Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Jeg er imponert over din fødsel! Ingen smertelindring, hurra! Flinka :) Er jo det jeg også håper på (skal føde på jordmorstyrt avdeling så i utgangspunktet har jeg bare vann og akupunktur tilgjengelig). Vi får nå se om jeg holder ut og ikke ligger og skriker etter dop.

Fikk du ikke bedøvelse når du ble sydd altså?

Å herregud.. du MÅ ha bedøvelse når du blir sydd!!! For det gjør jævla vondt!!!

Jeg fikk bedøvelse, men ikke helt fordi jeg ble sydd i kjønnsleppa nær klitoris. Og det stinget kjente jeg GODT ;)

Håper ikke det er noen som syr uten bedøvelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig... stinget nær klitoris kjente jeg veldig godt, det var nesten så jeg sparka til jordmora... selv om jeg hadde epiduralen fremdeles, og hadde fått et par sprøyter med lokalbedøvelse når de begynte å sy... Men de andre stinga kjente jeg ikke noe særlig, ble sydd i nesten 1 time jeg og... Men den tida gikk ganske fort, fordi Vesleprinsen lå på magen min hele tida og kikka på meg og koste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to over.. Sying krever bedøvelse! Jeg ble først bedøvd med gel og spray, fordi jeg har ekstrem sprøyteskrekk og hadde bedt om å unngå sprøyte i ønskebrevet jeg sendte inn i forveien... Men etter 2x kateterisering, en stk. Venefon i hånda og en overstått fødsel var sprøyta bare barnematen, så jeg sa litt noncharlant (?) til jordmora (i lystgassrus) at hun bare måtte peise på med sprøyter... Så jeg ble sydd med bedøvelses gel og-spray, lystgass og bedøvelsessprøyte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Det var spesielt da babyen min kom ut. Men jeg tror ikke jeg gråt.. Jeg var så sliten at jeg kun ønsket å se på ham. :)

Joda, jeg fikk bedøvelse før syingen. Spray og sprøyte. Kjente bare bittelitt svie som gikk fort over da de sprayet.

Vel, fødselen var intens, men absolutt kjapp, som jo er en fordel kanskje. Ikke i alle tilfeller kanskje, men tassen hadde det fint hele veien.

Hadde ikke tid til annet enn akupunktur. Den satte de mest for å få litt pause mellom riene. Epidural og den slags hadde de ikke tid til å sette.

TIPS til dere alle som har fødsel i vente: Når riene kommer, så få mannen eller jordmora til å stå bak dere og klemme hoften sammen! Be han/henne presse godt inn.. For tro meg, dét hjelper!!! :jepp:

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre ut som om du hadde en kjempefin fødsel, kjære deg! Og gratulerer så mye med den lille!:) selv var jeg i aktiv fødsel fra 13.30 til 02.43, så du kan være veldig trygg på at jeg brukte epidural ja! Jordmor bestilte den faktisk til meg før jeg ba om det selv :P Presset i en time før legen måtte hentes for å snu hodet til tassen rett vei med vakum.. Klipp, klipp! :P Gratulerer så mye igjen, søte du!! Sant det er fantastisk å endelig kunne kose med disse treige magetrollene? :)

Gratulerer med veslegutten, Veo!!! Hvilken dato ble det?! :strix: (mulig du har skrevet det, sorry!!)

Oi, hørtes ut som en heftig fødsel! Er alt bra med deg?

Skjønner godt at du brukte epiduralen når det tok så lang tid, ja!

Stor klem til dere, på tide at magetrolla våre kom, ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å lese om fødselen din! :jepp: Høres ut som en skikkelig intens fødsel når det først startet! Bedre det enn en fødsel som varer i evigheter. :)

Hva gjorde du for å få tassen til å snu seg med hodet ned? Min ligger i seteleie nemlig.. :sjenert:

Håper du har en super helg med guttene dine! :klemmer:

Var greit at det gikk fort, ja! :fnise:

Du, da tassen var våken og aktiv i magen, så stilte jeg meg på alle fire i sofa/senga.. Også bøyde jeg overkroppen ned. Detgjorde jeg noen ganger etter hverandre, og stod fremoverbøyd med rumpa skikkelig til værs i ca 3-4 min.

Seteleie skal vi ikke ha noe av :) håper det funker for deg!! Ikke lenge igjen nå, My!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at jeg har fulgt med og heiet på deg helt fra starten av fødselen men bare ikke tatt meg tid til å skrive noe. GRATULERER med gutten :blomst: Ser enda mer frem til min fødsel når jeg leser om andres møte med sine kjære babyer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg har fulgt med og heiet på deg helt fra starten av fødselen men bare ikke tatt meg tid til å skrive noe. GRATULERER med gutten :blomst: Ser enda mer frem til min fødsel når jeg leser om andres møte med sine kjære babyer!

Tusen takk, Miraaa :klemmer:

Det er virkelig en spesiell opplevelse.. Mye av den dagen ligger i tåke, men det er samtidig SÅ klart.. Veldig rare greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BABY MIN ER 2 UKER IDAG :strix:

Idag er vi hjemme alene for første gang, og det går veldig veldig bra :nigo:

Kl 10.30 idag kom jordmor på hjemmebesøk, og vi veide tassen. Og gjett, han har gått opp 800 gram siden den dagen vi reiste hjem fra sykehuset!! :sjokkert: Han veier nå 4720 gram!! Men er jo godt at det blir litt ekstra kjøtt på den lange kroppen hans. Selvom han er veldig liten enda, da :rodmer:

Jordmora kunne ikke tro sine egne øyne, og begynte å lure på om det var noe galt med vekta hun hadde med :fnise: Hun ga meg skryt, både for fødsel og for at ammingen går så bra. Har kun litt såre brystknopper innimellom, men har ikke opplevd noen sår eller noe slikt. Her renner melka i strie strømmer - ikke så rart med en tass som spiser mye.

Morsmelka er lett fordøyelig, så jeg får bare holde ut mengden med ammestunder nå den første tiden, da det faktisk kan bli litt mye. MEN - jeg skal ikke klage - han spiser og trives. Det er det viktigste :hjerte:

Sorry details:

Har blødd ganske kraftig frem til ca helgen. Begynte å lure litt, da det var ferskt blod i store mengder. Har blødd ut flere dynetrekk.. :vetikke: Mange store bind ila dagen nesten 2 uker etter fødsel. Men plutselig har det avtatt betraktelig, så det er fint.

Sliter litt med nr.2, men nå begynner det å gå seg til. Kjenner det i hele bekkenet, så alt er jo absolutt ikke helt på stell enda.

Har enda ikke sett noen sting i trusa eller på papiret. Ok for meg, for håper det gror fint oppi der.

På grunnlag av den foreløpige formen, så tør jeg ikke starte treninga helt enda. Vi går jo trilleturer etc, og jordmor var imponert over at jeg var i såpass god form. Men om en uke eller to, så tar jeg opp "treninga" et hakk. Må få bort kvapse-magen og kiloene. Har igjen halvparten av det jeg gikk opp. Klart, noe forsvinner jo med amminga, men nå - for første gang på flere år - skal denne kroppen strammes!! Skal starte pent og forsiktig med enkle styrkeøvelser på gulvet her hjemme, samt raske gå-turer. Skal være forsiktig med bekkenet. Og knipeøvelsene skal tas HVER dag. Ingen nedsunken livmor og den slags når jeg bikker 50 :fnise: ANER ikke om knipinga hjelper mot det, MEN inkontinens - *vilikkeha*..

SÅ gjelder det da, om jeg får pakka bort sjokoladen ;) MEN kjolen til dåpen er jo allerede plukket ut, og jeg kommer til å bli ganske så sint på meg selv dersom jeg ikke kommer meg inn i den :plystre::ler:

Nå ligger tassen vedsiden av meg i sofaen. Han har sovet lenge nå. Har fått litt løs hud på overleppa si. Sånn går det når puppen er god å sovne ved.

TIPS til de som ikke vet: Dersom babyen har tissebleie ila natta, så ikke skift bleie. Babyen sover lengre, og så lenge babyen er varm, så gjør det ingenting med litt vått.

:lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dine første to uker Edvard. :hjerte:

Han er virkelig en fin gutt. Flotte bilder av han. :)

Synes det er bra du kommer med detaljer på hvordan livet er etter fødsel, ikke mange som tenker over hvordan det vil og kan bli. :)

Tips til trening hjemme, råkkering! Som vi sier her jeg er fra. De med vekter er jo kjempegeniale. Og da får du trent opp magen og ryggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dine første to uker Edvard. :hjerte:

Han er virkelig en fin gutt. Flotte bilder av han. :)

Synes det er bra du kommer med detaljer på hvordan livet er etter fødsel, ikke mange som tenker over hvordan det vil og kan bli. :)

Tips til trening hjemme, råkkering! Som vi sier her jeg er fra. De med vekter er jo kjempegeniale. Og da får du trent opp magen og ryggen. :)

Edvard hilser :vinke:

Tusen takk :nigo:

Råkkering, ja!! Dét er sant! Det har jeg faktisk tenkt på før :jepp: Skal sjekke ut de med vekt. Supergenialt, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese om hvordan det går med dere. :hjerte: Supert at melka flyter og at lille Edvard er flink til å spise! :jepp:

Mye bra trening man kan gjøre hjemme ja. Pilates og sånn! :jepp: Råkkering er genialt, jeg har prøvd det men av en eller annen grunn har jeg helt glemt gamle kunster. Får det bare ikke til! :sur::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du kommer med " details", det er slik info vi vordende mødre trenger, og det er slik info som nesten ingen snakker om. Trenger å høre om dette og at det er normalt, slik at vi ikke står der med panikk etter fødsel for at det er blod i trusa!

Veldig godt å høre at det går bra med ammingen! Spent på det selv, altså... Har fortsatt litt litteratur å pløye gjennom før vesla kommer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du kommer med " details", det er slik info vi vordende mødre trenger, og det er slik info som nesten ingen snakker om. Trenger å høre om dette og at det er normalt, slik at vi ikke står der med panikk etter fødsel for at det er blod i trusa!

Veldig godt å høre at det går bra med ammingen! Spent på det selv, altså... Har fortsatt litt litteratur å pløye gjennom før vesla kommer;-)

Litt morro å lese at du leser deg opp på amming.. For jeg var på ammekurs selv på helsestasjonen. Etter ungen kom så huska jeg ikke en dritt av hva vi lærte på det kurset :P hehe. Tips er å ta med literturen på føden så kan du slå opp om du trenger noe info :)

-------------

Ååå.. Tenk at den lille sjønnasen din er 2 uker allerede. Den første tia går så fort. Plutselig så vil han ikke ligge på fanget ditt eller kose på brystet lenger :( Alle sier at du må nyte den tiden.. Og jeg joiner de i det. Kooooos deg med han. Selv om du er sliten og han nekter å sove noen andre steder så snus inn den berusende babylukta og legg kinnet ditt på det myke hodet hans og gjør tanken om at dette er det deiligste som finnes :hjerte:

Jeg er helt rusa på nyfødte.. kanskje like greit at kroppen min ikke er helt bra. Ellers hadde jeg vel endt opp som ho gale dama med 12 unger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BABY MIN ER 2 UKER IDAG :strix:

Idag er vi hjemme alene for første gang, og det går veldig veldig bra :nigo:

Kl 10.30 idag kom jordmor på hjemmebesøk, og vi veide tassen. Og gjett, han har gått opp 800 gram siden den dagen vi reiste hjem fra sykehuset!! :sjokkert: Han veier nå 4720 gram!! Men er jo godt at det blir litt ekstra kjøtt på den lange kroppen hans. Selvom han er veldig liten enda, da :rodmer:

Jordmora kunne ikke tro sine egne øyne, og begynte å lure på om det var noe galt med vekta hun hadde med :fnise: Hun ga meg skryt, både for fødsel og for at ammingen går så bra. Har kun litt såre brystknopper innimellom, men har ikke opplevd noen sår eller noe slikt. Her renner melka i strie strømmer - ikke så rart med en tass som spiser mye.

Morsmelka er lett fordøyelig, så jeg får bare holde ut mengden med ammestunder nå den første tiden, da det faktisk kan bli litt mye. MEN - jeg skal ikke klage - han spiser og trives. Det er det viktigste :hjerte:

Sorry details:

Har blødd ganske kraftig frem til ca helgen. Begynte å lure litt, da det var ferskt blod i store mengder. Har blødd ut flere dynetrekk.. :vetikke: Mange store bind ila dagen nesten 2 uker etter fødsel. Men plutselig har det avtatt betraktelig, så det er fint.

Sliter litt med nr.2, men nå begynner det å gå seg til. Kjenner det i hele bekkenet, så alt er jo absolutt ikke helt på stell enda.

Har enda ikke sett noen sting i trusa eller på papiret. Ok for meg, for håper det gror fint oppi der.

På grunnlag av den foreløpige formen, så tør jeg ikke starte treninga helt enda. Vi går jo trilleturer etc, og jordmor var imponert over at jeg var i såpass god form. Men om en uke eller to, så tar jeg opp "treninga" et hakk. Må få bort kvapse-magen og kiloene. Har igjen halvparten av det jeg gikk opp. Klart, noe forsvinner jo med amminga, men nå - for første gang på flere år - skal denne kroppen strammes!! Skal starte pent og forsiktig med enkle styrkeøvelser på gulvet her hjemme, samt raske gå-turer. Skal være forsiktig med bekkenet. Og knipeøvelsene skal tas HVER dag. Ingen nedsunken livmor og den slags når jeg bikker 50 :fnise: ANER ikke om knipinga hjelper mot det, MEN inkontinens - *vilikkeha*..

SÅ gjelder det da, om jeg får pakka bort sjokoladen ;) MEN kjolen til dåpen er jo allerede plukket ut, og jeg kommer til å bli ganske så sint på meg selv dersom jeg ikke kommer meg inn i den :plystre::ler:

Nå ligger tassen vedsiden av meg i sofaen. Han har sovet lenge nå. Har fått litt løs hud på overleppa si. Sånn går det når puppen er god å sovne ved.

TIPS til de som ikke vet: Dersom babyen har tissebleie ila natta, så ikke skift bleie. Babyen sover lengre, og så lenge babyen er varm, så gjør det ingenting med litt vått.

:lillesky:

Så bra ammingen går bra og at tassen spiser og legger på seg :hjerte: Har forstått at det er ikke alle forunt å få til ammingen så lett. Håper ammingen fungerer like bra hos meg!

Bra med details !

Hva slags bind bruker du forresten? Har kjøpt inn nattbind, men vet ikke om det er det beste? :klo:

Synes du er flink jeg som allerede har vært ute på trilleturer. Tror det er lurt å drøye treningen til kroppen er i rute igjen, vet bla. at på Elixia så får man ikke trene før 6 uker etter fødsel.

Hvordan er livet som nybakt mamma ellers?

:klemmer:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å lese om hvordan det går med dere. :hjerte: Supert at melka flyter og at lille Edvard er flink til å spise! :jepp:

Mye bra trening man kan gjøre hjemme ja. Pilates og sånn! :jepp: Råkkering er genialt, jeg har prøvd det men av en eller annen grunn har jeg helt glemt gamle kunster. Får det bare ikke til! :sur::fnise:

Ja, det er rart med en ny hverdag. Samtidig føles at helt naturlig og riktig.

Melka flyter godt, og eneste gangene jeg kjenner spreng er om natta.. Han henger veldig mye i puppen om dagen.. Vil jo søren ikke ha smokk annet enn på natta. Sta liten mann, dette.. :fnise:

Pilates er fine greier, men har aldri prøvd. Skal saumfare youtube for treningsvideoer. Men pilates må være fin trening etter en fødsel.

Hehe, øvelse gjør mester, My! Tipper du får til rockingen etterhvert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! For det var jo tanker jeg satt med før fødselen.. Hvordan blir det egentlig?? Alle smiler og skriver og sier at alt er så fint og bra etter fødselen, mor far og barn har det bra og alle er så lykkelige etc..

Men det er mye nye greier og det er ikke alt som blir nevnt..

Og bare for å si det; det ekle som kommer ut av en i mange uker etter fødsel, lukter helt forferdelig!! Jeg hopper fortsatt gladelig rett i dusjen etter et dobesøk..

Man svetter mye i barseltiden, så det er virkelig refreshing med en dusj et par ganger om dagen :fnise:

Når det gjelder amming så leste jeg ikke så mye på forhånd.

Man får beskjed om å legge barnet til brystet ganske med en gang etter fødselen. På Drammen får man amme-skjema, hvor man skriver opp tidspunkt for hver gang man legger til barnet.

Dersom barnet viser sutting hver time - så legg barnet til, selv om det er ofte.

De første dagene ammet jeg tassen opptil 25 ganger i døgnet. (!) Men det har også resultert i mye melk :) Jeg fortsatte mitt eget amme-skjema hjemme for å notere ned hvilken pupp og til hvilket tidspunkt.

Nå går alt ganske automatisk. Kjenner stort sett hvilken pupp som er mer stram enn den andre. Ikke amme mer enn 20-30 min per pupp. Her er det ca 15 min på hver. Tar en pause per måltid hvor Edvard legges på skulderen, slik at han får rapt og gulpa. Så bytter jeg pupp.

Men jeg har fått en skikkelig gulp-unge.. Dét er litt dritt ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morro å lese at du leser deg opp på amming.. For jeg var på ammekurs selv på helsestasjonen. Etter ungen kom så huska jeg ikke en dritt av hva vi lærte på det kurset :P hehe. Tips er å ta med literturen på føden så kan du slå opp om du trenger noe info :)

-------------

Ååå.. Tenk at den lille sjønnasen din er 2 uker allerede. Den første tia går så fort. Plutselig så vil han ikke ligge på fanget ditt eller kose på brystet lenger :( Alle sier at du må nyte den tiden.. Og jeg joiner de i det. Kooooos deg med han. Selv om du er sliten og han nekter å sove noen andre steder så snus inn den berusende babylukta og legg kinnet ditt på det myke hodet hans og gjør tanken om at dette er det deiligste som finnes :hjerte:

Jeg er helt rusa på nyfødte.. kanskje like greit at kroppen min ikke er helt bra. Ellers hadde jeg vel endt opp som ho gale dama med 12 unger :fnise:

Nyfødt-lukta :rodmer: Det er virkelig den beste rusen i verden :fnise:

Prøver å ta vare på alle øyeblikk. Skal få til en liten fotosession også. Prøve å ta noen bilder selv, samt å filme endel.

Sambo filmet rett etter at tassen ble lagt på magen min.. Kom plutselig på det her om dagen.. Det var rart å se, og er veldig glad for å ha det klippet, ja!

Denna skal tvangskoses, får ikke lov til å bli stor ;):ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ammingen går bra og at tassen spiser og legger på seg :hjerte: Har forstått at det er ikke alle forunt å få til ammingen så lett. Håper ammingen fungerer like bra hos meg!

Bra med details !

Hva slags bind bruker du forresten? Har kjøpt inn nattbind, men vet ikke om det er det beste? :klo:

Synes du er flink jeg som allerede har vært ute på trilleturer. Tror det er lurt å drøye treningen til kroppen er i rute igjen, vet bla. at på Elixia så får man ikke trene før 6 uker etter fødsel.

Hvordan er livet som nybakt mamma ellers?

:klemmer:

Ikke tenk for mye på ammingen, det kommer naturlig! :jepp: Det klarer du kjempefint!

Jes, jeg brukte Libresse nattbind. Har akkurat sluttet med det nå, og har gått over til rosa libresse normal. Rart å bruke bind igjen, må jo være 15 år siden sist. OB er min venn, men tør ikke bruke det helt enda pga stingene. Aner ikke hvor høyt oppe de sydde i meg.

Motivasjonen for å komme meg ut har rett og slett vært blødningen og svettingen. Jeg har blødd mer når jeg har vært ute og gått, naturlig nok, og innbilder meg derfor at jeg fremskynder prosessen litt med å bli ferdig med blødningene og svettingen når jeg er aktiv.

Nå blør jeg nesten ikke, og noen blør jo i over 2 mnd!

Det er veldig koselig å være mamma. Jeg er mye trøtt og litt treig, men det er veldig kos. Nå ser jeg frem til at temperaturene stiger, slik at det blir lettere å trille her ute hos oss. :)

Jeg har en snill guttebass, og vi koser oss masse.

Han sover en lengre periode på formiddagen og en liten lur på ettermiddagen. Ellers så sover han 5-10 min etter hver amming. Legger han bare i sofaen ved siden av meg, inntullet i tepper.

Så tør påstå at rutinene er allerede på vei.

Om natten sover vi stort sett helt fra 00.00 - 04.00 før han våkner og skal spise bittelitt. Hvis han har bæsja, så skifter jeg bleie. Da våkner han jo bittelitt mer, men da bysser jeg veldig under ammingen, så sover han enda noen timer :)

Synes jeg er heldig med forholdsvis rolig baby. Nå gjelder det å finne en smokk som han vil ha, så puppene og jeg kan få litt fri i våken-periodene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...