Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt problemer jeg. Og jeg tror jeg holder meg til IE uansett. :blunke:

Skrevet
Har aldri hatt problemer jeg. Og jeg tror jeg holder meg til IE uansett. :blunke:

Dette skrev du, uten en gang å sjekke den linken som jeg ga!! :roll:

Er det rart at folk sliter med virus og dritt? Nei, for ovenlegenheten er tydeligvis stor hos enkelte som nesten ikke vet hva en datamaskin egentlig er for noe... :riste:

Skrevet

Helt enig med postmann! Bytt til en annen nettleser, f.eks opera og mozilla. Sikkerheten er jo selvfølgelig en viktig grunn, men jeg lurer på hvorfor det skal være noe som helst grunn til å velge Explorer. Den har jo INGEN TING!! Ikke en gang en enkel pop-up killer.

Skrevet

Svært så arrogant du var da. Jeg har faktisk sjekket linken din. Jeg vet utmerket godt hva en datamaskin er og vel så det, og jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er veldig klar over at det er mote for tiden å være anti-microsoft, og du er tydeligvis en av dem. Det er vel heller deg og "dine" som er overlegne og tror dere er bedre fordi dere har valgt noe annet. Og det finnes faktisk viktigere ting enn om browseren har popup-stopper, eller andre fancy greier. :roll:

Jeg har forøvrig aldri hatt virus ellre annet dritt på maskinen min noen gang, selv om man bruker Microsoft-produkter har man faktisk litt i hodet også.

(Og hvis du hadde lest litt lenger ned på den siden din hadde du sett at dette problemet også finnes i Mozilla.)

Skrevet

Har du prøvd andre nettlesere? Og har du prøvd en verden uten pop up'er, en med masse fine hurtigtaster og en verden med raskere browser? JESUS, du har blitt hjernevasket av Microsoft. Er det noe rart at folk ikke liker Microsoft som bevisst holder på monopolet og ikke slipper andre programvareleverandører til, som har et bedre produkt? Et eksempel er at du MÅ uansett om du vil eller ikke, kjøpe Micrososft-produkter med PC'en som koster deg mye ekstra? Og et annet eksempel er at dem kan overprise varene sine pga. monopelen dem har. Office-pakka koster ca 4000 kroner, samtidig som Star Office, som i følge PC-world totalts sett var et bedre produkt, kostet 80 dollar. Tror du bør sette deg inn i sakene litt først, og det er sånne som deg som er helt ukritiske til Microsoft og andre monopolister som gjør at de kan herse med kundene sine som de vil. Du bruker vel Telenor til alt mulig og kan jeg tenke meg?

Skrevet

Jeg har prøvd i allefall én annen browser: Opera, som var grei, men ikke bra nok. Jeg er ikke helt ukritisk til Microsoft, men det fungerer bra for meg. Igjen, det er motesak å være anti-Microsoft, greit nok det. Men ikke påstå at dere er de eneste som har peiling på data. Forøvrig bruker vi ikke Telenor i det hele tatt, har en god popupstopper (det var jo virkelig utrolig vanskelig å laste en ned fra nettet... :roll: ) og har ikke betalt et rødt øre for hverken operativsystemet, Office eller noe som helst, da vi får alt gratis fra firmaet til samboeren min, som utrolig nok er IT-konsulent OG jobber med Microsoft. Jeg er ingen ihuga Microsoft-fan, jeg ser like godt som alle hvor mange feil det har, men det er bedre enn alternativene, og det fungerer for meg (og tydeligvis mange andre også).

Skrevet

Operativsystemet er ikke gratis fordi om dere har fått det gjennom jobben.

Skrevet
Operativsystemet er ikke gratis fordi om dere har fått det gjennom jobben.

Det er jeg selvsagt klar over. Men alt koster penger, skjønt jeg skal være enig i at det er en relativt stiv pris.

Skrevet

Stiv pris ja :) Star Office koster 500-600 kroner, Open Office er gratis forresten og holder for de aller fleste. Linux er jo gratis og da forresten. Poenget mitt er at pga. monopolstillingen til microsoft kan de leke med oss som de vil, og tro det er det beste produktet. Jeg kan ikke komme på en ting som Microsoft har bedre enn sine konkurrenter..Kunne du vært så snill å nevne de for meg. Og IKKE kom å si at Explorer er bedre enn de andre nettleserne du får gratis.

En annen ting er at de får oss til å tro at vi får windows og office gratis med PC'ene vi kjøper. Sannheten er at vi betaler ganske mye for det, og at de gjør PC'ene dyrere.

Jeg har heller ikke påstått at de som liker Microsoft har dårlig datakunnskap, men de er kanskje litt late når det gjelder å gidde å finne alternativer :)

Skrevet

Ein grunn til at eg synest det er verd å vurdere i det minste andre nettlesarar enn IE, er at IE byrjar å henge etter i utviklinga. Dvs, den vert utvikla vidare, men vil du oppgradere vil du truleg måtte oppgradere Windows. (Om ikkje Microsoft går tilbake på det dei seier då.)

Skrevet

Vel, for det første, og kanskje det viktigste, så er det ikke alt som støttes av andre browsere/operativsystemer. Noe annet er jo at sikkerhetshullene blir tettet gjennom automatiske oppdateringer, ikke alle andre har den muligheten (mener forresten å ha hørt at en versjon av Mozilla har fått denne muligheten?). Det er nok mye latskap når det gjelder bruk av Microsoft-produkter, rett og slett fordi det er kjent, enkelt å få kjøpt og relativt brukervennlig. Men jeg tror ikke alle som velger alternative løsninger har gjort det helt gjennomtenkt heller, mange jeg kjenner har bare ett mål, å ikke bruke Microsoft-produkter uten å være det spor kritiske til alternativene heller. Og jeg tror uansett ikke veien å gå for å få bort monopolet er å skape et hat mot Microsoft.

Og bare så vi har det på det rene, jeg er helt for å unngå at Microsoft beholder det monopolet de har skapt, å presse ned prisene og tvinge Microsoft til å lage bedre produkter enn de gjør nå, og ikke minst gi folk likeverdige alternativer.

Og operativsystemene som følger med PC'ene man kjøper er jo selvsagt ikke gratis, dog er de billigere enn om man hadde kjøpt et operativsystem separat.

Skrevet

Svært så arrogant du var da.

Og du er ikke det, når du ETT MINUTT etter at jeg postet innlegget, svarer "Har aldri hatt problemer jeg. Og jeg tror jeg holder meg til IE uansett"?

Jeg poster ikke innlegg på KG om sikkerhetshull, bare for å prakke ned på Microsoft, eller drive gjøn med leserene her på KG!! jeg postet innlegget fordi norsk presse har feilet med å informere folk!! Nei, jeg er ingen sikkerthetsekspert, men jeg er en erfaren bruker som følger med litt. Driter du i å lytte til erfarne fjellfolk!?

Jeg er veldig klar over at det er mote for tiden å være anti-microsoft, og du er tydeligvis en av dem.

Folk misliker ikke Microsoft for ingenting heller!! Denne "Har aldri hatt problemer jeg. Og jeg tror jeg holder meg til IE uansett"-holdningen er desverre vanlig hos brukere som ALDRI har prøvd noe annet OS enn det MS "gir" dem. De har aldri fått kjenne på "feelingen" når du sitter med Linux. Ei heller følelsen av at du sitter i en fredlig "panservogn" når du kjører f.eks. FreeBSD (det er rett og slett bare herlig). Hvordan kan de da egentlig vite noenting om at "Microsoft er best"? Svar: De kan ikke!!

Det er vel heller deg og "dine" som er overlegne og tror dere er bedre fordi dere har valgt noe annet.

Nåja...Den der slår visst tilbake andre veien også! :ler:

Og det finnes faktisk viktigere ting enn om browseren har popup-stopper, eller andre fancy greier. :roll:

Det er viktigere å ha sikkerhetshull skjønner jeg! :ler:

Du skal vite at IE har en svarteliste når det gjelder sikkerhetshull, så langt som et vondt år. INGEN browsere er faktisk så ille som IE. Og når Microsoft er meget sene med å patche/fikse hullene, og har den holdningen som "Jaja, dere får skrive inn linkene i adresselinjen i istedet", så burde de fleste skjønne ståa når det gjelder Microsoft og holdninger til kundene. INGEN er så sene når det gjeder å rett opp flausene som MS heller. Helvete, de har jo FREMDELES flere år gamle hull som står åpne! Selvfølgelig finnes det hull/bugs i andre OS også, men de blir da tross allt fikset fort som f***!!

Jeg har forøvrig aldri hatt virus ellre annet dritt på maskinen min noen gang, selv om man bruker Microsoft-produkter har man faktisk litt i hodet også.

Jeg har aldri ment at du er dum, men med den holdningen din, så har du plutselig virus på maskinen din.

(Og hvis du hadde lest litt lenger ned på den siden din hadde du sett at dette problemet også finnes i Mozilla.)

Nei, Mozilla og andre browsere viser faktisk riktig adresse og eventuelle mystiske ting i "adresseviseren" på den nedesrte linja

Skrevet

Og det jeg skrev om:

Er det rart at folk sliter med virus og dritt? Nei, for ovenlegenheten er tydeligvis stor hos enkelte som nesten ikke vet hva en datamaskin egentlig er for noe... :riste:

Var ikke nødvendigvis ment bare til deg Arkana!

Skrevet
Og det jeg skrev om:

Var ikke nødvendigvis ment bare til deg Arkana!

Det å få virus har jo ingenting med hvilket operativsystem man bruker, det finnes dumme folk uansett operativsystem.

Skrevet
Det å få virus har jo ingenting med hvilket operativsystem man bruke....

http://www.cknow.com/vtutor/vtnumber.htm

http://www.securityfocus.com/guest/2782 <- denne var ikke så relevant egentlig

http://portal.suse.com/sdb/en/2002/06/jd_viren.html

(Bare husk på å SKRIVE inn adressene da ;) )

.....' date=' det finnes dumme folk uansett operativsystem.[/quote']

Der skal jeg være bittelitt enig, men ikke så veldig mye heller, for andre OS krever som regel litt kunnskap av brukeren. Har man ikke kunnskap så får man. Kunnskap setter deg fri!!

PS. Totalt så finnes det vel neppe mer enn 20 virus for Linux, mot mer enn 50000 til Win32

Skrevet

http://www.cknow.com/vtutor/vtnumber.htm

http://www.securityfocus.com/guest/2782

(Bare husk på å SKRIVE inn adressene da ;) )

Over 90% bruker Windows, det sier seg selv at det er mer lukrativt og interessant å lage virus til Windows enn til andre operativsystemer. Det har ingenting med hvor god eller dårlig Windows måtte være. Skulle andre operativsystemer en gang bli like populære vil de få nøyaktig samme problem.

Skrevet

Over 90% bruker Windows, det sier seg selv at det er mer lukrativt og interessant å lage virus til Windows enn til andre operativsystemer.

Du har litt rett der, men virusmakerne har et sant helvete med å lage noe som funker på alle Linuxdistroer, for de er såpass forskjellige seg imellom.

Det har ingenting med hvor god eller dårlig Windows måtte være. Skulle andre operativsystemer en gang bli like populære vil de få nøyaktig samme problem.

Feil!! P.g.a. oppbyggningen til Windows og enkel tilgang til rota på partisjonen der systemfilene ligger (som regel c:), vil det ALDRI bli like sikkert som andre OS.

I *nix lignende systemer har man ordnet mappetreet og tilgangen til det på en helt (og sikrere) annen måte. For å installere noenting somhelst på rota i Linux må jeg være "root" (administrator/superuser), det er da lite trolig at en virusmaker kjenner alle root-passordene på alle *nix maskiner over det hele. Dessuten sørger man for å holde eventuelle hull fra bruker -> root så tett som overhodet mulig. Og der begynner det å bli ganske tett etterhvert. det skal jeg garantere deg!

Skrevet

Det med at linux-distroer er så forskjellige stemmer ikke. Eneste som er forsjkellig er GUI, hvilke programmer som er installert og hvilke servicer. Kjernen er den samme. Dessuten bruker jo nesten alle som bruker linux enten Red hat eller Mandrake

Skrevet
Det med at linux-distroer er så forskjellige stemmer ikke. Eneste som er forsjkellig er GUI' date=' hvilke programmer som er installert og hvilke servicer.[/quote']

Ja, akkurat. Det er nok dét, til at alle Linuxmaskiner lite trolig kan bli infisert samtidig

Ikke helt riktig det heller. Noen kjører fortsatt 2.2, andre 2.4 og 2.6. Dessuten så er kjernen i seg selv meget sikker.

Det var vel slik, men etter at RedHat begynnte med Fedora, har mange begynnt å se seg om etter noe annet. Det er mer interesse for litt mer ukjente distroer nå, slik som f.eks. ArkLinux, Gentoo, Debian osv osv.

Jeg for min del, kjører for tiden en sterkt modifisert Mandrake 9.1. Har trimmet den til en slags Formel1 Mandrake ;), og pella ut allt som jeg ikke trenger. Ikke mye original mandrake igjen her, ikke engang $PATH.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...