Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eller rettere sagt ADHD uten H.

Har noen av dere jente med ADD eller erfaring med disse. Jeg tenker på behandlingsopplegg på skole og i hjemmet og evt. medisinering.

Hilsen Trille

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg har en gutt med det.

Han bruker ikke medisin, og får ekstra oppfølging på skolen. Han er heldigvis ikke så "hardt rammet".

Skrevet
 

Har noen av dere jente med ADD eller erfaring med disse. Jeg tenker på behandlingsopplegg på skole og i hjemmet og evt. medisinering.

Hilsen Trille

Jeg har lest et sted at jenter med ADD er inadvendte og ikke hyperaktive, stemmer det? Har ikke noe erfaring med jenter og ADD men har ei venninne med en gutt med ADHD. Han vet jeg at har egen assistent i skole situasjonen, støttekontakt noen timer i uka og veilledning i hjemmet. Kanskje dette er tilltak som settes i gang ved ADD også. Er like nyskjerrig jeg, prøvde å finne noe på nettet men fant liksom ikke noe konkret om ADD.

Skrevet

Jeg har lest et sted at jenter med ADD er inadvendte og ikke hyperaktive, stemmer det? Har ikke noe erfaring med jenter og ADD men har ei venninne med en gutt med ADHD. Han vet jeg at har egen assistent i skole situasjonen, støttekontakt noen timer i uka og veilledning i hjemmet. Kanskje dette er tilltak som settes i gang ved ADD også. Er like nyskjerrig jeg, prøvde å finne noe på nettet men fant liksom ikke noe konkret om ADD.

Det er ingen regel som tilsier at "slik er det", men det er nå engang slik at flest gutter har ADHD, mens det er mer vanlig at jenter har ADD. Siden de med ADD ikke er utpreget hyperaktive hender det at deres problemer blir "oversett" fordi de ikke krever oppmerksomhet i klasserommet på samme måte som de mer aktive. Hvor innadvendte de er eller ikke er varierer, det kan være store forskjeller.

  • Liker 1
Skrevet

/quote]

Det er ingen regel som tilsier at "slik er det", men det er nå engang slik at flest gutter har ADHD, mens det er mer vanlig at jenter har ADD. Siden de med ADD ikke er utpreget hyperaktive hender det at deres problemer blir "oversett" fordi de ikke krever oppmerksomhet i klasserommet på samme måte som de mer aktive. Hvor innadvendte de er eller ikke er varierer, det kan være store forskjeller.

Skrevet

Joda. Nå kan jo unger med ADHD generelt være veldig ulike, og streve med ulike ting, men det er stort sett det samme som går igjen av problematikk. Eksempelvis kan jeg nevne problemer med oppmerksomhet, impulskontrol, sosiale evner osv.

Skrevet

Nei, det finns veldig lite informasjon om dette. Det er ca. 500 diagnostiserte ADD-tilfelder her i Norge, men man regner med at det finns mellom 15.000 og 30.000 ADHD- jenter/kvinner.

Jeg er spesielt interessert i informasjon om den kombinerte typen - ADHD uten H. ADD-jenter mangler ganske riktig hyperaktiviteten som er så merkbar hos guttene. Dette fra en folder fra ADHD-foreningen (www.mbd.no) om emnet:

"Denne typen AD/HD dreier seg om jenter som fremstår som rastløse og fiklete, hyperaktiviteten tar gjerne form av hyperverbalitet. Noen er spesielt urolige. Frustasjonsterskelen er ofte lav og overreagerer fort med å la følelsene ta overhånd. Hjemme er de ofte negative og irritable og alt som i deres øyne er galt, er alle andres feil. De fremstår ofte som glemsomme, uorganiserte og med liten evne til å konsentrere seg om noe særlig lenge av gangen"

Hilsen Trille

Skrevet

"Denne typen AD/HD dreier seg om jenter som fremstår som rastløse og fiklete, hyperaktiviteten tar gjerne form av hyperverbalitet. Noen er spesielt urolige. Frustasjonsterskelen er ofte lav og overreagerer fort med å la følelsene ta overhånd. Hjemme er de ofte negative og irritable og alt som i deres øyne er galt, er alle andres feil. De fremstår ofte som glemsomme, uorganiserte og med liten evne til å konsentrere seg om noe særlig lenge av gangen"

Hilsen Trille

Og der var sønnen min i et nøtteskall. :ler:
Skrevet

Åhnei, du, det er min datter! :blunke:

Har du lyst å fortelle litt mere om ham evt. på PM?

Hilsen Trille

Skrevet

Går sikkert greit det. Spørs hva du vil vite. :wink:

Skrevet

Alder, trivsel, venner, utredning, behandlingopplegg på skole og hjemme - ja alt faktisk. Vi er i begynnelsen av utredning på BUP etter flere år med mistrivsel og frustrasjoner i skolesammenheng. Jeg sliter med bekymring for hennes fremtid og selvfølgelig også med dårlig samvittighet over min til tider manglende forståelse.

Hilsen Trille

Skrevet

"Denne typen AD/HD dreier seg om jenter som fremstår som rastløse og fiklete, hyperaktiviteten tar gjerne form av hyperverbalitet. Noen er spesielt urolige. Frustasjonsterskelen er ofte lav og overreagerer fort med å la følelsene ta overhånd. Hjemme er de ofte negative og irritable og alt som i deres øyne er galt, er alle andres feil. De fremstår ofte som glemsomme, uorganiserte og med liten evne til å konsentrere seg om noe særlig lenge av gangen"

Hilsen Trille

Jaha ja. Dette var nyttig informasjon.. men man behøver ikke å ha alle symptomene for å kunne fastslå en diagnose? Jeg har en datter på 6 år og hun kan til tider være ganske hyperverbal. Hun har også overdrevent behov for å ha kontroll på omgivelsene sine,det vil si at spontane hendelser eller avvik fra den faste rytmen kan gjøre henne ganske frustrert. Det har blitt bedre med tiden fordi vi har jobbet med henne i barnehagen, men da hun var 2 år kunne bare det at jeg kledde på henne i en annen rekkefølge enn det hun forventet rive verden under bena på henne. Hun kan til tider være veldig avhengi at ting skal være slik de alltid har vært... Forandringer fryder så absolutt ikke.

Skrevet

Jeg regner med at det skal en ganske grundig utredning til før noen stiller en diagnose. Det er mest fokusering på gutter, m.a.o. vet man lite om jentene.

Hilsen Trille

Skrevet

H i ADHD står for Hyperactivity. De med ADD er mao ikke hyperaktive.

  • Liker 1
Gjest Danielle 73
Skrevet

Hei

Adhd hos jenter er ikke alltid like lett å oppdage som hos gutter. Dette fordi jenter ofte har den indre uroen samt de klassiske andre eksemplene.

Tilretteleggingen for de med add vil være det samme som de med adhd.

De viktigste er å samarbeide med skolen og få tilrettelagt undervisningen.

Selv har jeg en positiv opplevelse av at ungen lærer mer av tilrettelegging og at skolen tar endel av ansvaret også.

Men hva tilretteleggingen må gå utpå er helt individuelt.

Skrevet

Leita litt i pensumet mitt og fann dette i ei bok: "Barn med ADD beskrives gjerne som dagdrømmende, sene og noe engstelig, uten påfallende impulsivitet. ADD kjennetegnes i større grad av problem med fokusert oppmerksomhet, prosesseringshastighet og til dels minne. Det er også delte meninger om ADD som egen diagnose" "I en sentral faglig debatt er ADHD er delt inn i tre diagnoser: oppmerksomhetssvikt (ADD), impulsivitet/hyperaktiv gruppe og HFK/AHD som en kombinert type"

Har også meir info om ADD og mykje om ADHD, kan du ikkje gje meg ein lyd om du vil vite meir om noko, så kan eg sjå om eg kan hjelpe deg..

Håpar du fekk litt svar :)

  • Liker 1
Gjest lille kykkeliky
Skrevet

Er du intr. i informasjon på området vil jeg anbefale deg å ta kontakt med PP- tjenesten. Mulig at dere allerede har hatt kontakt, siden dere nå er under utredning hos BUP. ?

Både PPT og BUP bør og skal sitte på kompetanse på dette området!

I tillegg er Torshov Kompetansesenter et sted du kan ta kontakt.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...