Nuttapia Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #2661 Del Skrevet 12. mars 2013 EDVARD 1 MÅNED IDAG MILEPÆLER Kommunikasjon og sosial utvikling • Også den tiden kan spebarnet lage andre lyder enn gråt, små stønne- og klynkelyder. Ja, plutselig roper han ut et stort ÆÆ! • Barnet begynner å høre forskjell på ord og stavelser som er svært like - f.eks. "ba" og "pa". • Det første smilet kommer som regel når barnet er 3-6 uker. Jeg husker ikke helt når første smilet kom, men jeg har fått ham til å smile med vilje i 2 uker allerede • Barnet holder øyekontakt med deg. Det har han gjort siden fødsel omtrent Sanser og motorikk • Ved fire ukers alder er blikket rykkmessig, dvs. at barnet kan holde blikket på noe som beveger seg foran ansiktet, men blikket følger ikke bevegelsen. Så flyttes blikket til et nytt sted og holdes til objektet har beveget seg et stykke videre. Lilletassen vår holder faktisk blikket allerede, og følger objektet smidig! • Barnet begynte å høre allerede i 5.-6. svangerskapsmåned, og det nyfødte barnet kjenner gjerne igjen både stemmer og sanger det har hørt mens det ennå var inne i livmoren. Det lytter også oppmerksomt etter nye lyder. Jepp, når jeg synger stemme-øvelsene mine eller "So ro lillemann" som jeg spilte og sang for ham siden ca 6mnd i magen, så er han lutter øre • Et nyfødt barn kan gripe og holde fast rundt fingeren din eller en rangle som plasseres i håndflaten. Dette kalles griperefleks og er medfødt. Har babyen tendens til å sovne når h*n spiser, så er det et godt tips å vekke babyen ved å få babyen til å gripe om fingeren din. • Barnet samler informasjon gjennom sansene og begynner så smått å skille mellom f.eks. mykt og hardt, flatt og rundt. • Barnet begynner å leke med fingrene. Ser ut som han spiller piano hele tiden Interesser og aktiviteter • Helt fra fødselen av vil barnet se intenst på mennesker som snakker til det og etterligne ansiktsuttrykkene. Stikk tungen din ut av munnen og se om barnet gjør det samme, eller lag overdrevne ansiktsgrimaser og se om barnet imiterer dem (det kan ta litt tid). Når jeg gaper og får han til å smile, så gaper han også - i et kjempesmil • I begynnelsen er gjenstander ikke særlig interessante, men dersom de beveger seg når barnet kommer borti dem, begynner de å bli spennende. Speil eller enkle bilder i sterke farger er også interessante. Barnet kan studere dem lenge når de festes innen barnets synsfelt. Uroer fascinerer barnet. Speil er veldig spennende her i gården • Musikk vil ofte roe barnet. Jepp! • Barnet har lært at en handling følger en annen og lærer å få ting til å skje (ved f.eks. gråt og lyder). Derfor passer jeg på hvor ofte jeg ammer etter at han har sutra. Puppen ble fort en smokk, men nå er jeg litt mer forsiktig med det, ja.. • Gir signaler når det blir for mange inntrykk å forholde seg til. Han vifter endel med armene og sureleppa kommer dersom det blir mye inntrykk. Jeg digger bebisen min. Legger ut 1 måned-bilde av Edvard på bloggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 12. mars 2013 #2662 Del Skrevet 12. mars 2013 Det er så mange pianoer rundt omkring som aldri blir brukt. Kanskje din mormor kan lære deg et og annet? Jeg gikk i lære hos min farmor Ellers så er jo youtube en grei kanal for det meste Hun kan ikke spille selv. Det som er så dumt. Ja youtube er genialt til å lære nye ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 12. mars 2013 #2663 Del Skrevet 12. mars 2013 Er innom og leser altså, er bare ikke så flink til å skrive! Det er helt utrolig at tiden går så fort og at til og med når de er så små så er det likevel så mye de gjør som viser at de faktisk reagerer enormt på omgivelser og sanser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 12. mars 2013 #2664 Del Skrevet 12. mars 2013 Så koselig å lese om utviklingen Var og hilste på nevøen vår på søndag vi, han er to uker gammel. Herregud, så nydelige og små de er i begynnelsen. Skjønner at mammaer og pappaer blir helt forelsket i barna sine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 12. mars 2013 #2665 Del Skrevet 12. mars 2013 Herregud så nyyyydelig han er!! Virkelig!! Ikke rart du er stolt :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 13. mars 2013 #2666 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg har hørt at overtidsbabyer ofte er litt tidligere ute i forhold til utvikling, enn de som fødes før termin (de tar hverandre igjen på et punkt da). Men, utrolig kjekt å få så mye kontakt så tidlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miraaa Skrevet 13. mars 2013 #2667 Del Skrevet 13. mars 2013 Herregud, gleder meg til babyen min smiler til meg når jeg leser det der! :rodmer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathrineMic Skrevet 13. mars 2013 #2668 Del Skrevet 13. mars 2013 Å jeg gleder meg til min baby kommer når jeg leser det her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #2669 Del Skrevet 13. mars 2013 Hun kan ikke spille selv. Det som er så dumt. Ja youtube er genialt til å lære nye ting. Skal ikke nekte for at piano er et flott møbel, uansett om det spilles på eller ikke Er innom og leser altså, er bare ikke så flink til å skrive! Det er helt utrolig at tiden går så fort og at til og med når de er så små så er det likevel så mye de gjør som viser at de faktisk reagerer enormt på omgivelser og sanser Koselig at du titter innom Ja, jeg tenker på det flere ganger om dagen! Eks: Har vært på farta i nesten hele dag. Nå på slutten var han så trøtt at hver gang han sovnet, så kvakk han til og våknet igjen.. Men det gikk bra tilslutt, og sovnet søtt.. Så koselig å lese om utviklingen Var og hilste på nevøen vår på søndag vi, han er to uker gammel. Herregud, så nydelige og små de er i begynnelsen. Skjønner at mammaer og pappaer blir helt forelsket i barna sine Ja, det er jo helt magisk med disse små kroppene, altså.. Gratulerer med nevø Herregud så nyyyydelig han er!! Virkelig!! Ikke rart du er stolt Tusen takk Jeg har hørt at overtidsbabyer ofte er litt tidligere ute i forhold til utvikling, enn de som fødes før termin (de tar hverandre igjen på et punkt da). Men, utrolig kjekt å få så mye kontakt så tidlig Jepp, samme her! Veldig fint at de utvikler seg til samme punkt tilslutt Ja, er jo veldig stas med kontakten vi har allerede Herregud, gleder meg til babyen min smiler til meg når jeg leser det der! Bare å glede seg!! Å jeg gleder meg til min baby kommer når jeg leser det her Tiden går fort, asså! Hold fast, for plutselig er babyen din her, Cathrine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #2670 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) DA er ENDELIG dåpsinvitasjonene bestilt! Fikk problemer med å overføre fra speilreflekskamera som jeg har lånt. Linsa på speilrefleksen min har gått at skogen.. Er KNALLfornøyd med designet som jeg gjorde på fotoknudsen. Gleder meg til å få de i posten Usj, har begynt å få vondt igjen nedentil.. Det er så dårlig gjort! Skjønner ikke hvorfor.. Tittet nedi der med et speil.. Og jeg synes det ser litt rart ut.. Ser ut som jeg er blitt klipt i.. OG det har jeg jo også, men jeg trodde da vitterlig at det var blitt sydd sammen.. Eller så er det jeg som tror jeg ser ting Bør vel kanskje bestille 6ukerskontroll til meg selv.. Er jo kun 2 uker, og da er det påske. Så da får jeg vel time etter ferien, kanskje.. Idag har vi vært på sykehuset for den vanlige hørselstesten. De klarte ikke å ta den da vi var på barsel. Tassen var så urolig, pluss at rommet vårt ar rett ved hoveddøra til avdelingen.. Men idag var begge ører bra, så der var inget problem. Det er bra Så vi har trilla masse masse idag.. Ikke rart at velsegutt var sliten..! Er trøtt selv Snart natta!! Endret 13. mars 2013 av Nuttapia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #2671 Del Skrevet 15. mars 2013 Hihi, lille tassen har begynt å ta pauser under ammingen ved å gi meg verdens største smiiil Han smiler mer og mer, og det ville ikke forbause meg hvis det kommer en latter snart også I underkjeven ser jeg to hvite prikker nede i tannkjøttet, som er på vei opp. Håper de lar vente på seg en liten stund enda. Mamma sa at mine fire første tenner kom innen mine første 4 måneder, så mulig det blir hyl og grin i lange drag snart..? Trøtt som en dupp. Opp kl 06 idag, bakt cupcakes, gitt bort katten, vært på tur, trøstet en nesten utrøstelig baby.. Lurer på hva som plager ham sånn.. Han gråter bare hos pappaen sin, vil bare ha mamma og puppen.. Håper han sover godt inatt iallfall ♥ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiannon Skrevet 16. mars 2013 #2672 Del Skrevet 16. mars 2013 Du skal ikke se bort fra at det er tennene som gjør ham grinete og klengete. Tidlig å få sånt da! Håper han ikke begynner å bite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #2673 Del Skrevet 16. mars 2013 Du skal ikke se bort fra at det er tennene som gjør ham grinete og klengete. Tidlig å få sånt da! Håper han ikke begynner å bite Jeg tror egentlig vi er på 3. økedøgnet.. Han har hengt i puppen og sovet i armene mine i hele dag.. Det er litt kos, da.. Håper han venter enda litt med tennene, da.. Og jeg håper ikke han begynner å bite.. Da går jeg over til flaske!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 17. mars 2013 #2674 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg tror egentlig vi er på 3. økedøgnet.. Han har hengt i puppen og sovet i armene mine i hele dag.. Det er litt kos, da.. Håper han venter enda litt med tennene, da.. Og jeg håper ikke han begynner å bite.. Da går jeg over til flaske!! Uff økedøgn er noe pes Lillegutt her har ikke tålmodighet til sånt lenger, så vi skal snart begynne med grøt Tennene kommer sikkert ikke enda. Her har lillegutt gnagd og sikla i snart 2 mnd! Har også disse hvite prikkene du snakker om. Men tror alle har det. For er visst vanlig at fortennene nede kommer først opp har jeg skjønt Ingen hast med tenner. Blir flaske her og om han begynner å bite! Han elsker å gnage på fingrene mine da. Steike ta. Ganske harde disse gommene Håper du har en fin søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 19. mars 2013 Forfatter #2675 Del Skrevet 19. mars 2013 Uff økedøgn er noe pes Lillegutt her har ikke tålmodighet til sånt lenger, så vi skal snart begynne med grøt Tennene kommer sikkert ikke enda. Her har lillegutt gnagd og sikla i snart 2 mnd! Har også disse hvite prikkene du snakker om. Men tror alle har det. For er visst vanlig at fortennene nede kommer først opp har jeg skjønt Ingen hast med tenner. Blir flaske her og om han begynner å bite! Han elsker å gnage på fingrene mine da. Steike ta. Ganske harde disse gommene Håper du har en fin søndag Det ble 4 økedøgn, så nå er det over for denne gang. Men vi har blitt litt mer kjent også, så nå er det litt lettere å takle puppemaset. Nei, tennene hans kommer nok ikke enda. Det er de nede som kommer først, ja. Det søteste er babyer som har to tenner nede som gliser med hele ansiktet Jobbet i småbarnsavdeling noen ganger, og de smilene er helt skjønne Åh, heldige er dere som snart begynner med grøt! Jeg gleder meg til det er vår tur! Har vurdert å begynne med MME når han skal legge seg. For da kan pappaen mate.. MEN - tassen legger sånn på