Gå til innhold

Valg av skole..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen til samboer har bostedsadresse hos oss, men foreldrene har delt omsorg. Høsten 2013 skal han begynne på skole, men ettersom moren bor et stykke unna oss vil hun naturlig nok(?) at sønnen skal gå på en skole som ligger nærmene henne.

Skolen som ligger nærmest oss ligger såpass nærme at han kan gå dit alene og det er ingen farlige veier han må krysse. Skolen som ligger nærmest henne ligger såpass langt unna at han må kjøres i alle fall de første årene og han må krysse en ganske trafikkert vei.

Forslaget til moren er at han bør gå på en skole som ligger midt i mellom. Det betyr at han må kjøres uansett hvem han er hos og veien din er svært trafikkert.

Vi vil veldig gjerne at han skal gå på skolen nærmest oss, både fordi den ligger nærme og fordi det er bra bussforbindleser mellom denne skolen og hjemmet hennes. Dessuten har skolen mange fasiliteter (bl.a. eneste skolen i byen som har svømmebasseng) og er regnet som en "bra skole".

Dette ligger an til å bli en konflikt for tror ingen av dem vil gi seg så lett... :(

Siden sønnen har bostedsadresse hos oss så vil han vel få innkallelse til skolen som ligger nærmest oss? Og er det i så fall enkelt å søke om plass på en skole lenger unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen til samboer har bostedsadresse hos oss, men foreldrene har delt omsorg. Høsten 2013 skal han begynne på skole, men ettersom moren bor et stykke unna oss vil hun naturlig nok(?) at sønnen skal gå på en skole som ligger nærmene henne.

Skolen som ligger nærmest oss ligger såpass nærme at han kan gå dit alene og det er ingen farlige veier han må krysse. Skolen som ligger nærmest henne ligger såpass langt unna at han må kjøres i alle fall de første årene og han må krysse en ganske trafikkert vei.

Forslaget til moren er at han bør gå på en skole som ligger midt i mellom. Det betyr at han må kjøres uansett hvem han er hos og veien din er svært trafikkert.

Vi vil veldig gjerne at han skal gå på skolen nærmest oss, både fordi den ligger nærme og fordi det er bra bussforbindleser mellom denne skolen og hjemmet hennes. Dessuten har skolen mange fasiliteter (bl.a. eneste skolen i byen som har svømmebasseng) og er regnet som en "bra skole".

Dette ligger an til å bli en konflikt for tror ingen av dem vil gi seg så lett... :(

Siden sønnen har bostedsadresse hos oss så vil han vel få innkallelse til skolen som ligger nærmest oss? Og er det i så fall enkelt å søke om plass på en skole lenger unna?

Hei, syns det er kjempebra at dem har en så fin ordning som de har pr dags dato, mann må vel spørre seg om de har sånn at barnet bor fast hos mor og far annethvert år...? eller om adr er fast hos far hele tiden.

for er den fast hos far så er det til syvende og sist far som har mest å si, men mor skal ha anledning til å diskutere med far og komme med sine invendinger. Og ja han blir nok innkalt til skolen som ligger nærmeste den faste bostedsadr, og det er ik bare bare å få byttet skole.

ofte kreves det en meget god grunn til det, og i noen tilfeller koster det også penger å bytte skole.

Personlig ville eg tatt opp problemstillingen med fylkesmannen i kommunen dere bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om en skole "midt i mellom" høres hvertfall ikke ut som et valg som går i barnets favør, det handler jo kun om at det skal bli "rettferdig" mellom hjemmene.

Hvis barnet bor 50/50 hos hver så har det to nærskoler. Jeg antar at han vil få innkallelse fra den skolen nær deres hjem om det er der han er folkeregistrert. Dere står likevel fritt til å søke andre skoler. Og det koster ikke penger. (med mindre det er snakk om privatskole) Men barnet har først og fremst rett til plass i nærskolen sin (som i teorien blir den ved dere, men i praksis har han jo også en annen nærskole)

Jeg tror dere bør diskutere dette med tanke på fremtiden også. Er det f.eks sånn at 50/50 ordningen kan forsette i mange år fremover eller er det mulig at barnet kommer til å være mer hos den ene eller andre? Hvem som til syvende og sist kan bestemme dette har ingenting med hvem som har gutten folkeregistert hos seg, det går på foreldreansvaret. Om dette er delt så må dere rett og slett bare bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Hvor har barnet gått i barnehage? Er det en overvekt av hvor de han har gått i bhg med skal gå så synes jeg det er noe å ta med i betraktningen.

Vi har også 50/50 deling, og jeg flyttet 10 min kjøring unna da det ble slutt mellom oss. Det betydde ny kommune og sønnen vår ble derfor fortsatt folkeregistrert hos far for å beholde barnehageplassen sin. Han begynner høsten 2013 på skolen i fars skolekrets, og når jeg er ferdig med studier (våren 2013), er det førstepri for meg å finne leilighet og kjøpe i fars skolekrets.

Er det en reell mulighet for en av partene å flytte så dere kommer i samme skolekrets, i mine øyne er det en god investering for barnets del om 50/50 skal fungere godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...