Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

StArtet på tirsdag med den vondeste hodepinen jeg kan huske å ha hatt, samtidig som jeg hadde veldig vondt i bihulene. Sov gjennom dagen og vondten, da smertestillende ikke virket.

Like dårlig på onsdag og dro til fastlegen, ikke utslag på crp men fikk Pencilin og nesespray for bihulebetennelse. Nå er det lørdag og jeg har gått tre dager på pillene, men er ikke veldig mye bedre :( bihulene er ikke vonde, men hodet kjennes ut som er på vei til å eksplodere, og jeg er skikkelig kvalm og svimmel . Er det normalt ved bihulebetennelse å bli svimmel eller kan det være bivirkning fra pillene? Bør jeg ringe lege på nytt om det ikke blir bedre, og hvor lang tid skal jeg vente på at pillene virker? Kan det være noe annet enn bihulebetennelse ? Takk for svar, og unnskyld for rotete innlegg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

StArtet på tirsdag med den vondeste hodepinen jeg kan huske å ha hatt, samtidig som jeg hadde veldig vondt i bihulene. Sov gjennom dagen og vondten, da smertestillende ikke virket.

Like dårlig på onsdag og dro til fastlegen, ikke utslag på crp men fikk Pencilin og nesespray for bihulebetennelse. Nå er det lørdag og jeg har gått tre dager på pillene, men er ikke veldig mye bedre :( bihulene er ikke vonde, men hodet kjennes ut som er på vei til å eksplodere, og jeg er skikkelig kvalm og svimmel . Er det normalt ved bihulebetennelse å bli svimmel eller kan det være bivirkning fra pillene? Bør jeg ringe lege på nytt om det ikke blir bedre, og hvor lang tid skal jeg vente på at pillene virker? Kan det være noe annet enn bihulebetennelse ? Takk for svar, og unnskyld for rotete innlegg :)

Bruker du annen medisin?

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig skal det ikke gis antibiotika før det er gått minst en uke med symptomer, fordi de fleste bihulebetennelser er virale, og å da gi antibiotika øker resistensfaren. Siden du ikke hadde crp stigning er det nok sannsynlig hos deg, og da virker ikke antibitotikaen. Tenker at det raskt kan går 3-4 dager til før du kjenner bedring, fordi du ikke har hatt det så lenge.

Skrevet

Så du tror jeg er resistent mot antibiotika? Kan telle På en hånd hvor mange ganger jeg har tatt det, på snart 30 år ;( pProblemet er jo At jeg alltid har småvondt i bihulene, men nå toppet det seg skikkelig. Blitt fin der no, men kjennes ut som noen slår meg i bakhodet med en hammer, og jeg Er veldig svimmel :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke du var resistent, det øker resistensen i befolkningen.Poenget er uansett at AB ikke virker på virale infeksjoner, som du sannsynligvis har.

• Liker 1
Skrevet

Å ja, unnskyld- litt "tett i hue" vettu, haha :) men nå fikk jeg hvertfall lyst å slutte på a.b. , den gir Så mange bivirkninger :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke du var resistent, det øker resistensen i befolkningen.Poenget er uansett at AB ikke virker på virale infeksjoner, som du sannsynligvis har.

Befolkningen blir ikke resistente mot antibiotika, det er det bakteriene som blir ;)

TS, det viktigste er å bruke nesespray/-dråper for å prøve å holde kanalene åpne. Fortsett å ta kuren slik legen har foreskrevet, men er du ikke blitt noe bedre på mandag, bør du ta en telefon. Evt. dra på legevakten hvis du ikke orker å vente.

AnonymBruker
Skrevet

Befolkningen blir ikke resistente mot antibiotika, det er det bakteriene som blir ;)

Det heter at resistensen øker i befolkningen, fordi mennesker kan være bærer av resistene bakterier uten å være syk selv. Det er mennesker, altså befolkningen, som er bærer av resistene bakterier, og man lar være å bruke antibiotika unødvendig fordi det kan skape en resistens hos bæreren som spres videre til nestemann. VRE er et godt eksempel på¨dette. Du trenger ikke merke det eller være syk selv, men spredningen til andre kan medføre sykdom. Dumme fjols som skal være viktig når du faktisk ikke har begrepene ikke, nek.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter at resistensen øker i befolkningen, fordi mennesker kan være bærer av resistene bakterier uten å være syk selv. Det er mennesker, altså befolkningen, som er bærer av resistene bakterier, og man lar være å bruke antibiotika unødvendig fordi det kan skape en resistens hos bæreren som spres videre til nestemann. VRE er et godt eksempel på¨dette. Du trenger ikke merke det eller være syk selv, men spredningen til andre kan medføre sykdom. Dumme fjols som skal være viktig når du faktisk ikke har begrepene ikke, nek.

Hehe :) Så sinna vi var da. Du har helt rett i det du skriver her. Men det er fortsatt ikke befolkningen som blir resistente, slik du skrev i sted.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, jeg må trekke deg litt i poeng for bruk av VRE som eksempel. Den er veldig sjelden community-acquired, så den er ikke så relevant i denne diskusjonen.

Skrevet

Å ja, unnskyld- litt "tett i hue" vettu, haha :) men nå fikk jeg hvertfall lyst å slutte på a.b. , den gir Så mange bivirkninger :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...