dét er veldig ålreit.

Deretter spiste mannen og jeg lunsj. Fikk en alldeles TRIST kyllingsalat på Jonas B, og den sure dressingen må jeg slite for nå ;) Inn med mandler, også tar vi straks turen opp til søster og hennes samboer for å spise sjokoladekake. Hun veit AKKURAT hvordan hun kan lokke meg på besøk :lur:

Tataaaaa :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh det hørtes så koselig ut! :rodmer: ble det mer virkelig når du fikk se hvor tassen kommer til verden?

Hmmm, godt spørsmål egentlig.. Jeg tror det faktisk har gått opp for meg for en liten stund siden :Nikke: Alt jeg så idag var forventet, på en måte.. :)

Ja, det var veldig koselig! Praten, omvisninga og undersøkelsen tok ca 45 minutter tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnfangelsen finner sted omkring: 7. mai 2012

Hjertet begynner å slå: 1. juni 2012

Embryoet beveger seg: 25. juni 2012

Alle indre organer er ferdig formet: 2. juli 2012

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 2. juli 2012

Risiko for spontanabort avtar: 16. juli 2012

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 30. juli 2012

Fosteret svelger og tisser: 13. august 2012

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 27. august 2012 (Skjedde allerede i uke 12

:))

Tid for ultralyd: 30. august 2012

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 10. september 2012

Han begynte å høre mye tidligere enn 1.oktober

:)

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 29. oktober 2012

Mange fostre legger seg med hodet ned: 3. desember 2012 - NEI, HAR IKKE SKJEDD ENNÅ

:(

Svangerskapspermisjonen begynner: 11. januar 2013

Antatt termindato: 1.februar 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig med besøk på sykehuset! :) Er helt enig med deg, studenter under fødsel er ikke ålreit!! Håper virkelig vi slipper det altså... Og så håper jeg du er heldig og får bruke det badekaret. :Nikke:

Nå må du snu deg med hodet ned slik at mamma kan føde deg på vanlig måte, tassen! :opplyser:

Jeg tror også jeg skal kjøre light-versjonen av julepynting i år, så det ikke blir for mye styr med å rydde opp igjen. :fnise: Men har jo veldig lyst på juletre da, det er så koselig og lukter så godt... :tree:

God helg, Nutta! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ble veldig klar for omvisning, jeg også nå! Må vente litt til da, har avle i slutten av januar, tror jeg

Ja, bare å glede seg! På hvilket sykehus har du fødeplass, Tina?

Så supert at du fekk ein så fin opplevelse på sjukehuset. Då er ein litt rolig når ein skal føda og!

Ja, jeg synes det igrunn var ganske gode energier, deilig temperatur og snille mennesker der. Måtte jo plutselig reise ned på sykehuset for et par søndager siden, for jeg trodde det begynte å lekke fostervann. Møtte ei knall jordmor da også :hjerte:

Håper alt er fint hos deg Nutta, og at mannen er litt mer på g ;) Håper du får en fantastisk fin helg :hjerte:

Alt er iallfall litt bedre, men jeg er veldig forsiktig og slikt.. Men han er veldig ålreit å være med nå i disse dager, så det tar jeg godt vare på. Jeg synes så synd på ham, på en god måte selvfølgelig. Jeg unner han å få ro i kropp og sjel. Han gleder seg sånn til lillemannen kommer ut, at han er helt dårlig :rodmer:

Nå er magekosing og mitt ve og vel høyt på lista. Så det er deilig for min del også, å kunne slappe av litt. :) God helg til deg også, skjønne Cathrine!

Så hyggelig med besøk på sykehuset! :) Er helt enig med deg, studenter under fødsel er ikke ålreit!! Håper virkelig vi slipper det altså... Og så håper jeg du er heldig og får bruke det badekaret. :Nikke:

Nå må du snu deg med hodet ned slik at mamma kan føde deg på vanlig måte, tassen! :opplyser:

Jeg tror også jeg skal kjøre light-versjonen av julepynting i år, så det ikke blir for mye styr med å rydde opp igjen. :fnise: Men har jo veldig lyst på juletre da, det er så koselig og lukter så godt... :tree:

God helg, Nutta! :blomst:

Nei, vi velger helt selv om vi ønsker flere tilstede enn det som "trengs". 1.gangsfødende blir prioritert på sengeplassene på barsel, så det er også fint å vite!

Takk for gode ønsker, My!

Juletre lukter herlig!! Det hadde jeg nesten glemt! :sjokkert::fnise:

God helg, søte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig godt å høre at du og sambo endelig kan slappe av litt :klem:

Ja, vi har en veldig fin helg faktisk. Det er ikke bare det han er hjemme, men han er mentalt tilstede, og det virker som han koser seg. :) Jeg kjenner jeg er veldig forsiktig, og er så innmari forberedt på hvor fort ting kan snu.. Det er en følelse jeg gjerne skulle vært uten, men nå er vi igang iallfall, med å ta litt bedre vare på hverandre :Nikke:

Takk for klem! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse rare lyder i magen idag, og merker at lillemann reagerer :fnise: Håper ikke han er redd!!

Vi har bestemt oss for navn nå.. 98% sikkert :Nikke: Men det forblir hemmelig enda litt til.. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare å glede seg! På hvilket sykehus har du

Her er det ikke noe valg i praksis, blir lokalsykehuset. Selv om sykehuset er gammelt, og fasilitetene er så som så, er de aller fleste veldig fornøyd med oppholdet og oppfølging:-) Kort vei også, 5-10 minutter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe valg i praksis, blir lokalsykehuset. Selv om sykehuset er gammelt, og fasilitetene er så som så, er de aller fleste veldig fornøyd med oppholdet og oppfølging:-) Kort vei også, 5-10 minutter:-)

Det er jo absolutt det viktigste, det du skriver der :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...