Gjest Abelone Skrevet 31. januar 2004 #21 Skrevet 31. januar 2004 Jeg mener at det aller beste er at melder står frem og ikke er anonym - det ber jeg alltid melder om å vurdere om han/hun klarer. Om de kan stå for innholdet i meldingen, bør de også kunne la den det gjelder vite om det. Det aller beste er jo om de kan fortelle mor eller far at jeg ser ting sånn og sånn, og mener at det er best barneverntjenesten kobles inn av hensyn til ungene. Ikke alle klarer dette, eller er i posisjon til det. Men om forholdene ligger tilrette, er det det beste. Da sparer man masse spekulasjoner hos de som blir meldt bekymring for, og en selv får det kanskje bedre også...? Det er noen unntak hvor den som melder aldri skal snakke med mor eller far. Det er saker hvor det dreier seg om seksuelle overgrep, eller andre alvorlige overgrep mot barna, hvor det dreier seg om vold og trusler. Da skal saken meldes umiddelbart til bv. uten at foreldrene skal få mulighet til å true barna til taushet på noe vis.
Atmi Skrevet 31. januar 2004 #22 Skrevet 31. januar 2004 Jeg mener at det aller beste er at melder står frem og ikke er anonym - det ber jeg alltid melder om å vurdere om han/hun klarer. Om de kan stå for innholdet i meldingen, bør de også kunne la den det gjelder vite om det. Det aller beste er jo om de kan fortelle mor eller far at jeg ser ting sånn og sånn, og mener at det er best barneverntjenesten kobles inn av hensyn til ungene. Ikke alle klarer dette, eller er i posisjon til det. Men om forholdene ligger tilrette, er det det beste. Da sparer man masse spekulasjoner hos de som blir meldt bekymring for, og en selv får det kanskje bedre også...? Det er noen unntak hvor den som melder aldri skal snakke med mor eller far. Det er saker hvor det dreier seg om seksuelle overgrep, eller andre alvorlige overgrep mot barna, hvor det dreier seg om vold og trusler. Da skal saken meldes umiddelbart til bv. uten at foreldrene skal få mulighet til å true barna til taushet på noe vis. Men det er her skoler og barnehager som anbefales å få foreldrene til selv og melde. Jeg syns ikke det er lurt at mer eller mindre kjente naboer blander seg inn i en annens families situasjon - i hvert fall ikke uten videre. Selv om det ikke betyr de trenger anmelde anonymt da. Det er likevel et fint alternativ slik at ingen lar være å melde fordi de må oppgi navnet sitt Tenk selv en nabo kommer på døra for å sjekke hvordan dere har det hjemme og om han/hun finner dere akseptable eller uakseptable? Komme på vurdering? Det blir litt annerledes med en samtale med barnehage eller skole som reagerer på barnets utvikling og derfor anbefaler familien å kontakte barnevern for hjelp. Desstuten har jeg faktisk også hørt at det kan snu feil vei ettersom skoler og barnehager også er redd for å bli upopulære hos familien, og mange saker som skulle vært hos barnevernet havner i stede hos PPT. (Påstand fra PPT leder, i en undersøkelse foretatt ved Høyskolen - Kommer ikke til å legge den ut her) I tillegg er der faktisk barnehager som konsekvent bruker PPT i stede for barnevern. Det er også en av grunnene til at barnehager nesten ikke har noen meldinger til barnevern, mens skoler har mange mer. - Da kan vi begynne å lure på hvorfor foreldrekompetansen plutselig ble mindre da barna kom i skolealder - har det med kravene læring stiller til foreldrene? Har det med at barnehagen er for mye servicebedrift til å føle de kan annmelde - eller er det begge deler. Det er mulig at der er en del meldinger som ikke burde vært - men da hennlegges de. Dette er trist for de familiene som blir rammet - men husk også at der er en del meldinger som burde vært sendt men ikke sendes fordi folk ikke vil blande seg inn eller ikke våger fordi de er redd for å gjøre seg upopulære, gjøre feil eller ikke vet helt hvordan de skal gå frem. Hva er viktigst? Er det ikke bedre at noen familier får noen ubehagelige måneder, enn å gjøre så enda flere barn som har det vondt ikke blir plukket opp? Jeg forstår dilemmaet, og det må være forferdelig for dem som blir meldt som ikke burde vært meldt. Men det er enda mer forferdelig om det skal bli slik at folk ikke våger melde, og barn som har det vondt derfor må fortsette ha det vondt.
