AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Faen blir så sykt irritert over at folk som lever på NAV og ikke gidder å jobbe å gjøre ting for å få seg en jobb og utdanning skal sitte å motta så jævlig mye penger. Studentene får så de såvidt har nok til å overleve og da gjør de i tillegg noe nyttig som å ta en utdanning for å jobbe senere i livet. Skal det ikke lønne seg å ta utdanning i stedenfor å sitte hjemme og drive dank? Og ja det går ann å ha deltidsjobb ved siden av studiene, men da havner man ofte i situasjonen hvor jobben går utover skolearbeidet. Må understreke at jeg IKKE snakker om de som faktisk er syke og faktisk har problemer. Men de som jeg VET bare sitter hjemme på rævva og spiller data, ser på tv, og annet piss fordi de ikke gidder og orker noe annet. Hensikten med denne tråden, aner ikke. Måtte bare få ut litt frustrasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 ENDA en sånn tråd, herlighet kunne du ikke bare ha fortsatt på en av de allerede 200 trådene om akkurat samme tema her inne? 13
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 vel, de er jo litt syk de som sitter hjemme og driver dank de og. De er syk i onten sin... Vel, rettere så mener jeg og tror jeg at de ikke helt vet at de sliter med psyken sin. Alle vil jo helst leve et lykkelig liv. Men ofte er det mange som setter seg fast i en ond spiral, og mange ser vel kanskje ikke sin egen akse, at man er slapp og lei og nedfor. Men nå leste jeg sist at dataspill skal være bra for læring for den yngre generasjon. Har en mann som sliter, og han tror ikke selv at han sliter. Han er ekstremt tiltaksløs til tider. Men ikke hvis det gjelder de faste rutinen vi har. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Og hvordan foreslår du at vi løser dette problemet? Bør studentene få bare stipend i stedet for lån? Bør NAV legges ned? Blir verden mer rettferdig i dine øyne da? Jeg kjenner forresten utrolig mange late studenter som aldri kommer til å klare å bruke den halvferdige utdannelsen sin til noe samfunnsnyttig. En studieplass er ikke gratis for staten, selv om den er det for studenten. Det koster MYE penger å utdanne en student og gi studenten stipend (de 40 % som blir omgjort til stipend). Mange tar utdannelsen og stipendet, lar staten ta regningen og betaler aldri noe tilbake til samfunnet ved å bruke utdannelsen. Vei det gjerne opp mot hva en NAV-misbruker gjør, og det ene er ikke noe verre enn det andre. 10
Mr.Omg Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Utdannelsen i seg selv er belønningen man får når man er ferdig med å studere. Det blir lettere å få seg jobb, og man får (som regel) høyere lønn. Desto lengre man er under NAV (som ikke er mye penger!), desto vanskeligere blir det å få jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Faen blir så sykt irritert over at folk som lever på NAV og ikke gidder å jobbe å gjøre ting for å få seg en jobb og utdanning skal sitte å motta så jævlig mye penger. Studentene får så de såvidt har nok til å overleve og da gjør de i tillegg noe nyttig som å ta en utdanning for å jobbe senere i livet. Men de som jeg VET bare sitter hjemme på rævva og spiller data, ser på tv, og annet piss fordi de ikke gidder og orker noe annet. Du har ikke tenkt på at det kan være vanskelig å få jobb? Kanskje personen er litt rar, ikke har særlig mye nettverk etc. Da blir det fort til at man blir sittende å drive dank. Det finnes ikke personer som vil sitte og drive dank, men se det fra deres ståsted. Det kan være veldig vanskelig å få jobb om man er litt annerledes. Feks litt rar sosialt eller ikke har noe nettverk. Arb.givere har skyhøye krav om at persoenen skal ha den personligheten, utadvendt,omgjengelig etc. 5
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Faen blir så sykt irritert over at folk som lever på NAV og ikke gidder å jobbe å gjøre ting for å få seg en jobb og utdanning skal sitte å motta så jævlig mye penger. Studentene får så de såvidt har nok til å overleve og da gjør de i tillegg noe nyttig som å ta en utdanning for å jobbe senere i livet. Skal det ikke lønne seg å ta utdanning i stedenfor å sitte hjemme og drive dank? Og ja det går ann å ha deltidsjobb ved siden av studiene, men da havner man ofte i situasjonen hvor jobben går utover skolearbeidet. Må understreke at jeg IKKE snakker om de som faktisk er syke og faktisk har problemer. Men de som jeg VET bare sitter hjemme på rævva og spiller data, ser på tv, og annet piss fordi de ikke gidder og orker noe annet. Hensikten med denne tråden, aner ikke. Måtte bare få ut litt frustrasjon. Jeg er egentlig drittlei disse diskusjonene, men igjen: det er nå en gang sånn at man må ha en diagnose, dvs faktisk være syk, før man får penger fra NAV. Det gjelder de aller, aller fleste som mottar en eller annen form for pensjonsytelse (sykepenger, AAP, uførpensjon). Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte utnytter systemet, men de er i mindretall. Det skal faktisk en del til for å få innvilget AAP eller uførpensjon, noe det virker som de fleste som diskuterer i slike saker glatt overser. Mange kan være syke selv om det ikke "synes". Du bør prise deg lykkelig over at du er i stand til å studere, har mulighet til å studere gratis, og i TILLEGG mottar penger (dvs stipend) for det. I tillegg til at du med en utdannelse får mulighet til å skaffe deg en jobb med åkej inntekt. Å misunne NAVklienter vitner om lite forståelse for hvordan systemet fungerer, og om lite kunnskap for hvordan det er å "leve på NAV" - det er faktisk ikke så mye penger det er snakk om. Ofte er det slik at man kan tjene like mye på en deltidsjobb som student som det en person på AAP får utbetalt i måneden. Slutt å sutre, og vær takknemlig for at du er i stand til, og har fått muligheten til, å jobbe for den fremtiden du selv vil ha! Vil gjerne legge til noen tall: De dyreste studieplassene (kliniske studium) koster faktisk så mye som 328 000 kroner per år, og utdannelsen varer i seks år. Dvs at medisinstudenten "mottar" 1 968 000 kroner i "skolepenger" fra staten. Så, om vi setter opp et lite regnestykke for hva det koster staten å utdanne en lege som har normal studeiprogresjon: stipendet er 37 000 * 6, som er 222 000. Tilsammen blir dette 2 190 000, dvs over to millioner. I løpet av en seksårsperiode vil en AAP mottaker med minstesats får 156 000, med et skattetrekk på ca 30% blir dette utbetalt 109 200 per år. i Løpet av en seksårsperiode vil denne NAVklienten få utbetalt 655 200. 9
Kosemose Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Faen blir så sykt irritert over at folk som lever på NAV og ikke gidder å jobbe å gjøre ting for å få seg en jobb og utdanning skal sitte å motta så jævlig mye penger. Studentene får så de såvidt har nok til å overleve og da gjør de i tillegg noe nyttig som å ta en utdanning for å jobbe senere i livet. Skal det ikke lønne seg å ta utdanning i stedenfor å sitte hjemme og drive dank? Og ja det går ann å ha deltidsjobb ved siden av studiene, men da havner man ofte i situasjonen hvor jobben går utover skolearbeidet. Må understreke at jeg IKKE snakker om de som faktisk er syke og faktisk har problemer. Men de som jeg VET bare sitter hjemme på rævva og spiller data, ser på tv, og annet piss fordi de ikke gidder og orker noe annet. Hensikten med denne tråden, aner ikke. Måtte bare få ut litt frustrasjon. Jeg trodde tråden skulle handle om lønninger i etterkant av et gjennomført studium jeg. Siden du kaller tråden "utdanning skal lønne seg" . Men du mener åpenbart at selve utdanningen/skolen skal lønne seg, altså at man skal få god lønn mens man går på skole?! Du vet at de som er trygdede er for syke til at de kan gå på skole eller jobbe. De har ikke mulighet til å utdanne seg og få seg en jobb etterpå. Istedenfor at de som er for syke til å gå på skole eller jobbe, må bo på gata eller hos familie og venner resten av livet, har Staten (dvs oss) laget ordninger slik at de skal kunne ha en grei levestandard selv om de er for syke til å jobbe eller gå på skole. At du som frisk og rask student sutrer over at du har dårlig råd mens du utdanner deg, blir bare patetisk i mine øyne. Sånn er det for alle, og du vil garantert komme bedre ut av det i et livsløpsperspektiv enn de som er syke, selv om de sikkert har noe bedre råd enn det du har som student. Og at du kjenner trygdesnyltere som mottar trygd fordi de er lata og heller vil spille spill enn å utdanne seg og jobbe(!) blir faktisk en annen sak. Det handler vel mer om at systemet som skal avgjøre hvem som har rett til trygd er for dårlig, hvis det nå er slik. Det kan jo hende at folk er sykere enn du tror? En helt annen problemstilling er hvorfor det er så mye bedre betalt å gå inn i et mannsdominert håntverksyrke kontra et kvinnedominert yrke som også krever videregående utdanning, eller hvorfor det er så mye bedre betalt å være håntverker med videregående skole, kontra en rekke yrker som krever bachelor eller master. Da kan man stille spørsmål ved om utdanning lønner seg. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Vil gjerne legge til noen tall: De dyreste studieplassene (kliniske studium) koster faktisk så mye som 328 000 kroner per år, og utdannelsen varer i seks år. Dvs at medisinstudenten "mottar" 1 968 000 kroner i "skolepenger" fra staten. Så, om vi setter opp et lite regnestykke for hva det koster staten å utdanne en lege som har normal studeiprogresjon: stipendet er 37 000 * 6, som er 222 000. Tilsammen blir dette 2 190 000, dvs over to millioner. I løpet av en seksårsperiode vil en AAP mottaker med minstesats får 156 000, med et skattetrekk på ca 30% blir dette utbetalt 109 200 per år. i Løpet av en seksårsperiode vil denne NAVklienten få utbetalt 655 200. ... og så kan du gange hva denne NAV-klienten får utbetalt i løpet av disse årene, med minimum 6, kanskje enda mer. Det blir 3 931 200 kroner. I løpet av de samme siste 30 årene vil en som jobber som lege betale minst 9 000 000 kr i skatt. Hvem koster staten mest? (Poenget er at du kan ikke vri regnestykket til at "åååh, studenter koster staten sååå mye azz" for de som gjennomfører slike kliniske utdanninger vil i så godt som alle tilfellene arbeide som det de er utdannet til og gi langt mer penger tilbake! Mens NAV-klienter er et rent tapsprosjekt så er sjansen større for at de som studerer vil kunne produsere masse skatt og virkelig "gjøre opp for alle de pengene som staten brukte på utdanningen deres"!) 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Og hvordan foreslår du at vi løser dette problemet? Bør studentene få bare stipend i stedet for lån? Bør NAV legges ned? Blir verden mer rettferdig i dine øyne da? Jeg kjenner forresten utrolig mange late studenter som aldri kommer til å klare å bruke den halvferdige utdannelsen sin til noe samfunnsnyttig. En studieplass er ikke gratis for staten, selv om den er det for studenten. Det koster MYE penger å utdanne en student og gi studenten stipend (de 40 % som blir omgjort til stipend). Mange tar utdannelsen og stipendet, lar staten ta regningen og betaler aldri noe tilbake til samfunnet ved å bruke utdannelsen. Vei det gjerne opp mot hva en NAV-misbruker gjør, og det ene er ikke noe verre enn det andre. regner med du er NAV klient etter svaret ditt å dømme... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Nå var det snakk om de jeg faktisk kjenner, ganske godt også, som jeg VET med 98% sikkerhet bare sitter hjemme på pc, tv og sånne ting fordi de ikke gidder.
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 ... og så kan du gange hva denne NAV-klienten får utbetalt i løpet av disse årene, med minimum 6, kanskje enda mer. Det blir 3 931 200 kroner. I løpet av de samme siste 30 årene vil en som jobber som lege betale minst 9 000 000 kr i skatt. Hvem koster staten mest? (Poenget er at du kan ikke vri regnestykket til at "åååh, studenter koster staten sååå mye azz" for de som gjennomfører slike kliniske utdanninger vil i så godt som alle tilfellene arbeide som det de er utdannet til og gi langt mer penger tilbake! Mens NAV-klienter er et rent tapsprosjekt så er sjansen større for at de som studerer vil kunne produsere masse skatt og virkelig "gjøre opp for alle de pengene som staten brukte på utdanningen deres"!) Skjønner ikke hva du mener med det første. Tallet 655 200 er sammenlagt for en seksårsperiode, dvs litt over 100 000 per år. Selvfølgelig lønner det seg også for staten å utdanne mennesker. Nei, NAVklienter er ikke alltid noe rent tapsprosjekt. Går du på AAP skal du ha ulike tiltak, som skal hjelpe deg tilbake i jobb. Hadde det vært bedre om de hadde gitt de enda litt mindre og ellers gitt faen? Da man ihvertfall får tapere. Uansett var poenget med svaret mitt å forklare at det er ikke slik at NAVklienter får så himla mye mer enn studenter, det er faktisk motsatt. 2
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Nå var det snakk om de jeg faktisk kjenner, ganske godt også, som jeg VET med 98% sikkerhet bare sitter hjemme på pc, tv og sånne ting fordi de ikke gidder. Du kan ikke basere hele virkelighetsbildet ditt på "jeg kjenner noen som...". Hva betyr forresten 98% sikkert i denne sammenheng? 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Skjønner ikke hva du mener med det første. Tallet 655 200 er sammenlagt for en seksårsperiode, dvs litt over 100 000 per år. 6 år * 6 = 36 år. Sammenlignet med de 6 årene medisinstudiet tar + 30 påfølgende år. Det var vel ikke så vanskelig å skjønne, vel? 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Faen blir så sykt irritert over at folk som lever på NAV og ikke gidder å jobbe å gjøre ting for å få seg en jobb og utdanning skal sitte å motta så jævlig mye penger. Studentene får så de såvidt har nok til å overleve og da gjør de i tillegg noe nyttig som å ta en utdanning for å jobbe senere i livet. Skal det ikke lønne seg å ta utdanning i stedenfor å sitte hjemme og drive dank? Og ja det går ann å ha deltidsjobb ved siden av studiene, men da havner man ofte i situasjonen hvor jobben går utover skolearbeidet. Må understreke at jeg IKKE snakker om de som faktisk er syke og faktisk har problemer. Men de som jeg VET bare sitter hjemme på rævva og spiller data, ser på tv, og annet piss fordi de ikke gidder og orker noe annet. Hensikten med denne tråden, aner ikke. Måtte bare få ut litt frustrasjon. Alt er ikke svart på hvitt. Elendigheten har som regel en grunn, som ikke er synlig for andre rundt. Jeg var deprimert i over et år. Jeg hadde prøvd skole, og å lykkes med å komme i arbeid leeenge. Fullførte noe som jeg ikke hadde lyst til, men som var safe. Ville være sikker på at jeg alltid hadde jobb, men jeg gikk jo på akkord med meg selv hele tida. Jeg ble syk av det. Det verste var at jeg ikke så det selv. Selv om jeg er bedre nå, sliter jeg enda, men jeg har kanskje mistet det viktigste og mest verdifulle i livet mitt pga dette. Det vil tiden vise. Går ikke en dag uten at jeg sørger over nettopp det. Det året jeg bare satt, følte jeg meg helt tom, og lengtet etter en ordentlig jobb, og "et liv som alle andre". Men vet du hva? Det er ikke noe som heter alle andre. Irriterende med de som faktisk utnytter systemet, og gjør det dårligere for oss som virkelig trenger hjelp, ja. Men man skal ikke være for rask med å dømme. Et menneske kan slite med så mye, som ikke kan forstås av en som ikke opplever det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Jeg er egentlig drittlei disse diskusjonene, men igjen: det er nå en gang sånn at man må ha en diagnose, dvs faktisk være syk, før man får penger fra NAV. Det gjelder de aller, aller fleste som mottar en eller annen form for pensjonsytelse (sykepenger, AAP, uførpensjon). Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte utnytter systemet, men de er i mindretall. Det skal faktisk en del til for å få innvilget AAP eller uførpensjon, noe det virker som de fleste som diskuterer i slike saker glatt overser. Mange kan være syke selv om det ikke "synes". Du bør prise deg lykkelig over at du er i stand til å studere, har mulighet til å studere gratis, og i TILLEGG mottar penger (dvs stipend) for det. I tillegg til at du med en utdannelse får mulighet til å skaffe deg en jobb med åkej inntekt. Å misunne NAVklienter vitner om lite forståelse for hvordan systemet fungerer, og om lite kunnskap for hvordan det er å "leve på NAV" - det er faktisk ikke så mye penger det er snakk om. Ofte er det slik at man kan tjene like mye på en deltidsjobb som student som det en person på AAP får utbetalt i måneden. Slutt å sutre, og vær takknemlig for at du er i stand til, og har fått muligheten til, å jobbe for den fremtiden du selv vil ha! Vil gjerne legge til noen tall: De dyreste studieplassene (kliniske studium) koster faktisk så mye som 328 000 kroner per år, og utdannelsen varer i seks år. Dvs at medisinstudenten "mottar" 1 968 000 kroner i "skolepenger" fra staten. Så, om vi setter opp et lite regnestykke for hva det koster staten å utdanne en lege som har normal studeiprogresjon: stipendet er 37 000 * 6, som er 222 000. Tilsammen blir dette 2 190 000, dvs over to millioner. I løpet av en seksårsperiode vil en AAP mottaker med minstesats får 156 000, med et skattetrekk på ca 30% blir dette utbetalt 109 200 per år. i Løpet av en seksårsperiode vil denne NAVklienten få utbetalt 655 200. http://www.rrart.net/App_Themes/images/smileys/tilbe.gif For øvrig har jeg selv "sittet på ræven og mottatt penger fra NAV" siste året. Jeg har en skjult sykdom, som det har tatt utrolig lang tid å få diagnostisert (jeg har stått mye i kø i spesialisthelsevesenet, kan man si), og ingen diagnose = ingen medisiner. Ingen medisiner = ikke-fungerende i hverdagen. Dette er en skjult sykdom, og for en utenforstående, smålig stakkar som trådstarter vil jeg nok framstå som en lat trygdesnylter. For jeg er utendørs så mye som mulig, trener på helsestudio, drar på turer og drikker meg til og med full! Når jeg orker. Men det er ingen andre enn mine aller nærmeste som ser meg når jeg er som sykest. For da er jeg ikke utenfor døren en gang. Dette er heller ikke noe jeg gidder å utbrodere for Gud og hvermannsen. De som trenger å vite vet, resten får spekulere og slarve så mye de vil. Mine leger, min NAV-konsulent, min sjef og jeg vet sannheten. Og det er i grunnen det eneste som teller. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Anonym Bruker #16 igjen: Jeg har for øvrig studert et av de tyngre og dyrere studiene her til lands, et av de studiene som har såpass høy studiebelastning at det var lite rom for ekstrajobb. Så vi bodde billig og levde billig og støttet oss på det vi tjente på sommerjobb (ferie på sommeren? Er du gal?) Jeg kan trygt si at jeg bytter sykepenger og kronisk sykdom mot liten, møkkete hybel, studielån og fulltids studier uten å blunke. 2
cornflake_girl Skrevet 20. mai 2012 #18 Skrevet 20. mai 2012 6 år * 6 = 36 år. Sammenlignet med de 6 årene medisinstudiet tar + 30 påfølgende år. Det var vel ikke så vanskelig å skjønne, vel? AAP gis i utgangspunktet ikke for så lenge som seks år engang, så ja, det er vanskelig å skjønner hvordan det skal gå til. Om en person skal motta trygdeytelser utover årene man får AAP, må det søkes om uførepensjon. Og om du tror at det er lett å få innvilget uførepensjon tar du skammelig feil. Dermed er ikke argumentet ditt gyldig. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #19 Skrevet 20. mai 2012 En studieplass er ikke gratis for staten, selv om den er det for studenten. Desto bedre argument for høyere stipend til utenlandsstudenter. Jeg får en skikkelig god utdannelse fra England, betaler skolepenger så bankkontoen min gråter og koster ikke på staten en eneste krone utover stipendandelen av studielånet, som jo er en liten dråpe i det store hav mtp. hvor mye en studieplass reelt koster.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #20 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har for øvrig studert et av de tyngre og dyrere studiene her til lands, et av de studiene som har såpass høy studiebelastning at det var lite rom for ekstrajobb. Så vi bodde billig og levde billig og støttet oss på det vi tjente på sommerjobb (ferie på sommeren? Er du gal?) Wow, så unikt. Jeg var samfunnsvitenskapsstudent og hadde nesten alle mine venner på HF og SV. Vi hadde en middels slapp studiehverdag, men vi måtte da også jobbe om sommeren. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå