Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Av ulike årsaker kan jeg ikke bruke fastlegen for psykiske problemer, og jeg kan ikke bytte (nærmeste lege som jeg kunne vurdert er i nabokommunen. Nei, jeg kan ikke ha en fastlege som er 3 mil borte. Trenger jeg en sykemelding er ikke 2 timer på buss holdbart. Fastlegen jeg har nå er jeg også svært fornøyd med når det gjelder fysisk helse). Men jeg er trolig deprimert, og har sannsynligvis vært det i nær 10 år. Nå er jeg på det stadiet hvor jeg knapt dusjer med mindre jeg skal på jobb, og jeg sover så mye som mulig. Fysiske årsaker er skjekket ut. Vurderer derfor å oppsøke privatlege i Bergen neste gang jeg er der. Vil de skrive ut SSRI, eller er det usannsynlig at jeg får til?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 De aller fleste leger ønsker at pasienten får psykoterapi i tillegg til antidepressiva. Jeg tror det skal litt mer til enn en enkelt time hos en lege du aldri har møtt før for å få antidepressiva.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Det er det jeg frykter, men håper jeg kan finne en lege som er på den mer liberale siden av skalaen. Hadde jeg hatt bedre økonomi hadde jeg tatt en sjanse og sett om det var mulig å finne en lege som skrev ut resept på SSRI uten at jeg må vrenge sjela til fremmede, men å bruke en tusenlapp pr forsøk har jeg ikke anledning til med mindre det er rimelig stor sjanse for gevinst. Da får det gå som det går. Har klart meg slik i 10-15 år, 20 til skal vel gå på et vis.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Leter rundt etter info om det samme. Skal innom Bergen om 3 uker, og det er eneste muligheten jeg har på et par måneder til å oppsøke en annen lege enn allmennlegen jeg har nå (som jeg nesten "må" beholde av ulike årsaker) Er det noen av de private legene der som kan være verdt å se?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Leter rundt etter info om det samme. Skal innom Bergen om 3 uker, og det er eneste muligheten jeg har på et par måneder til å oppsøke en annen lege enn allmennlegen jeg har nå (som jeg nesten "må" beholde av ulike årsaker) Er det noen av de private legene der som kan være verdt å se? Ingen som vet om noen?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Jeg tror det avhenger av hvilke privatlege du kontakter. Kanskje det ville være lurt å snakke med privatlege på telefon å høre hva slags holdning vedkommende har til dette, og få time hos lege som ikke har noen problemer med å foreskrive medisiner du ønsker å prøve. Anonym poster: 0097d4199ddd3fe2188fdbdd99866b7c
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Jeg tror det avhenger av hvilke privatlege du kontakter. Kanskje det ville være lurt å snakke med privatlege på telefon å høre hva slags holdning vedkommende har til dette, og få time hos lege som ikke har noen problemer med å foreskrive medisiner du ønsker å prøve. Anonym poster: 0097d4199ddd3fe2188fdbdd99866b7c Koster ikke telefonkonsultasjoner en god del? Jeg har noe begrenset økonomi for øyeblikket, og svært sterk telefon angst. Sistnevnte kan jeg kanskje klare å komme meg rundt ved å be en venn ringe rundt, eller ta dette når jeg uansett har fri, men jeg hadde håpt jeg kunne snevret det inn litt mer enn gule sider.
Eriks Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Om du legger frem noen gode argumenter og står på krava så burde det ikke være så vanskelig å få utskrevet SSRI-preparater. Det høres forresten litt trist ut å lese alt håpet du har til en pille. Tror du kommer til å bli skuffet, for effekten er ikke all verden.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Hvis du får utskrevet SSRIpreparater så skal du samtidig ha oppfølgning. Dette kan skje hos lege eller psykolog (f.eks). Man kan få bivirkninger og dosen må kanskje trappes opp. Det betyr at en privatlege kan bli dyrt i lengden pga oppfølgingen. SLike medisiner har nesten ingen effekt uten samtaleterapi i tillegg. Kanskj du har misforstått virkningen litt? Det finnes dessverre ingen enkle løsninger.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Om du legger frem noen gode argumenter og står på krava så burde det ikke være så vanskelig å få utskrevet SSRI-preparater. Det høres forresten litt trist ut å lese alt håpet du har til en pille. Tror du kommer til å bli skuffet, for effekten er ikke all verden. Jeg har ikke nevneverdig tro til en pille, men johannesurt fungerte svært bra for meg. Måtte slutte pga ulike årsaker, det er derfor jeg leter etter noe annet. Hvis du får utskrevet SSRIpreparater så skal du samtidig ha oppfølgning. Dette kan skje hos lege eller psykolog (f.eks). Man kan få bivirkninger og dosen må kanskje trappes opp. Det betyr at en privatlege kan bli dyrt i lengden pga oppfølgingen. SLike medisiner har nesten ingen effekt uten samtaleterapi i tillegg. Kanskj du har misforstått virkningen litt? Det finnes dessverre ingen enkle løsninger. Oppfølging er så som så hvordan det blir praktisert. Jeg har mesteparten av omgangskretsen i utlandet, og der er det vanlig med nær 0 oppfølging. Samme her, hvor min mor får SSRI, og "oppfølgningen" hun får har vært at hun har beskjed om å ringe lege om hun blir syk. Oppfølgning er ikke nødvendig for en effekt, men det er en grei måte å sikre seg for å få best mulig effekt, og minst mulig problemer. Til dere begge: Samtaleterapi er noe som ikke er aktuelt pr dags dato, uten at jeg har planer om å forsvare meg her ang dette. Alternativene jeg har er å fortsette slik, og satse på at det går greit, eller få tak i piller på et eller annet vis og se om det kan ha en effekt. Jeg er fullstendig klar over at SSRI svært ofte er placebo, men med tanke på at johannesurt har hatt en sterk virkning på meg er jeg rimelig sikker på det er noe galt med kjemien oppi toppen på meg. All verdens samtaler kan ikke gjøre noe med dette, og jeg har allerede folk å snakke med, både med og uten utdannelse innenfor feltet. Gule sider, her kommer jeg, selv om jeg mistenker at de enkleste blir å få dette ordnet når jeg er på ferie.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2012 #11 Skrevet 15. august 2012 Hvilken oppfølgning er det egentlig snakk om? Blodprøver? Hvilke blodprøver i så fall?
Gjest GetOverIt Skrevet 15. august 2012 #12 Skrevet 15. august 2012 Hvilken oppfølgning er det egentlig snakk om? Blodprøver? Hvilke blodprøver i så fall? Nei, ikke blodprøver. Oppfølging angående det psykiske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå