Gå til innhold

Hvor intelligente er dyr?


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Jeg har generelt problemer med at vi bedømmer dyrs intelligens etter våre menneskelige skalaer (men hva annet har vi?) Uansett, jeg tviler på at selv om denne papegøyen har et forbløffende stort ordforråd for et dyr, er noe mer enn tillært oppførsel, dyr lærer gjennom belønning (Pavlovs hunder), og ikke av genuin nysgjerrighet.

Men tro nå ikke at jeg ikke liker dyr, for jeg er veldig glad i dyr. Men vil gjerne ta dem på dyrenes premisser, og ikke presse dem inn i rammer som er menneskebestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljedugg

Dyr kan både være utspekulerte, smarte, humørsyke, triste, deprimerte, glade, dødsredde osv. I tillegg kan mange av dem bruke redskaper. Hva mer mangler de? Vi er ikke så flinke til å bjeffe slik at andre forstår oss, eller kvitre som fugler vi heller... Ikke kan vi skille mellom 50.000 lukter heller. Vi er forskjellige, men mest like...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Etheral. Utrolig dust å vurdere dyrs intelligens ut i fra vår egen. Min erfaring med hunden min, er at dens intelligens ligger på helt andre ting. Det overrasker meg hvor flink den er til å huske steder, kjenne seg igjen, finne frem, og luktesansen er jo uovertreffelig.

Kan heller ikke fordra at dyrs eventuelle intelligens eller ikke intelligens sier noe om verdien på den/dens rett til liv osv. Liv er liv, mener jeg, enten det er en meitemark eller kjernefysiker, alle må behandles med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg skjønner hva dere mener, Imax og Ethereal. men hvis dere tenker på det på denne måten; det er jo veldig bra å skrive slikt, så folk som mener dyr IKKE har noen følelser eller "hjerne" kan lese det og tenke seg litt om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...