Gå til innhold

Spørsmål om cola vs pepsi max


Ryvre

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som skal ned i vekt så hun sluttet å drikke cola (ble fort 1 1/2 liter om dagen som jeg vet om)

Kjempebra tenkte jeg og lovet å hjelpe henne med å si stopp og avlede henne når hun begynte å få skikkelig sug etter cola.

Så her om dagen så drakk hun pepsi max som visstnok skal være sukkerfri. Jeg sa at det kan jo umulig være noe bedre, for selv om den skal være sukkerfri så kan vel ikke det være noe bedre enn cola?

Men hun nektet å høre på meg og sa at hun ikke vil legge mer på seg av pepsi max slik som hun gjorde med cola.

Så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si. Lovet jo å hjelpe henne.

Er det virkelig slik at man ikke legger på seg av pepsi max?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned ca 5 kg over tid, da jeg byttet fra cola til pepsi max :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned ca 5 kg over tid, da jeg byttet fra cola til pepsi max :)

Okey, så det er virkelig ikke masse kalorier og slikt i pepsi max?

Kanskje jeg må krype tilbake og be om unnskyldning for jeg ble litt sur på henne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi max er tilnærmet kalorifri, og sukkerfri, men det er så sinnsykt mye kunstig søtning i det, Aspartam. Det er delte meninger om aspartam og hvordn det påvirker folk, men en ting er sikkert. Jeg gikk fra å drikke 1,5liter pepsi max hver dag til ingenting, og jeg har aldri følt meg bedre. I tiden rett etter at jeg sluttet var jeg jævlig dårlig og syk lenge, abstinenser og forferdligheter, men det gikk over. Det er 3 år siden jeg sluttet å drikke brus nå, og jeg har aldri følt meg bedre. Jeg innser at alle de årene med pepsi max var egentlig vonde, det merket jeg ikke før etterpå.

Ville nesten foretrukket om venninna di drakk cola, om man må velge..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, når du skriver "Cola" mener du vanlig Cola eller Cola Light?

Jeg drakk også 1,5 liter vanlig Cola daglig for noe år siden.

Byttet til Pepsi Max og gikk automatisk ned noen kilo uten trening etc (slanker meg ikke, er naturlig tynn, men ble tynnere).

Hadde likevel endel sukkersug da søtningsstoffet i Pepsi Max for mange (ikke for alle) trigger matlysen.

Byttet til Cola Zero, og da fikk jeg faktisk enda mer søtsug.

Byttet til Cola Light (som har et annet søtningsstoff enn Cola Zero), og da fikk jeg mindre søtsug igjen.

Drikker nå ca 1 liter Cola Light hver dag.

Nei, det er ikke sunt.

Men jeg unnskylder meg med at jeg ikke drikke kaffe, ikke røyker og er måteholden med alkohol.

Dersom søtningstoffet i Cola Light er skadelig og gjør at jeg dør 5 år før tiden, så er det ok for meg. Mmmm...Cola Light..elsker det og føler at Cola Ligh hjelper på humøret særlig i arbeidstiden. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt litt om dette med aspartam og det høres jo ikke helt bra ut det heller, men har ikke noe veldige kunnskaper på området. Kanskje jeg burde lese litt om det og evnt vise henne utskrifter om det.

Men spørs om det synker inn for hennes hovedmål er bare å gå ned i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, tenk å bytte over til det sølevannet. Si at hun kan drikke cola zero heller. Og for de fleste av oss hindrer ikke kunstig søtning vektnedgang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cola zero og pepsi max (bortsett fra at det er to forskjellige merker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cola zero og pepsi max (bortsett fra at det er to forskjellige merker)

Smaken. Col zero er Coca Colas lettvariant, mens Pepsi Max er Pepsis lettvariant. De fleste er enten eller når det kommer til Coca Cola og Pepsi. Jeg tilhører førstnevnte og hadde begynt å grine om jeg trodde pepsi max var eneste utveien som lettvariant. Utover det er det ingen forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cola zero og pepsi max (bortsett fra at det er to forskjellige merker)

Det er bare en forskjell, hvem som er fan av hvem. Pepsi og cola selges ikke på samme steder når det kommer til resturanter og barer, enkelte steder, så ille er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, trodde det var mer forskjell på innholdet jeg utifra det innlegget over her.

Jeg merker jo forskjell på Cola og Pepsi, men når jeg er ute og først skal ha brus å drikke så spiller det ingen rolle for meg om hvilken jeg får :fnise:

Men ja, har skjønt at det er veldig viktig for noen. Mannen min er cola-tilhenger og drikker ikke pepsi om det så var det eneste alternativet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi Max er kalorifri, så det er en veldig god erstatning for de som drikker brus. Men den inneholder jo fortsatt syre osv, som blant annet skader tennene. Men for vektnedgang vil det ikke ha noe å si hvor mye man drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får jeg vel be om unnskyldning og heller fortelle henne om farene ved å drikke brus...uansett hva skags brus det er snakk om :)

Pokker også :fnise:

Endret av Ryvre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314862

En Cola light eller en Tab ekstra vil ikke gjøre deg overvektig, men en ny studie viser at hvis du drikker mye lettbrus kan det øke sjansene for at du legger på deg senere.

Forskerne testet 600 normalvektige personer mellom 25 og 64 år. Åtte år senere var det 65 prosent større sjanse for at de var overvektige dersom de hadde drukket en lettbrus om dagen, i motsetning til hvis de ikke hadde drukket lettbrus. Drakk de to eller flere lettbrus om dagen, var det enda større sjanser for at de ble overvektige og tjukke.

Det som overrasket forskerne mest var at de som drakk lettbrus hadde større sjanse for å legge på seg og bli overvektige enn de som drakk vanlig, sukkerholdig brus.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7212363

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får jeg vel be om unnskyldning og heller fortelle henne om farene ved å drikke brus...uansett hva skags brus det er snakk om :)

Pokker også :fnise:

Hvorfor, pokker også?

Må du formane henne om hvordan hun skal gå ned i vekt? Er det så morsomt?

Hvis hun er normalt oppegående så vet hun hvor og hvorfor brus er skadelig. Mest for tennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en drøss overvektige fra generasjoner uten lettbrus og. Vil heller tro de som holder seg til vann gjerne har en sunnere livsstil fra før, noe som er viktigst. De som drikker sukkeholdig brus får som regel litt energi fra det og føler ikke for å spise like mye. Det er mine tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor, pokker også?

Må du formane henne om hvordan hun skal gå ned i vekt? Er det så morsomt?

Du har ikke lest alt nei. Bare sånne typiske AB'ere som skal komme med ett eller annet spydig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, når du skriver "Cola" mener du vanlig Cola eller Cola Light?

Jeg drakk også 1,5 liter vanlig Cola daglig for noe år siden.

Byttet til Pepsi Max og gikk automatisk ned noen kilo uten trening etc (slanker meg ikke, er naturlig tynn, men ble tynnere).

Hadde likevel endel sukkersug da søtningsstoffet i Pepsi Max for mange (ikke for alle) trigger matlysen.

Byttet til Cola Zero, og da fikk jeg faktisk enda mer søtsug.

Byttet til Cola Light (som har et annet søtningsstoff enn Cola Zero), og da fikk jeg mindre søtsug igjen.

Drikker nå ca 1 liter Cola Light hver dag.

Nei, det er ikke sunt.

Men jeg unnskylder meg med at jeg ikke drikke kaffe, ikke røyker og er måteholden med alkohol.

Dersom søtningstoffet i Cola Light er skadelig og gjør at jeg dør 5 år før tiden, så er det ok for meg. Mmmm...Cola Light..elsker det og føler at Cola Ligh hjelper på humøret særlig i arbeidstiden. :rodmer:

Nå er kaffe sunt da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få avhengighetsproblemer, overvekt og mye annet av å drikke sukkerfrie produkter. Dette er på grunn av aspartam som er i de sukkerfrie variantene.

Så av to onder er vanlig cola MYE bedre enn cola zero, pepsi max og lignende.

Bare google aspartam og les deg kvalm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...