AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 hvordan ville dere reagert om dere hørte om en mor til en 10 år gammel jente, blir 11 om et par uker, dro ut på byen for å drikke seg full? Altså at jenta er igjen hjemme, alene. Men har en nabo som både mor og datter kjenner godt, og jenta kan bare gå dit om det er noe.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Syns ikke det er greit i det hele tatt. Hadde skjønt det bedre om mor MÅTTE på jobb, men ikke for at hun skal på byen og drikke seg full. TOTALT feil prioritering. 5
Kraula Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 hvordan ville dere reagert om dere hørte om en mor til en 10 år gammel jente, blir 11 om et par uker, dro ut på byen for å drikke seg full? Altså at jenta er igjen hjemme, alene. Men har en nabo som både mor og datter kjenner godt, og jenta kan bare gå dit om det er noe. Spørs jo veldig på barnet, mener jeg da. Kjenner noen veldig oppegående 10-åringer som er i stand til å passe seg selv og lage mat uten å sette fyr på huset. Til gjengjeld kjenner jeg også 15-åringer som ikke er det, som da egentlig burde ha barnevakt. 2
Quasis Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Alvorlig talt. Ingen 10-11 åring har godt av å se sin mor komme full hjem fra byn! 7
Gjest _Blomsten_ Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Er jo ikke sikkert moren skal "drikke seg full". Kanskje hun går ut for å ha det gøy med venninner, flørte litt og ta et par drinker. 10 er litt tidlig å være alene til langt på natt, men hvis det er en sjelden gang og jenta er komfortabel med det er det vel greit. 5
Gjest foremma Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 kommer helt an på jentungen. men er litt drøyt at moren skal ut for å drikke. hadde vært annerledes om hun skulle i en viktig middag med jobben ellernoe slikt.
Papirbit Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 10,11 åringer her i huset er som en svamp, suger til seg alle opplevelsene, det er virkelig nå han får øynene opp for verden og menneskene rundt han. Tror ikke at han hadde hatt godt av at mammaen kommer hjem full, eventuelt oppfører seg helt på trynet, kaser opp, tar med seg en mann osv. Men nå vet jeg ikke hvordan dette skjer, alt med måte ofc:) Skal man gjøre det så trenger man forhåndsregeler... -hvor mye SKAL mammaen drikke? - er det noe som kan være der for barnet når det legger seg og hvis det våkner? - hva om noe skjer? - skal mammaen ta med seg noen? - skjer dette ofte? 1
Mamma1 Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Er jo ikke sikkert moren skal "drikke seg full". Kanskje hun går ut for å ha det gøy med venninner, flørte litt og ta et par drinker. 10 er litt tidlig å være alene til langt på natt, men hvis det er en sjelden gang og jenta er komfortabel med det er det vel greit. Signerer
Gjest _Blomsten_ Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 kommer helt an på jentungen. men er litt drøyt at moren skal ut for å drikke. hadde vært annerledes om hun skulle i en viktig middag med jobben ellernoe slikt. Jobbmiddager er ofte de verste, så vil ikke si det nødvendigvis er noe bedre nei. 2
Salamandria Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 ts her: ja, moren skulle virkelig drikke seg full. Hun drakk flere øl, og tok shotter. Jeg traff henne for første gang i helgen, og ble litt sjokkert da jeg hørte av venninnen min at datteren hennes var hjemme alene. De andre vennene til denne damen, sa at det ikke var uvanlig. Og at det jo var bedre at hun dro på byen, enn å drikke seg full hjemme. som visstnok ofte skjedde det også... :S
Gjest _Blomsten_ Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 ts her: ja, moren skulle virkelig drikke seg full. Hun drakk flere øl, og tok shotter. Jeg traff henne for første gang i helgen, og ble litt sjokkert da jeg hørte av venninnen min at datteren hennes var hjemme alene. De andre vennene til denne damen, sa at det ikke var uvanlig. Og at det jo var bedre at hun dro på byen, enn å drikke seg full hjemme. som visstnok ofte skjedde det også... :S Hva mener du med full? Sjanglet hun av gårde og snøvlet? I så fall er jeg enig i at det er upassende. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 Selv om barnet kanskje er komfortabel med å være hjemme alene så betyr det ikke at det er greit. Det er ikke barnets syn som skal ansvarliggjøre dette, ansvaret ligger hos de voksne. Og en voksen person skal ha innsikt nok i at å la en tiåring være alene en hel natt ikke er helt heldig. I tillegg når du ts sier at det påpekes av andre at det er bedre at mora drikker seg full ute enn hjemme, så syns jeg at det kan være grunn til bekymring. Ikke at det nødvendigvis trenger å stemme men det er skummelt å la slike utsagn fare tilfelle det skulle være noe sannhet i dem.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å la ungen min sitte hjemme alene mens jeg dro ut å moret meg. Ville i det minste alliert meg med foreldre til ei venninne/kamerat med overnattingsbesøk, og gjort det koselig for dem med godis, film ol.
Gjest Bud Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Nei fysjom, slik skal ikke forekomme. Ta ansvar for barna deres!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #17 Skrevet 18. mai 2012 Oi, drakk hun flere øl, og tok shotter?!!!! Hehe, jeg synes ikke dette høres spesielt forkastelig ut, altså, når man er ute med venninnene en kveld. Det er vel de færreste som går på byen for å drikke seg fulle, det høres heller ut som kritikk fra en som ønsker å sverte en annen. Hvis barnet på ti-elleve er ansvarsbevisst og ikke har noe imot å være alene hjemme en sjelden gang, ser jeg ikke noe galt i at mor går på byen. En sjelden gang. Og forutsett at mor kan oppføre seg -ikke havner i fyllearresten, har med seg et høylytt nachspiel hjem, eller kaster opp i trappeoppgangen 1
Ciara Skrevet 18. mai 2012 #18 Skrevet 18. mai 2012 Jeg hadde ringt barnevernet. Drikke seg full hjemme regelmessig eller å gå ut og drikke og la tiåringen være alene - jeg synes det er omsorgssvikt. 3
Mamma1 Skrevet 18. mai 2012 #19 Skrevet 18. mai 2012 Jeg må tilstå at min da 11 åring var alene hjemme to kvelder i fjor, mens mor var ute på lønningspils med jobben. Jeg var da hjemme senest kl 01, var ikke full, men brisen. Jeg syns ikke dette er sort-hvitt. Om mammaen ikke er full og 10 åringen trygg på situasjonen og har telefon osv, så syns jeg ikke det er noe problem. 1
Mamma1 Skrevet 18. mai 2012 #20 Skrevet 18. mai 2012 Oi, leste nå at hun drikker seg full og at det også skjer hjemme.. Nei, da er det ikke greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå