Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort problem når det gjelder derivasjon. Jeg har eksamen i matte snart, sitter med gamle eksamensoppgaver med sensorveiledning. Men klarer likosm ikke å forstå hva som har blitt gjort.

Kanskje dere kan hjelpe meg til å forstå? Nå har jeg lagt ved sensorveiledning som fil. Egentlig synes jeg det hele er vanskelig, men de første oppgavene er vanskeligst.

Jeg vil ikke ha noen kommentar om at jeg BI-student og at vi gir F*** osv. Jeg har fått gode karrakterer i resten av fagene, men matte sliter jeg desverre med.

Takker alle de som kommenterer saklig på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort problem når det gjelder derivasjon. Jeg har eksamen i matte snart, sitter med gamle eksamensoppgaver med sensorveiledning. Men klarer likosm ikke å forstå hva som har blitt gjort.

Kanskje dere kan hjelpe meg til å forstå? Nå har jeg lagt ved sensorveiledning som fil. Egentlig synes jeg det hele er vanskelig, men de første oppgavene er vanskeligst.

Jeg vil ikke ha noen kommentar om at jeg BI-student og at vi gir F*** osv. Jeg har fått gode karrakterer i resten av fagene, men matte sliter jeg desverre med.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men så si hva du trenger hjelp til da. Tror du vi kan lese tanker?

AnonymBruker
Skrevet

Er det de første derivasjonsoppgavene du ikke klarer? Ellers er det vanskelig å vite oppgaven på oppgavene nedover da filen du sendte er en fasit...

Skrevet

Har du en formelsamling med derivasjonsregler i? Det er stort sett bare å følge dem slavisk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er oppgave 1. jeg ikke forstår :)

Ja, har formelsamling, gamle mattebøker og alt som egentlig er mulig å ha. Men forstår det bare ikke :(

Skrevet

Du må ha full kontroll på derivasjonsreglene, deretter må du kunne se hvilken regel du skal bruke, og det er dette som mange synes er det vanskeligste.

a) er vanlig potensregler, deriver hvert ledd for seg.

B) Omform første ledd til 8x^(-1) og deriver som et polynom.

c) Sett parentesen under en brøkstrek, den får da positiv potens. Bruk brøkregelen, men med kjerneregelen for å derivere nevner.

d) Her er det produktregelen, sett 8x=u og e^x=v

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bare av ren interesse (ikke for å mobbe BI-studenter ;) ), hvor i studieløpet er en slik eksamen? Hvilket semester og hvilken studieretning?

Du må ha full kontroll på derivasjonsreglene, deretter må du kunne se hvilken regel du skal bruke, og det er dette som mange synes er det vanskeligste.

a) er vanlig potensregler, deriver hvert ledd for seg.

B) Omform første ledd til 8x^(-1) og deriver som et polynom.

c) Sett parentesen under en brøkstrek, den får da positiv potens. Bruk brøkregelen, men med kjerneregelen for å derivere nevner.

d) Her er det produktregelen, sett 8x=u og e^x=v

What she/he said.

TS: Anbefaler deg å lære deg derivasjonsreglene, og så bare følge de slavisk, som surriball sa ;) Det er mengdetrening som skal til for å klare å løse slike oppgaver, tilslutt "sitter det i fingrene". Om du får til de oppgavene som er integrasjonsoppgaver så tilsier jo det at du egentlig har temmelig god kontroll på dette, de fleste pleier å slite mer med integrasjon enn derivasjon! Så jeg ville egentlig bare satset på å gjøre oppgaver til du blir blå i trynet, da sitter derivasjonsreglene også! :) Lykke til!

Edit: rettet en feil

Endret av cornflake_girl
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare av ren interesse (ikke for å mobbe BI-studenter ;) ), hvor i studieløpet er en slik eksamen? Hvilket semester og hvilken studieretning?

What she/he said.

TS: Anbefaler deg å lære deg derivasjonsreglene, og så bare følge de slavisk, som surriball sa ;) Det er mengdetrening som skal til for å klare å løse slike oppgaver, tilslutt "sitter det i fingrene". Om du får til oppgave 2 (integrasjonsoppgavene) så tilsier jo det at du egentlig har temmelig god kontroll på dette, de fleste pleier å slite mer med integrasjon enn derivasjon! Så jeg ville egentlig bare satset på å gjøre oppgaver til du blir blå i trynet, da sitter derivasjonsreglene også! :) Lykke til!

Det var ikke oppgave 2 som var integrasjonsoppgavene. De begynte på 1e...

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke oppgave 2 som var integrasjonsoppgavene. De begynte på 1e...

Hehe, så det nå. Men uansett så sa TS at det var derivasjon han/hun slet med :)

AnonymBruker
Skrevet

Takker for gode svar :)

cornflake_girl: Jeg går første året på BI(økonomi og administrasjon), filen jeg har lastet opp er fra en tidligere eksamen for første års studenter(2 termin). Men faktisk så har de andre studieretningsfagene samme matte og en del andre fag som oss økad. studenter.

Skrevet

Det er bare å regne, regne, regne. Mengde gjør at du får mange eksempler å bryne deg på, og du får opp regnehastigheten.

På det nivået du driver er derivasjonen enkel, og du finner formler i formelheftene. Lær deg de og bruk de. Lær deg de fire regneartene samt kjerneregelen. Og test deg ut på kjerne i kjerne. Klarer du det så klarer du alt;)

Lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Som min gamle mattelærer en gang sa: Derivasjon er ren teknikk, mens integrasjon er kunst. Så det er bare å øve, øve og øve enda mer. Følg derivasjonsreglene slavisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...