seg av bare min melk, og trenger strengt tatt ikke MME, så jeg får tilby puppene en stund til. Er jo kanskje bare 2 mnd til vi kan begynne med grøt. Skal høre på helsestasjonen om det er ok å begynne da, siden han er så stor allerede. Han er jo større enn det som er normalt ift hans uker. Teit å sammenlikne kanskje, men med andre guttebasser som er født nesten samme dag som han, så er han nesten 1 kg og 5 cm større..! Men får endelig svar imorgen på 6-ukerskontroll. Føler tiden raser avgårde, men jeg begynner virkelig å kjede meg hjemme. Ikke førerkort eller bil, og bakken opp til bussen er full av snø og is, så jeg er stuck.. Jaja, det er meldt vår og sol etter påsken, så da håper jeg virkelig at det skjer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest airam90 Skrevet 19. mars 2013 #2676 Del Skrevet 19. mars 2013 Hihi, puppegutt Høres ut som en skikkelig deilig liten mammadalt Tenner ja, huff dem skulle klart seg uten tenner litt lenger gitt. Kan tenke meg det ikke blir fullt så deilig å amme når dem popper frem. Håper du får en fin dag Nutta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #2677 Del Skrevet 20. mars 2013 Han er en herlig liten tass Var på 6-ukerskontroll idag Han er nå 59,5 cm og veier 5,810kg schveeer guttetass Vært og kjøpt litt klær idag. Han er så himla varm hele tiden, så bjørnedressen blir for tykk. Har kjøp vårjakke i str 68 og siklesmekker fra nameit. Nu er det natta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 21. mars 2013 Forfatter #2678 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg vil sooooveeee Han dytter hele handa inni munn, sikler og styrer.. Seriøst, er det tenner på gang allerede!?!? Han vil KUN være på puppen, og smokken tar han til nød men spytter ut etter senest 10 min.. Hva gjør man..?? Endret 21. mars 2013 av Nuttapia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 21. mars 2013 #2679 Del Skrevet 21. mars 2013 Skulle gjerne kommet med gode råd men jeg er jo clueless! Håper lillegutt roer seg litt så du kan få sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 21. mars 2013 #2680 Del Skrevet 21. mars 2013 Lille gode Nutta Emil hadde også en sånn "periode" rundt den alderen, og det var at han fant hendene sine Usikker på om det er hva lille E har funnet ut, men det er en mulighet.... Søstra til Lasse fikk tenner når hun var kun 11 uker, og noen få barn er født med tenner. Det er ikke normalt å få tenner før de er ala 5-7 mnd, men enkelte får jo det. Jeg vil tro at det er størst sjanse for at det ikke er tenner, men man vet aldri. Et sikkert stikk er å se i munnen hans. Om du ser omrisset av tennene som er hvite og rett under tannkjøttet (vises på fremsiden) så kan det være at de kommer om ikke altfor lenge. De siste dagene/uken før de bryter frem så vil punktene hvor de kommer frem (tuppen på de) være hoven. Da vil du se en tydelig hevelse der. Det er iallefall hva som har vært tegnene på Emil, og jeg ser også tennene oppe nå og han er tilbake på "urolige-tenner-periode" atter en gang. Jeg tror at tennene oppe kommer innen 2 uker ettersom de er så tydelige og han har hele knyttneven i munnen og brøler mere enn han holder kjeft. Smokken er også i truten 20 timer i døgnet for tiden (den er vist fantastisk god å tygge på) Vet du at du har nok melk? Kan det være at han vil/burde få litt suplering med mme? Du kan jo gi det på kopp om det går, ikke alltid det skal så mye til før de små blir mette Emil drakk ca 100-120 ml pr. måltid når han var så gammel som E. Du kan jo prøve å pumpe deg en gang å se hvor mye du får ut? Eller kjenner du at han tømmer puppene? Kan det være sen utdriving så prøv nesespray De beste tipsene finner du på Ammehjelpen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå