Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2004 #1 Skrevet 31. januar 2004 hvordan vasker dere ovnen inni og med hva?? Synes det er vanskelig å få den ren, spesielt rundt grillelementene! Noen som har noen tips? Og hvor ofte vasker dere ovnen? Jeg har nemlig nylig fått ny ovn og tenkt å begynne et nytt å bedre liv ved å vaske den litt inni hver gang jeg har stekt/grillet noe som spruter mye fett. Så slipper jeg kanskje de store gyselig rengjøringene :D
Bentebent Skrevet 31. januar 2004 #2 Skrevet 31. januar 2004 Du får kjøpt ovnsrens på dagligvare butikker.
Arkana Skrevet 31. januar 2004 #3 Skrevet 31. januar 2004 Vi sprayer på godt med Mr. Muscle Ovnsrens, lar det virke og tørket av, enkelt og greit. Vi vasker ovnen når det trengs, ingen faste rutiner på det, men bare følger med når det blir skittent, eller hvis vi kommer på at nå er det riktig lenge siden.
Gjest Myumi Skrevet 31. januar 2004 #4 Skrevet 31. januar 2004 Ovnsrens her også, jeg synes Mr. Muscle (for ett machonavn på ett rengjøringsprodukt) er den beste. Jeg legger også folie i bunnen på ovnen som jeg bytter med jevne mellomrom, da unngår du fettsøl fra kjøtt, ost etc. Bare kast folien og legg inn ett nytt ark. Sparer deg for masse jobb :D
Lilletrollet Skrevet 31. januar 2004 #5 Skrevet 31. januar 2004 Jeg legger også folie i bunnen på ovnen som jeg bytter med jevne mellomrom, da unngår du fettsøl fra kjøtt, ost etc. Bare kast folien og legg inn ett nytt ark. Sparer deg for masse jobb :D Lurt!! Skal huske på det ja!! Lilletrollet
Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2004 #6 Skrevet 31. januar 2004 Å legge folie i ovnen er jo ikke spesielt lurt da. Al.folie (regner med det var det) ødelegger for varmefordelingen i ovnen fra elementene i bunnen. Du kan risikere at bunnelementene overoppheter fordi varmen ikke fordeler seg som den skal. Overopphetet ovn fører fort til ødelagt mat og brann, hvis man er riktig uheldig.
Bentebent Skrevet 31. januar 2004 #7 Skrevet 31. januar 2004 Å legge folie i ovnen er jo ikke spesielt lurt da. Al.folie (regner med det var det) ødelegger for varmefordelingen i ovnen fra elementene i bunnen. Du kan risikere at bunnelementene overoppheter fordi varmen ikke fordeler seg som den skal. Overopphetet ovn fører fort til ødelagt mat og brann' date=' hvis man er riktig uheldig.[/quote'] Må si meg enig her. Er i så fall kanskje lurere å plassere en langpanne under hvis det er fare for at det drypper ned litt fett?
Gjest Brunhilde Skrevet 31. januar 2004 #8 Skrevet 31. januar 2004 Hvis du ikke har ovnsrens kan du sette en skål med salmiakk i ovnen og varme den opp til 50-60 grader. La det stå etpar timer. Så skulle fett og dritt være greit å få ut!
Saeria Skrevet 31. januar 2004 #9 Skrevet 31. januar 2004 Vi har noe skumle rosa greier som vi fikk av en kompis som er kokk. Han bruker det på jobben. Vi sprayer dette i ovnen. Varmer den opp til en 50-60 grader før vi skrur av. Da kan vi tørke av alt griseriet. Må jo skylle etterpå for å få vekk rester etter det rosa vaskemiddelet, men du verden så effektivt. og ikke minst må vi huske å bruke oppvaskhansker når vi vasker.. :D
Væren Skrevet 31. januar 2004 #10 Skrevet 31. januar 2004 Haha, jeg hadde nettopp vasket komfyren inni og utenpå når jeg fant denne tråden! *god samvittighet* Da komfyren vår var ny, tenkte jeg også at jeg skulle være flink og ta en jevnlig rengjøring. Det har liksom ikke holdt. Men sånn innimellom når det blir for ille, tar jeg et skippertak. Komfyren vår er grei å rengjøre inni, bruker jif og en skuresvamp, og det går ganske greit! Glasset på innsiden skurte jeg også med svamp og jif, og nå skinner den som gull! :D
Tusenfryd Skrevet 31. januar 2004 #11 Skrevet 31. januar 2004 Det var en tråd om dette for ikke lenge siden. Den finner du her.
Imax Skrevet 1. februar 2004 #12 Skrevet 1. februar 2004 Nå er det lenge siden jeg har gjort rent min. Men forrige gang jeg gjorde det, var jeg flink og tørket over ovnen hver gang jeg tørket over komfyrplata, og da holdt det seg virkelig lenger! Og slippe å ha det hengende over seg som et heldagsprosjekt...
smile Skrevet 2. februar 2004 #13 Skrevet 2. februar 2004 jeg vasker når jeg ser det ser fælt ut...og så går det noen dager så ser det enda verre ut og da må jeg ta det. Skal prøve ovnsrens jeg også.Takk for tips!
BlaBla Skrevet 2. februar 2004 #14 Skrevet 2. februar 2004 Må også si meg enig i at jeg synes at det er dumt for hvis du bruker varmluft så ødelegger det for sirkuleringen av luften.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå