Gå til innhold

Minnesamvær - matmengde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg planlegger et minnesamvær og ønsker meg litt input fra andre før jeg bestiller catering.

Vi skal ha åpent hus etter begravelsen av min svigerfar, og ønsker å ha noe enkel bevertning. Vi kommer til å ha noe kaffemat (kringle/langpannekaker), men pga av at noen av de vi vet kommer har et par timers reisevei ønsker vi også å bestille snitter. Spørsmålet er hvor mye/hvor mange vi bestiller til.

Vi er en veldig liten familie, og min svigerfar var en veldig gammel mann så bekjente/naboer av ham er det desverre ikke altfor mange igjen av (han bodde på sykehjem de siste årene). Samtidig var han godt kjent i sin bokommune fra sine yngre dager, og en betydningsfull mann gjennom sitt virke også de siste årene. Vi vet derfor at det mest sannsynlig vil komme en del mennesker pga dette, både som private og som "offisielle" personer - noe vi forøvrig synes er veldig hyggelig. Dette er også grunnen til at vi velger å holde åpent hus.

Vi anslår at vi "garantert" blir 10-15 personer (og jeg mener det regnes 5 snitter/pr person som "standard"?), utover dette har vi ikke anelse om hvor mange som kan stikke innom. Jeg tenker at disse heller ikke vil spise seg stappmette på snitter, men likevel vil det være så dumt å ha alt for lite (eller i den andre enden av skalaen - alt for mye). Vi tenker å bestille mat til 25 personer (altså 25 x 5 snitter), i tillegg til en stor hjemmebakt kringle, to langpannekaker og evt to rullekaker e.l. (bakst kan uansett fryses, så her er det ikke så farlig om vi tar i litt) Høres dette helt på viddene ut? Er det noen som har erfaring med lignende som kan gi meg tips/råd i ene eller andre retningen?

Jeg skjønner mange vil mene dette temaet er triviellt ift til at et avholdt menneske er gått bort. Min svigerfar var, i tillegg til å være et varm og fantastisk menneske, en veldig korrekt mann - og vi vil så gjerne hedre ham ved å holde dette siste samværet i hans ånd. Ber om forståelse for det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vet ikke helt hvor mye dere burde beregne men kanskje cateringfirmaet har erfaring med det?

Min erfaring er at det uansett er lurt å ha ferdig laget mat stående etter en begravelse da man gjerne ikke orker å lage mat selv.

AnonymBruker
Skrevet

hva me å ha lapskaus og flatbrød i en gryte i tilleg til smørbrødene? da blir det jo nok.og lapskaus er jo supert å fryse ned om det er ekstra til overs.

Skrevet

Det er ikke alltid lett og finne riktig mengde mat. Skal presten gi beskjed i kirka at de er velkomne de som vil?

Da min far døde visste vi at noen av familien kom men ble annonsert at de som ville komme var velkomne. Vi ente opp med over 40 stk som kom. Ble tatt litt på senga pga vi hadde det hjemme hos min mor. Heldigvis så hadde vi laget smørbrødene selv og hadde litt på lur.

Snakk med cateringsselskapet hva de anbefaler. Ikke sikkert de som kjente din svigerfar i yngre år kommer. Tror de fleste mener at sammenkomsten er beregnet for familie og nære venner.

Skrevet (endret)

Av erfaring spiser folk seg mette på snitter, så ta høyde for det, men er det ikke mer så er det ikke mer. Jeg synes personlig, at det å posjonere ut snittene etter hvor mange som sitter ved bordet kan være lurt. Mener med det at snittene blir lagt på et fat som er mindre enne de fatene snitter blir levert på. Da må det være småbord. Sett kakene frem samtidig med snittene. Det viser seg da at kakemonsene spiser færre snitter. Har erfaring fra hotell med etterpålag ved begravelser mm. 5 snitter pr pers er god beregning, så hvis du ikke har bommet helt på antallet til bespisning bør det holde. Ville droppet varmmat, da det krever så mye ekstra serviser og bestikk. I tillegg er dere avhengige av komfyr.

Husk mineralvann!

Det går jo an å be de nærmeste bare da, ikke opplyse det i kapellet til alle. Ser her hvor jeg bor at det blir mer og mer vanlig at kun familie og nære venner kommer sammen etterpå.

Endret av Belima
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville laget lapskaus med flatbrød til, rømmegrøt med spekeskinke, eller koldtbord med eggerøre, laks, rundstykker og reker :) Det er lett å lage til mange, og de fleste liker det.

:jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an å be de nærmeste bare da, ikke opplyse det i kapellet til alle. Ser her hvor jeg bor at det blir mer og mer vanlig at kun familie og nære venner kommer sammen etterpå.

Det er en forferdelig uting. Ikke rart det går nedover med verden når man ikke engang kan spandere en kopp kaffe og et par snitter på folk som har reist for å gå i begravelse.

Skrevet

Selvfølgelig bli langveisfarende bedt. Folk som reiser langt er ofte nær familie eller nære venner.

Her hvor jeg bor har vi "noen" som bare går i begravelser, nettop for å spise gratis.

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig så regner man tre snitter pr person.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært at man beregner 5 snitter per person, ja. Greit å ha litt ekstra, snitter kan jo uansett spises som både frokost, lunsj og kvelds de følgende dagene. Med kake er det klart det går færre snitter og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...