AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Jeg må spørre......en syklus kan være 30 dager. Hvordan regnes det? Fra første menstrasjonsdag til neste menstrasjonsdag? hva om mensen er forsinket med flere dager? Regnes da syklusen fra første menstrasjonsdag til neste menstrasjonsdag eller er det utgangspunktet som gjelder og det tas ikke hensyn til forsinkelsen?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Jeg må spørre......en syklus kan være 30 dager. Hvordan regnes det? Fra første menstrasjonsdag til neste menstrasjonsdag? hva om mensen er forsinket med flere dager? Regnes da syklusen fra første menstrasjonsdag til neste menstrasjonsdag eller er det utgangspunktet som gjelder og det tas ikke hensyn til forsinkelsen? Syklusen begynner den dagen man får mensen. Hvis du f.eks. får mensen 40 dager etter siste "første-mens" dag betyr det at d hadde en syklus på 39 dager.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Ok - så da er det som antatt : fra første blø dag til første blødag..... sett at dette er 30 dager så har man en menssyklus på 30 dager. Sett at mensen plutselig kom fem dager for sent...... forandres hele perioden da, og det regnes fortsatt fra første blø dag til neste.. eller skal man se vekk fra denne forsinkelsen og holde seg til utgangspunktet?
Gjest Jay Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Da kan du si at syklusen din er uregelmessig, feks at den varierer fra 29 - 35 dager. Eller så kan du regne ut gjennomsnittet. Spørs hva du trenger det til, om du skal utredes for infertilitet, så er det greit å ha en egen kalender hvor du krysser av når du begynner og blø (og hvor lenge) hver syklus.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 ok, grunnen til at jeg graver og spør er nemlig det at jeg skal til syden på bryllupsreise og gått på p piller i evighet og har sluttet på dette nå og derfor uregelmessig mens..mange år siden jeg har drivi med dette systemet så husker ikke helt hvordan det fungerer. Nå som vi skal reise har jeg etter min regnemåte og kalender regnet ut at mensen kommer avreisedagen, og derfor fått primolut. Den skal man starte med tre dager før forventet mens. Før siste mens, var forventet mens på avreisedagen - men så kom siste mens nå og var fem dager forsinket. Derfor lurer jeg på om neste mens kommer fortsatt på avreisedagen eller om hele perioden blir forskøvet med fem dager siden det var forsinkelsen?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Da kommer nok neste mens 5 dager etter avreisedagen. At mensen var forsinka ei gang tas ikke igjen i neste syklus.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Så alt for forskyves når det er forsinkelser?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Så alt for forskyves når det er forsinkelser? Ja. Det er ikke unormalt med litt forskyvninger, spesielt ikke etter hormonprevansjon. Opptil 7 dager regnes ikke som uregelmessig mens, men naturlig at det svinger litt. Ikke alle har nøyaktig samme antall dager i hver syklus.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Så da betyr det at siden jeg skal starte med primolut tre dager før forventet mens så må jeg utsette dette og ta det to dager senere enn anntatt.? Dersom kroppen er helt på tur, og mensen kommer før...og man IKKE har startet med primolut, hva gjør man da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå