Gå til innhold

Hvorfor si "gratulerer med dagen" i dag?


Gjest JA

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi Norge har "bursdag" og vi er norske/bor i Norge??!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Norge har "bursdag" og vi er norske/bor i Norge??!

Norge har ikke bursdag. Vi feirer Grunnloven. Vi sier gratulerer med dagen for å gratulere hverandre med Grunnloven og uavhengigheten vi fikk i 1814.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi gratulerer hverandre med å kunne feire at vi bor i et fritt land med egen grunnlov, tenker jeg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fnatt av det, gratulerer med dagen sier man til folk som har bursdag. Jeg har ikke bursdag i dag. :snurt:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva blir da rett å si på engelsk? så noen hadde skrevet "happy birthday to everybody in Norway" på facebook, følte det ble litt feil, men hva ellers kan man si? congratulations on the day? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får fnatt av det, gratulerer med dagen sier man til folk som har bursdag. Jeg har ikke bursdag i dag. :snurt:

Du sier ikke Gratulerer med dagen til brudepar, konfirmanter eller foreldre til dåpsbarn heller? :klo:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres fryktelig rart ut,... Hadde foretrukket å bare si "hurra!" eller "gratulere på nasjonaldagen!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer at grunnloven ble undertegnet den 17. mai 1814 i Eidsvoll, og Norge ble uavhengig fra Danmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres fryktelig rart ut,... Hadde foretrukket å bare si "hurra!" eller "gratulere på nasjonaldagen!".

Går du bort til folk og sier "Hurra" til dem? Den synes jeg høres fryktelig rart ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sier jeg ikke "gratulerer med dagen", sier vel egentlig ingenting. Blir satt ut når folk sier gratulerer med dagen. "Jo, takk det samme"... PINLIG.

EDIT: Samme når noen sier prosit etter man nyser. "jo,takk..."

Endret av redchilli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke Gratulerer med dagen til brudepar, konfirmanter eller foreldre til dåpsbarn heller? :klo:

Haha, det gjør aldri jeg.

Høres jo helt teit ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel for å gratulere hverandre med landet vårt, grunnloven, friheten vår og alt det positive vi liker ved Norge.

Har aldri filosofert så mye over det, synes bare det er en koselig ting å si. Får en god fellesskapsfølelse av det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why?

gratulere ~le're v2 (frå lat. av gratia 'ynde; velvilje; takk') ynskje til lykke g- ein med dagen, sigeren, ny bil / g-r (med dagen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, ja det er dumt. Jeg kjenner en mann som har bursdag og han gratulerer jeg om jeg møter han. Ellers sier jeg hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke Gratulerer med dagen til brudepar, konfirmanter eller foreldre til dåpsbarn heller? :klo:

Det er vanlig folkeskikk å gratulere folk med dagen i slike anledninger. Det er også helt vanlig folkeskikk å gratulere foreldre/besteforeldre med dagen om deres barn har bursdag, gifter seg eller har konfirmasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig folkeskikk å gratulere folk med dagen i slike anledninger. Det er også helt vanlig folkeskikk å gratulere foreldre/besteforeldre med dagen om deres barn har bursdag, gifter seg eller har konfirmasjon.

My point exactly :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...