Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk for svar og tips. Jeg har kontaktet en venninne Danmark som har en sønn med Aspergers og hun har sendt endel linker til nettsteder - både danske og svenske. Sitter fortsatt og leser tråder i forskjellige fora og ser at andre sliter akkurat som oss. Nå går vi og venter på at staben på BUP skal bli ferdig med utredningmøter så vi kan få svar. Gruer og gleder meg!

Emma3, jeg vil veldig gjerne har anbefalt lettleselige bøker om emnet.

Hilsen Trille

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emma3, jeg vil veldig gjerne har anbefalt lettleselige bøker om emnet.

Kjem ikkje på nokon bøker som er lettleste, men hjerne og atferd (kap 13)av Gjærum,B. & Ellertsen B.(red)2002 er ei veldig bra bok.

Skrevet

Kjenner en jente i tenårene som har adhd. Hun kan være svært så amper og utrivelig, ja...

Og når hun mener hun ikke klarer noe, ja da klarer hun det alldeles ikke, uansett hvor mye man tilrettelegger (eks pakke inn en cd). Det er en "fryd" å stå i butikkø når hun blir sur og kaller andre damer for fittekjerring osv. Ikke hjelper det å kjefte heller, for da blir det bare verre, så alle kunder ser på en med himlende øyne fordi man er en så dårlig mor. Hun har også periodevis angst og kan bli ganske utagerende. Trenger mye oppmerksomhet og liker ikke at man prater mye med andre.

Gjest lille kykkeliky
Skrevet

Tips til to bøker på området:

Lille Per altfor vill, Lille Kari altfor snill

" Kan de ikke bare ta seg sammen?" av Iglum

Dette er bøker som er greie å lese og som bla. omhandler ADD ( spes. den siste)

Skrevet

Takk! Skal ile til biblioteket

Hilsen Trille

• 7 år senere...
Skrevet

Jaha ja. Dette var nyttig informasjon.. men man behøver ikke å ha alle symptomene for å kunne fastslå en diagnose? Jeg har en datter på 6 år og hun kan til tider være ganske hyperverbal. Hun har også overdrevent behov for å ha kontroll på omgivelsene sine,det vil si at spontane hendelser eller avvik fra den faste rytmen kan gjøre henne ganske frustrert. Det har blitt bedre med tiden fordi vi har jobbet med henne i barnehagen, men da hun var 2 år kunne bare det at jeg kledde på henne i en annen rekkefølge enn det hun forventet rive verden under bena på henne. Hun kan til tider være veldig avhengi at ting skal være slik de alltid har vært... Forandringer fryder så absolutt ikke.

Utred innen autismespekteret. De søker trygghet for indre uro- derfor prøver de å kontrollere omgivelsene sine.

Frustrasjon av avik fra rutiner er typisk autismespekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...