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2004 #23 Skrevet 31. januar 2004 Det er nok også derfor enkelte reagerer på at barnehagen vil trekke inn PPT, selv om det kanskje er et reelt behov for akkurat denne tjenesten, da man tenker på at dette egentlig er "bakveien" til barnevernet. Jeg vil nå også si at enkelte barnehager faktisk bør opptre på en mere ryddig måte!
Atmi Skrevet 31. januar 2004 #24 Skrevet 31. januar 2004 Det er nok også derfor enkelte reagerer på at barnehagen vil trekke inn PPT' date=' selv om det kanskje er et reelt behov for akkurat denne tjenesten, da man tenker på at dette egentlig er "bakveien" til barnevernet. Jeg vil nå også si at enkelte barnehager faktisk bør opptre på en mere ryddig måte![/quote'] Der er mange barnehager som nesten ikke har noen kontakt med barnevernet i det hele tatt. Så er der noen som har mer kontakt med barnevernet, men det er mest fordi de blir brukt til hjelpetiltak. Et agrument for barnehager for ikke melde til barnevern er også akkurat dette - hvorfor melde saker og få en dårlig relasjon til foreldrene når det er barnehagen som blir brukt som hjelpetiltak likevel. De tenker at det gjør mer vondt enn godt for barnet. Men det er jo slike ting vi kan diskutere frem og tilbake i det uendelige. De fleste har en grunn for hva de gjør, selv om det noen ganger kan virke urettferdig - enten for barnet som ikke blir meldt, eller for foreldrene som blir meldt for tidlig. Men jeg tror i det store og det hele at vi heller bør prøve å støtte og normalisere barnevernet fremfor å anklage dem for å stjele barn fra foreldrenen. For det er så mange dilemma i disse sakene - og perfekt blir det umulig å få det med mindre staten har full overvåkning av alle foreldre - man kan jo ikke være flue på veggen i et hvert hjem, og kan derfor ikke vite uten en melding. Derfor mener jeg det er bedre med en melding for mye enn en melding for lite. Barnevernets første prioritet er barnets beste - deretter er det viktigste at barnet skal få vokse opp hos sine egen familie. Det vil si at de KUN fjerner barn fra familien hvis de mener det er til det beste for barnet. Altså skal det være så ille stilt i hjemmet at oppriving fra skole og venner og flytte inn i et nytt hjem med ukjente mennesker er et bedre alternativ enn å fortsette bo hjemme. Det setter ting litt i perspektiv og viser at barnevernet flytter ikke barn på grunn av filleting. Klart der er forskjell på hvem som vurderer hva, men så lenge det er mennesker som jobber med det vil det alltid være slik. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å stole på barnevernet og prøve samarbeide i stede for å motarbeide og kritisere hele tiden. De gjør faktisk det aller beste de kan. Innenfor den sektoren er det også slik at de trenger ikke store avisoppslag for å holdes i selene - en del av barnevernets og kommunens arbeid er å stille seg selv i et kritisk lys og hele tiden utvikle seg og vurdere det de gjør. Der foregår hele tiden forskning og undersøkelser på disse tingene, og de følger faktisk opp seg selv med et kritisk blikk - de trenger ikke oss og til å sette dem i et dårlig lys, de er allerede bevisst på det. Og det er virkelig sant. Lover er stadig under vurdering og nye partier vurderer og kommunene kjemper om penger og ressurser. Det er helt sikkert at de hadde ikke brukt alle disse ressursene på å skaffe fosterhjem og institiusjonsplasser og hjelpetiltak med mindre de følte det var viktig. de har faktisk for lite penger, tid og ressurser - ikke så mye at de ikke vet helt hva de skal bruke det til. Atmi
