AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Jeg vil altså reise til Edinburgh til neste år. Jeg har ikke vært der, så jeg lurer på om noen har vært der og om de kan fortelle litt om plassen? Hva dem likte, ikke likte, byen osv? Hadde vært interessant å fått vite
Gjest Jay Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 (endret) Jeg har vært der to ganger, og liker byen utrolig godt! Bare sjekk når du drar, hvis det er samtidig med Edinburgh tattoo (storslagen gardeparade), så er det folkefest i byen med allslags opptredener. Stilig, og litt slitsomt. Hvis du er over middels god i engelsk vil du kanskje ha utbytte av å gå på et stand-up show (mange scener rundt om i byen). Ellers synes jeg at pubmat med feks toffeepudding til dessert er utrolig godt, mange kule butikker (bla topshop), mye spennende historie (anbefale en sightseeingtur med buss), forskjellige turer du kan bli med på feks. ghost-walks, hmmm. Kunne fortsatt i det uendelige, men vil gjerne anbefale byen! Endret 17. mai 2012 av Jay
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Jeg har vært der to ganger, og liker byen utrolig godt! Bare sjekk når du drar, hvis det er samtidig med Edinburgh tattoo (storslagen gardeparade), så er det folkefest i byen med allslags opptredener. Stilig, og litt slitsomt. Hvis du er over middels god i engelsk vil du kanskje ha utbytte av å gå på et stand-up show (mange scener rundt om i byen). Ellers synes jeg at pubmat med feks toffeepudding til dessert er utrolig godt, mange kule butikker (bla topshop), mye spennende historie (anbefale en sightseeingtur med buss), forskjellige turer du kan bli med på feks. ghost-walks, hmmm. Kunne fortsatt i det uendelige, men vil gjerne anbefale byen! Nå fikk jeg bare mer lyst til å dra:) Å toffeepudding hørtes utrolig godt ut!!
Mermaid Blues Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Jeg bor i Skottland og er ganske ofte i Edinburgh, så jeg kan godt komme med noen tips Du skriver ikke når på året du tenker å dra, men du har kanskje ikke bestemt deg ennå heller? Hele august er festivaltid i E'burgh, og da er det utrolig mye som foregår over hele byen Om man ønsker å besøke byen i denne perioden er det veldig lurt å finne hotell i god tid, det blir fort fullt og prisene skyter i været. Ellers er førjulstiden også fin, julemarkedene i Edinburgh er virkelig verdt et besøk Kan egentlig greit anbefale flere av de typiske turist-greiene, mye av det er verdt tiden det tar Slottet, vandring opp eller ned Royal Mile, High Kirk of St. Giles (den har et av de vakreste kapellene jeg har sett noensinne), den hjemsøkte kirkegården, spøkelsesvandring, Mary King's Close, dyreparken (den norske kongepingvinen Nils Olav bor der, og for tiden har de også pandabjørner på besøk) og nasjonalgalleriet. Om du er Harry Potter-fan, anbefaler jeg en tur innom kaféen The Elephant House, hvor JK Rowling tilbragte mye tid mens hun skrev bøkene. Shopping er helt ok i E'burgh, men om du virkelig skal storshoppe anbefaler jeg heller å ta tog eller buss til Glasgow (togturen tar ca 45 min) som er den nest største shoppingbyen i UK etter London. Anbefaler egentlig uansett en dagstur til Glasgow, det er en herlig by Okei, så er jeg litt lite objektiv, men likevel Mat og drikke er en opplevelse i seg selv - holder med Jay ang. toffee pudding, det er veldig nam Haggis er verdt en smak, og med mindre du er avholds anbefaler jeg virkelig å smake en single malt eller fem. Scotch Whisky Experience (like ved Edinburgh Castle) er et bra sted å dra for prøvesmaking hvis du vil ha hele pakka med historie og fakta om whiskyproduksjon, om ikke er det bare å dra på en hvilken som helst pub og sjekke utvalget. Støtter også Jays forslag om stand-up, skotter flest er artige Hvis du er glad i teater er Traverse i Edinburgh en av de virkelige mastodontene i britisk teaterkultur, det er kanskje hovedårsaken til at jeg drar til Edinburgh såpass ofte. Lyceum har også ofte mye spennende på. Ceilidh er også artig å få med seg, mange puber har ceilidh-kvelder, sjekk what's on-guiden i avisa eller på nett, eller spør i hotellresepsjonen Bare å spørre om det er noe du lurer på, dette var det jeg kom på i farta Håper du får en kjempefin tur!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Var innom der på Cruise sist uke, og var bare i 5 timer. Men det så ut som en fantasisk pen by, og mye av det guiden inn til sentrum fortalte gjorde meg nyskjerrig på denne byen. Vi fikk shoppa en god del, og spiste god lunch. Så dette er absolutt en by jeg kunne tenke meg å besøke igjen over litt lenger tid.
Molo Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Jeg har også bare gode erfaringer med Edinburgh Flott, spennende by med i mine øyne litt uvanlig arkitektur. I tillegg likte jeg at sentrum er såpass kompakt at det funker veldig greit å komme seg rundt uten så mye styr hvis man kun har noen dager til rådighet.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #7 Skrevet 27. mai 2012 Jeg vil absolutt anbefale den. Vakker by, mye å se både på museums- og shoppingfronten. Og du kan gå på fjellvandring midt i sentrum, selv ikke Oslomarka kan konkurrere med det
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 Tur opp til Arthurs Seat, Holyrood House, Royal Mila, EDinburgh Fringe, Greyfriars Kirk, skyeterrieren BOBBY <3 åh, elsker EDinburgh. Nydelig by og flotte folk. Herlig pubmat.
Gjest Lille-pus Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 (endret) Mange gode tips fra Mermaid Blues og AB over min post I tillegg til nevnte anbefalinger vil jeg gi en som er både flott, sentral og ganske low cost; Princes Street Gardens - til dem som tenker på et førjulsbesøk så tipser jeg om at det (forhåpentligvis fremdeles) er Winter Wonderland/Christmas Festival i Princes Street Gardens Ja.... Lille-pus er meget glad i både parken og i byen Ellers har du The Royal Yacht Britannia liggende ved kai i byen. Hun var et vakkert lite skip sist jeg var ombord (- som turist altså ), og har hun blitt pent holdt ved like så kan et besøk anbefales. Om du ikke ønsker å sykle så er det kun en rask liten busstur fra Waverley Bridge og ned til kaien hvor hun ligger Ellers vil jeg virkelig varmt anbefale et besøk hos Valvona & Crolla, en fantastisk Italiensk kolonialforetning som nå også har åpnet kaffebar Endret 27. mai 2012 av Lille-pus
averagejoe Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 mye bra tips ovenfor, men vil også anbefale deg å dra til Dundee som ligger ca 1 time nordover med tog. Der er det mye billigere å oppholde seg med tanke på hotell, overnatting og priser generelt. Byen er en pulserende studentby, og utelivet er veldig bra. I motsetning til i Edinburgh slipper du å møte andre skandinaver på gata og det er generelt lite turister og ganske laidback stemning, med små puber og trivelige kneiper hvor enn du går. Der opplever du det autentiske skotske, og dialekten er bare herlig! Dessuten er det bare kort busstur fra St.Andrews som er en av de fineste plassene i hele Storbritannia, som er golfens vugge med golfbaner, hvite sandstrender og flotte ruiner som da er studentbyen hvor prins William møtte Kate. Shopping er det også gode muligheter for hele sentrum syder av butikker. Hvis du er fotballinteressert bør du benytte muligheten til å få med deg Dundee united spille kamp på tannadice station, noe som kan anbefales!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå