Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne kommet med gode råd men jeg er jo clueless! :vetikke: Håper lillegutt roer seg litt så du kan få sove. :klem:

Du er søt :klemmer:

Måtte lage en tråd på det, så har fått gode råd om å prøve sjal.

Det ble sofa-date på oss. Sov i 3 timer begge to, og han med puppen i munn... :) Men jeg får jo ikke gjort en drit veitu, men får vel bare legge alt husarbeid til side :fnise:

Lille gode Nutta :hug:

Emil hadde også en sånn "periode" rundt den alderen, og det var at han fant hendene sine :vetikke:

Usikker på om det er hva lille E har funnet ut, men det er en mulighet....

Søstra til Lasse fikk tenner når hun var kun 11 uker, og noen få barn er født med tenner. Det er ikke normalt å få tenner før de er ala 5-7 mnd, men enkelte får jo det.

Jeg vil tro at det er størst sjanse for at det ikke er tenner, men man vet aldri.

Et sikkert stikk er å se i munnen hans. Om du ser omrisset av tennene som er hvite og rett under tannkjøttet (vises på fremsiden) så kan det være at de kommer om ikke altfor lenge.

De siste dagene/uken før de bryter frem så vil punktene hvor de kommer frem (tuppen på de) være hoven. Da vil du se en tydelig hevelse der.

Det er iallefall hva som har vært tegnene på Emil, og jeg ser også tennene oppe nå og han er tilbake på "urolige-tenner-periode" atter en gang. Jeg tror at tennene oppe kommer innen 2 uker ettersom de er så tydelige og han har hele knyttneven i munnen og brøler mere enn han holder kjeft. Smokken er også i truten 20 timer i døgnet for tiden (den er vist fantastisk god å tygge på) :fnise:

Vet du at du har nok melk?

Kan det være at han vil/burde få litt suplering med mme?

Du kan jo gi det på kopp om det går, ikke alltid det skal så mye til før de små blir mette :)

Emil drakk ca 100-120 ml pr. måltid når han var så gammel som E.

Du kan jo prøve å pumpe deg en gang å se hvor mye du får ut?

Eller kjenner du at han tømmer puppene?

Kan det være sen utdriving så prøv nesespray :)

De beste tipsene finner du på Ammehjelpen.no :)

Takk for langt svar :)

Sku ønske tassen var like glad i smokken, for han roer seg med den når han først får den inn :)

Er vel ikke tenner enda, nei, men suttebehovet har jo vært sterkt siden han ble født. Har prøvd alle forskjellige smokker, men det kommer vel.

Jeg har nok melk. Sjekker alltid når han sovner ved puppen, og der er masse enda.

Har ikke blitt så kjent ved når puppene blir tomme, men de er iallfall ikke harde etter han har spist. Når han først har et fullt måltid, så suger han i 15min ca før han er fornøyd og gliser som en sol etterpå.

Så jeg TROR jeg har nok melk, eller så hadde han vel kanskje sutret mer?

Men det er vel kontaktbehovet, samt sugebehov, som gjør at han vil være inntil og ikkee er glad i å sove alene enda.

Hvor har du kjøpt sjalet du bruker, trheimspia? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hjerte:

Jeg har kjøpt en Moby Wrap som var fin når Emil var litt mindre og kunne ligge som en vugge i den :)

Jeg ville dog heller hatt en ringslynge på den tiden om jeg kunne valgt igjen. Mye enklere å bruke, og de små liker best å ligge som i en vugge likevel :)

Tips er å se her: http://tettinntil.no/Instruksjoner_ringslynge.htm

Tettinntil og bæreglede.no har mange fine tips og plasser å handle :)

Moby Wrap fungerte ikke optimalt til oss pga låsninger i nakken hans...

Har du prøvd NUK smokken?

Jeg kan eventuelt sende en til deg i posten om du vil det?

Emil har gått over til str 2 for 6 mnd og opp allerede :) Så de minste ligger bare i en pose på rommet hans nå.

Bra du kan utelukke at du ikke har nok melk iallefall, da er du et skritt nærmere en god løsning ;)

Enkelte barn har et utrolig stort sugebehov, så det kan godt hende at E har det men ikke funnet en smokke han koser seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte:

Jeg har kjøpt en Moby Wrap som var fin når Emil var litt mindre og kunne ligge som en vugge i den :)

Jeg ville dog heller hatt en ringslynge på den tiden om jeg kunne valgt igjen. Mye enklere å bruke, og de små liker best å ligge som i en vugge likevel :)

Tips er å se her: http://tettinntil.no..._ringslynge.htm

Tettinntil og bæreglede.no har mange fine tips og plasser å handle :)

Moby Wrap fungerte ikke optimalt til oss pga låsninger i nakken hans...

Har du prøvd NUK smokken?

Jeg kan eventuelt sende en til deg i posten om du vil det?

Emil har gått over til str 2 for 6 mnd og opp allerede :) Så de minste ligger bare i en pose på rommet hans nå.

Bra du kan utelukke at du ikke har nok melk iallefall, da er du et skritt nærmere en god løsning ;)

Enkelte barn har et utrolig stort sugebehov, så det kan godt hende at E har det men ikke funnet en smokke han koser seg med?

Et tip tips til plass å handle er denne:

http://www.kjopbarne...alar/index.html

Har faktisk fått tilbud fra ei om å kjøpe en moby wrap. Lurer på å slå til på det!

Husker ikke hvordan de forskjellige smokkene ser ut, jeg :)

Jupp, Ed hadde veldig sugebehov helt fra han ble født og gråt endel, som gjorde at han fikk ekstra melk på sykehuset. Har prøvd alt fra naturgummi-smokker og alt, men tror ikke vi har prøvd NUK, nei. Bare å sende hvis du vil! Kontakter deg på Fæis ;)

:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd sjal nå? :popcorn: God påske! :sol:

ÅJA! Det var dét, ja.. Haha.. Jeg er så treig.. SÅ nei, jeg har ikke det enda.. Tassen har fått for seg at ingenting er bedre enn å sitte i armene og titte over skulderen min. Og NÅDE meg hvis jeg slutter å gå rundt, for han skal ha bevegelse, slik at han kan kikke seg rundt.. :fnise: Lille finingen.. SYnes han begynner å bli stor allerede, jeg!

Lurer på om jeg skal droppe sjal, jeg.. Han trives jo greit i vippestolen sin også. Jeg bare bærer med meg vippestolen dit jeg går, slik at jeg får gjort litt husarbeid. Dåp om drøye 2 uker.. MYE å gjøre! :bond:

God påske, My :sjokolade:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille tassen min, 6 uker og 1 dag gammel idag :hjerte:

Han er så våken og glad! Det er så moro! Prater og står i! Synes han vokser litt fort jeg, men koser meg virkelig at han begynner å bli så sosial! Vi begynner å bli godt kjent, og forstår veldig godt hva han sutrer eller gråter for. Og han er utrolig tålmodig! Jeg kan dusje og sminke meg og bruke god tid, og han sitter i vippestolen og følger med med smil og småpludring.

Han har blitt kjempesterk i nakken, så når han sitter og titter over skuldrene, så trenger jeg ikke å holde på hodet hans i det hele tatt, bare være obs på at hodet plutselig kan svinge litt.

Han får 1 til 2 skjeer hver dag med minifom, da han har hatt tendens til å gråte og vri seg litt om ettermiddagen og kvelden, og nå kjenner han igjen skjea. Så da gaper han velvillig opp :) Han strekker seg, og har nok bikket 60 cm nå, så her er vi over på strl 62 i enkelte plagg.

Gleder oss til dåpen! Spent på om kjolen passer, så det skal vi teste til helgen. Ellers har vi arvet en grå dressbukse og grå vest, så skal kjøpe inn hvit skjorte og sløyfe. Dette skal han ha på etter at vi har vært i kirken. Lurer på å kanskje finne et par kule sko som han kan ha til. Også har vi en stilig sixpence som passer til :fnise: Da blir han vel skjønn, tror jeg! :nigo:

Handlet inn stearinlys igår. Så vi kjører en blå/grå rustikk farge. Jeg synes ikke lyseblå er sååå fint.. Stua vår går i blått, hvitt og sort, så tror det blir fint! Nå gjelder det å finne servietter i nogenlunde samme farge.. Spørs om vi finner nogenlunde lik farge på IKEA.. Også tenkte jeg å finne løpere på Black Design i sølv/grå/blå.. Ja.. :fnise: Vi får se!

Imorgen får vi middagsgjester, og på fredag reiser vi på en miniferie i Telemark. Det blir fint! Deilig å komme seg bort litt :)

Påskeegget ligger klart, og jeg gleder meg til å spise lam på lørdag! Da skal jeg jammen ta et par glass vin! :vin: Nå er jo tassen over seks uker, og spiser MME fra flaske så lett som bare dét, så da går det fint :)

Håper solen sneier innom alle kinn i påsken :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å ønske deg og dine en riktig god påske!! :hug:

Samme til deg :klemmer: Håper alt går fint med dere :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha merker eg er litt ut av det med tanke på mme. Bra du fekk hjelp ! Vanskelig å rive seg laus i starten fra baby. Herlig med aleinetid på deg. Kjekt å lese at det går så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:)

Snikleser som melder seg. Har hatt mye god fritid i påsken og har dermed greid å lest hele dagboken din. Rart hvor oppslukt man kan bli i andres gravidhistorier når man selv er prøver :fnise:

Drister meg til å spørre om jeg kan få tilgang til bloggen din. Hadde vært artig å få sett hvordan lille Edvard ser ut :)

Gratulerer så mye forresten, selv om jeg er litt sent ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere har hatt en super påske og at dere har vært like heldige med været som meg selv!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha merker eg er litt ut av det med tanke på mme. Bra du fekk hjelp ! Vanskelig å rive seg laus i starten fra baby. Herlig med aleinetid på deg. Kjekt å lese at det går så bra.

Det går bedre nå :Nikke: Nå som han er 7 uker, så føler jeg at det er ok å gi ham mme. Han har hatt så vondt imagen i 4 dager nå, så har virkelig testet ut flaske-hverdagen. ..!

Herlig oppdatering om E! :hjerte: Han høres helskjønn ut :) Håper dere har kost dere i påsken! :klemmer:

Takk :) Han er en herlig liten pode :rodmer: Påsken har vært flott!!

Håper dere har hatt en fin påske :klemmer:

Ja, det har vi! Samme til deg, søte :klemmer:

Håper dere har hatt en super påske og at dere har vært like heldige med været som meg selv!! :danse:

Påsken har vært meget solfyllt og deilig! Massevis av fregner på nesa :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:)

Snikleser som melder seg. Har hatt mye god fritid i påsken og har dermed greid å lest hele dagboken din. Rart hvor oppslukt man kan bli i andres gravidhistorier når man selv er prøver :fnise:

Drister meg til å spørre om jeg kan få tilgang til bloggen din. Hadde vært artig å få sett hvordan lille Edvard ser ut :)

Gratulerer så mye forresten, selv om jeg er litt sent ute :D

Velkommen :hallo:

Dærsken.. Har du lest hele dritten? ;):fnise: *imponert og en tanke rørt* :hjerte:

Jupp, du skal få tilgang, veitu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen :hallo:

Dærsken.. Har du lest hele dritten? ;):fnise: *imponert og en tanke rørt* :hjerte:

Jupp, du skal få tilgang, veitu!

Hehe, ja:) litt for mye døtid og dårlig vær. Også hadde du en veldig artig dagbok å lese :)

Takk for det :) hvordan har de første mnd som mor vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære nutta :klem: Håper du nyyyter tiden som nybakt mor, og jeg håper jeg får oppleve det snart selv ! Har lest litt tilbake i dagboken din, og fant et symptom som passer dagens symptomer hos meg perfekt!

"Mine symptomer før test startet ca 9/10 dpo med ømme pupper. De ble plutselig tyngre, og gjorde vondt på undersiden og opp mot armhulen." skrev du. OG det er akkurat slike pupper jeg har hatt i dag! Trodde først det var inne i brystkassa, men fant fort ut at det ikke var det da jeg fikk sånne smerter på begge sider. Håååper dette symptomet er ekte, altså.. Hehe, ikke meningen å skrive om mine symptomer i din dagbok, men ble bare så gira! :fnise:

Endret av missdior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere har hatt en fin påske. :)

Og tiden går så fort, nå er E snart to måneder!

Ja, tiden flyyyr!! :ler: Jeg synes tassen er så stor, men når andre har han inntil seg, så er han jo en bitteliten tass fortsatt :rodmer:

Hehe, ja:) litt for mye døtid og dårlig vær. Også hadde du en veldig artig dagbok å lese :)

Takk for det :) hvordan har de første mnd som mor vært?

Takktakk :) Titter innom boka di etterpå! Spennende å følge med på dere andre også når jeg har tid immellom slagene :fnise:

Rart å se på meg selv som mor, egentlig.. "Jeg har en sønn..!" En uvant setning :fnise:

Og tiden hittil har vært overraskende normal - som før graviditet. Eneste er at jeg har en liten knott som er fullstendig avhengig av meg.

Det er en magisk følelse å kjenne en type kjærlighet som er virkelig sterk, og som vokser i takt med hans utvikling. Å få barn er virkelig et under!

Vi koser oss masse og begynner å bli godt kjent nå. Han synes ikke det er så stas å sitte i pappas armer - vil bare være hos mamma. Men slik er det nok nå, den første tiden. Jeg forsøker å ta vare på alle øyeblikk - denne tiden med dette barnet kommer jo ikke tilbake. Rart å tenke på at han skal bli en stor laban, med kviser, sko som stinker tåfis, 18 år, kjærlighetsproblemer og hele pakka. Det er i denne tiden han er "MIN" lille tass. Plutselig har jeg grå hår og venter barnebarn ;)

Livet er jammen et mysterie, på mange måter :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...