Gjest Abelone Skrevet 1. februar 2004 #25 Skrevet 1. februar 2004 Mange ting som kan være vært å kommentere. Men vil bare si til det momentet om at mange barnehager er tilbakeholdne med å melde bekymringer til barneverntjenesten, og bruker ppt istedetfor: DETTE FØRER TIL ET SYN PÅ AT DET ER NOE GALT MED BARNET! Det er ei vridning av det hele som blir STEIKE GALT! Dersom det er forhold i hjemmet som er skadelige, og omsorgskompetansen det skorter på, så skal jobbes med foreldrene. Kanskje er barnet som viser symptomer på omsorgssvikt den eneste som virkelig er sunn, og så blir det barnet som får fokus som "problem". STEIKE GALT! Dersom barnet trenger oppfølging av ppt, må dette komme som et resultat av at saken er grundig undersøkt, og som et av flere tiltak i familien. Jeg tror både skoler og barnehager har lagt igjen før de tar på alvor sin PLIKT til å melde bekymring til bvn.tj. Men bvn.tjn. har også et stort ansvar i å vise ansikt i de rette fora, fortelle om hvordan de jobber, og vise respekt for sine samarbeidspartnere, slik at man i lag, med ulike arbeidsområder, kan få til en god oppvekst for våre barn.
Lemona Skrevet 1. februar 2004 #26 Skrevet 1. februar 2004 Bare et eksempel på et tilfelle hvor foreldre selv har ønsket hjelp: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/01/389810.html
liv Skrevet 1. februar 2004 #27 Skrevet 1. februar 2004 vil bare få kommentere det med anonyme beskymringsmeldinger; det kan ikke garanteres anonymitet i barnevernsaker da anonyme meldinger ikke kan brukes til annet enn undersøkelse. En kan be om å få være anonym men blir det rettsak så kan man bli tvunget til å vitne. liv - barnevernsped. student.
Atmi Skrevet 1. februar 2004 #28 Skrevet 1. februar 2004 vil bare få kommentere det med anonyme beskymringsmeldinger; det kan ikke garanteres anonymitet i barnevernsaker da anonyme meldinger ikke kan brukes til annet enn undersøkelse. En kan be om å få være anonym men blir det rettsak så kan man bli tvunget til å vitne. liv - barnevernsped. student. Ja -men det er igjen snakk om en langtkommen barnevernsak da. Det skal mye til at en bekymringsmelding fører til rettsak, de fleste gjør ikke det. Atmi
Gjest Mayamor Skrevet 1. februar 2004 #29 Skrevet 1. februar 2004 Ville bare skyte inn at de jeg kjenner ble positivt overrasket over BV. Dette var en sak av mer uskyldig karrakter som lærer burde pratet med mor og far om. BV mente det samme... BV sa at dersom det var snakk om mistanke om incest - var lærerens metode riktig. Ikke i en slik sak som dette gjaldt... Ellers synes jeg faktisk at de som melder anonymt er litt feige. Stå for egne meninger. Er det viktig - tåler en den påkjenningen som voksen. Det er jo tross alt et barn det gjelder, er det ikke? Mayamor
liv Skrevet 1. februar 2004 #30 Skrevet 1. februar 2004 Ja -men det er igjen snakk om en langtkommen barnevernsak da. Det skal mye til at en bekymringsmelding fører til rettsak, de fleste gjør ikke det. Atmi Det er det - men det er også viktig at de som melder blir gjort oppmerksom på dette
Atmi Skrevet 1. februar 2004 #31 Skrevet 1. februar 2004 Det er det - men det er også viktig at de som melder blir gjort oppmerksom på dette Ja, enig i at barnevernet bør gjøre oppmerksom på dette, noe de gjør om de gjør jobben sin skikkelig. Men vi bør ikke si at det derfor ikke går å melde anonymt, for det gjør det faktisk. Saker som kommer opp for retten er gått så langt at det faktisk stort sett ikke lenger er så viktig for vedkommende å være anonym. Dessuten skal du ha ganske mye innblikk i en sak for å bli kalt inn som vitne, stort sett har de så mange vitner at de ikke får bruke alle. De har alle som har vært innvolvert i hjelpetiltak, skole, barnehage, barnevern osv. Jeg tror i det store og det hele at en anonym melder sjelden blir brukt som vitne med mindre det er noen som har veldig god kjennskap til familien -. da ville de mest sannsynlig blitt innkalt uansett. (ikke fordi det er så veldig viktig å kommentere det egentlig - men bare så ikke folk blir redd for å melde på grunn av at de er redd det vil føre til at de må i rettsak to ganger i året etterpå. For det er lite sannsynlig) Atmi
Gjest Ny her inne . Skrevet 2. februar 2004 #32 Skrevet 2. februar 2004 Jeg har jobbet i barnehage hvor det ble sendt bekymringsrapport til barnevernet . Jeg lærte da at foreldre skulle bli informert av barnehagen om at det ble sendt rapport . Dette trodde jeg gjaldt skolene også . Altså at personalet eller lærere har plikt til å informere foreldre når det blir sendt bekymringrapport . Dette er noen år siden så kanskje det er forandringer på det nå .......
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #33 Skrevet 2. februar 2004 Atmi: jobber du med barnevern? Jeg er enig med Abelone at fokuset må settes inn der det skal. Er det foreldrene som gjør noe galt må fokuset settes inn mot de, og ikke mot barnet. Det er lett å si at "målet helliger middelet", men jeg tror man trå litt varsomt her. Jeg synes heller ikke det rett å si at det er bedre å melde inn for mange tilfeller enn for få til barnevernet. Dette vitner etter min oppfatning om en nokså skjødesløs omgang med både lovverk og rettsikkerhet. Og det vitner om en holdning som sier at alle er forhåndsdømt. At foreldrene bare må godta dette er jeg heller ikke enig i. En ting er at tilliten kan bli kraftig redusert der den kanskje heller burde opprettholdes. Og å få det inntrykket av at man som foreldre ikke er helt god, ikke helt til å stole på tror jeg kan sette i gang tanker hos de fleste...
Atmi Skrevet 2. februar 2004 #34 Skrevet 2. februar 2004 Atmi: jobber du med barnevern? Jeg er enig med Abelone at fokuset må settes inn der det skal. Er det foreldrene som gjør noe galt må fokuset settes inn mot de, og ikke mot barnet. Det er lett å si at "målet helliger middelet", men jeg tror man trå litt varsomt her. Jeg synes heller ikke det rett å si at det er bedre å melde inn for mange tilfeller enn for få til barnevernet. Dette vitner etter min oppfatning om en nokså skjødesløs omgang med både lovverk og rettsikkerhet. Og det vitner om en holdning som sier at alle er forhåndsdømt. At foreldrene bare må godta dette er jeg heller ikke enig i. En ting er at tilliten kan bli kraftig redusert der den kanskje heller burde opprettholdes. Og å få det inntrykket av at man som foreldre ikke er helt god, ikke helt til å stole på tror jeg kan sette i gang tanker hos de fleste... Hvorfor spør du om jeg jobber med barnevern? Gjør du? Fordi jeg mener det er bedre med en melding for mye enn en for lite? vel - jeg syns det. Jeg syns det er bedre med en henlagt bekymringsmelding enn at et barn som trenger hjelp ikke får det. Det er en oppfatning jeg bør få lov å ha da. Faktisk syns jeg du har en merkeligere holdning som sammenligner det med forhåndsdømming. Forhåndsdømming er å dømme folk før man vet om man har gjort det - en bekkymringsmelding er gitt fordi noen er bekymret. Og - faktisk skal bekkymringsmeldinger gis til barnevern om man er bekymret. Sånn er det bare. Det har ikke noe med dømming eller ikke dømming, det er barnevernet som står for dommen, ikke melder. Angående barnehager og PPT (å legge problemet på barnet i stede for omgivelsene). Jeg har ikke sagt at det er riktig eller galt -. hvis du ser hva jeg har skrevet så har jeg skrevet at det er slik, ikke at jeg syns det er riktig - likevel ga ga jeg et argument som er gitt av barnehager, det er heller ikke mine ord - hvis du ser etter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå