Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Når er det vanlig at barn begynner å sammenkoble ord, og å sette sammen setninger? Feks. "fin bil".

Når forteller de hva de ønsker/føler? feks "tørst", "sulten", "trøtt".

Når prater de "rent"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan barn utvikler språket sitt. Når de er 1,5 - 2,5 får de fleste 2-3 ords setninger som fin bil og lignende.

Det å fortelle at de er tørste, sultne sier de ofte ved å bruke melk, mat etc ved 2 års alder, fra 2,5 - 3,5 kommer de leger setningene hvor de beskriver mer.

Å si ifra at de er trøtte... Vel det skjer aldri :fnise:

Veldig ulikt når de prater rent, mellom 2,5 og 4 en gang..

Noen barn kan og samle ord inni seg og ikke snakke i det hele tatt før de plutselig begynner å snakke- i hele setninger :)

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

1 ord stavelser i 1 årsalder, peking i pekebok, vinke hadet, forstå hva jeg sier og utføre handling. 2 stavelser i 2 årsalder, stadige nye ord og handling deretter, 3 årsalder 3 ordsstavelser og flyt i tale-hvis ikke øver jeg bevisst munnmotoriske aktiviteter for og trene muskler. ( Blåse sugerør, lage spesielle lyder etc )

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min lærte seg å si mange enkeltord da han var ca 15 mnd. Ved ca 18 mnd kom toordsetningene (mer melk, hei mamma, sitte stol) og nå da han er 21 måneder har han begynt med treordsetninger, og begynt å si navnet sitt (sitte stol nå, **** mer melk, bytte bleie nå). Han kan si kjempemasse, men ikke alt er like forståelig for andre. I morges sa han "mamma sølte melk" etter at jeg hadde sølt et par dråper melk på bordet :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregel:

2 år - setter sammen to ord

3 år - setter sammen tre ord

Skrevet

Mitt barn "snakker fransk", dvs. hun setter noen ganger adjektivet etter substantivet (f.eks. "elefant blå") ;) Men hun kan si det rett også. Min datter er 3 år og snakker i setninger på 4-6 ord. HUn snakket ikke så mye da hun var 2, så det har virkelig skjedd en utvikling det siste året :)

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er snart 2,5 år, og snakker i relativt lange setninger (7 ord er typisk). Hun har gjort dette siden hun var ca to år. Har alltid vært flink med språk men dårligere på det motoriske. Men jeg ser at det går veldig i rykk og napp. Lange setninger, men uttalen har ikke blitt spesielt mye bedre, hun slurver litt, og får ikke til å si r, blant annet. Så selv om antallet ord i setninger er ganske høyt, er det andre ting med språket hennes som ikke er på samme nivå.

Skrevet

Dette varierer veldig, knøtten min er 19 måneder og kan si setninger med to ord, men har hørt han si med tre også en gang eller to.. er slike ting som "se bil" (eller se bilen/biler, "min bil" (men har også hørt han si "det min bil". Han bruker jo andre enkle ord enn "bil" og da, men tok bare det som et eksempel siden han er veldig interessert i biler så får høre om biler X antall ganger om dagen :P

Har egentlig ikke peiling på når de begynner å snakke helt rent, men antar det også varierer veldig, merker jo at språket til knøtten blir renere og renere :)

Skrevet

Det er veldig forskjellig fra barn til barn. Jeg hadde en gang en jente i bhg som kom til oss i august. Hun fylte to år i juli den sommeren, og da hun begynte hos oss snakket hun helt rent, kunne synge hele "blåbærvisa" av Alf Prøysen (den er ganske avansert! "Og Pelle fikk et melkespann, og Kari fikk et krus, og Mari fikk en kaffekopp og Kjell et kremmerhus..") og lå i vogna og sang "Ja vi elsker" en gang vi tok henne opp etter formiddags hvilen (en sang hun mest sannsynlig ikke hadde hørt siden mai..) Mens et annet barn på samme avdeling var en sånn en som man kunne, med litt godvilje, skjønne hva han sa, dersom man kjente ham godt, ikke ellers...

Det sies som en regel at en fireåring skal ha såpass godt språk at en som ikke kjenner ham/henne, skal forstå hva han/hun sier. Dersom det ikke er tilfelle er det muligens snakk om språkvansker. Før dette er det veldig individuelt hvor mye man snakker, hvor godt man snakker, og hvilke lyder man har/mangler.

Gjest WendyClear
Skrevet

Det er veldig forskjellig fra barn til barn. Jeg hadde en gang en jente i bhg som kom til oss i august. Hun fylte to år i juli den sommeren, og da hun begynte hos oss snakket hun helt rent, kunne synge hele "blåbærvisa" av Alf Prøysen (den er ganske avansert! "Og Pelle fikk et melkespann, og Kari fikk et krus, og Mari fikk en kaffekopp og Kjell et kremmerhus..") og lå i vogna og sang "Ja vi elsker" en gang vi tok henne opp etter formiddags hvilen (en sang hun mest sannsynlig ikke hadde hørt siden mai..) Mens et annet barn på samme avdeling var en sånn en som man kunne, med litt godvilje, skjønne hva han sa, dersom man kjente ham godt, ikke ellers...

Det sies som en regel at en fireåring skal ha såpass godt språk at en som ikke kjenner ham/henne, skal forstå hva han/hun sier. Dersom det ikke er tilfelle er det muligens snakk om språkvansker. Før dette er det veldig individuelt hvor mye man snakker, hvor godt man snakker, og hvilke lyder man har/mangler.

En tenker gjerne ikke på sang som en del av språkutviklingen, (det er jo vanlig at små jenter synger engelske sanger også, men de kan alikvel ikke snakke engelsk). Det kan alikevel høres ut som denne jenta hadde veldig god munnmotorikk for sin alder.

Skrevet

Språkutviklingen er kjempemorsom å følge med på :) Sønnen min sa ikke sine første ord særlig tidlig, og lenge viste og pekte han mest for å få fram hva han ville. Men nå som han snart er to har det tatt helt av, han sier lange ord og lengre setninger (opp til fem ord i blant). Samtidig har han mange sjarmerende feil, naturligvis, som at han ennå ikke forstår at pronomen henviser til forskjellige mennesker. Siden jeg har sagt: "Mamma skal løfte deg", tror han for eksempel at "deg" alltid peker tilbake på ham selv og sier derfor "Pappa hjelpe deg!" når han selv behøver hjelp til noe.

En god stund sa han alltid "mett" når han ville bli løftet opp, fordi jeg spurte om han var mett etter å ha spist, og hvis han svarte ja løftet jeg ham opp. En gang han sa "mett" da han satt i huska innså jeg hvordan han resonnerte.

Dette ble en avsporing (det handlet vel mer barns superlogiske slutninger enn om språk)...

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av agenda
Skrevet

Takk for svar! :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...