Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke den var spesielt fin. 17 mai handler om Norge, norsk tradisjon og dermed norske tradisjonsbunader! Man kan vel ikke bare lage en fantsi kjole og kalle det er bunad fordi man skal være så hipp og trendy vel...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vederstyggelig.

Og man kan for faen ikke smelle sammen hva man vil av stoffer og mønstre og kale det en bunad. Historieløst.

• Liker 4
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å sy noe sånt, så jeg syns den var fin jeg. Fantasidrakter i alle mulig former og fasonger finnes det mange av, så sånn sett er ikke denne unik.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Håper fantasidrakter aldri blir godkjent som bunader.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun kalt den bunad?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes kjolen var kjempefin, og at Jenny Skavlan så veldig flott ut i den. Ingen kaller den for en norsk bunad, men en fantasibunad. Synes det er kult med folk som velger å skape, og selv de norske tradisjonelle bunadene ble konstruert en gang. De fleste av dem for ikke så veldig lenge siden. Må alt være statisk? Kan man ikke skape noe nytt, innføre nye tradisjoner? Det går jo ikke akkurat nødvendigvis på bekostning av de gamle.

• Liker 17
Gjest Indra
Skrevet

Har hun kalt den bunad?

Nei.

Hun kaller det for fantasidrakt, men den er jo laget litt over samme lest som bunadene ble. Altså man setter sammen stoff man finner på loftet og følger moten når man konstruerer noe som kan minne om et bondeantrekk.

Bunadene som er godkjent ble ikke laget på så veldig annerledes en måte. Hun har jukset på håndverkssiden, men fremgangsmåten er den samme. En fantasidrakt skapt for å representere seg selv.

Nå blir jo stadig flere festdrakter godkjent som bunader. Går utviklingen dit at også personlige festdrakter kan kalles bunader? Hvem vet hvor vi havner?

• Liker 1
Skrevet

Pluss for kreativitet, men nei, jeg syntes ikke den var fin. Festdrakter er helt greit, det finnes mange og flotte drakter. Men denne så litt for hjemmemekka ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet hvor vi havner?

Ja, grøss og gru, dette ender nok med katastrofe og totalt anarki.

• Liker 14
Skrevet

Jeg syns den var fin. Det er ingen bunad, men som drakt syns jeg den var fin.

• Liker 2
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

det første jeg tenkte da jeg så den var at jeg håper ikke Jenny Skavland setter dette som en ny trend! Er det noen som påvirker oss "vanlig dødlige" så er det å kjendiser- men jeg håper virkelig ikke at noen tar etter denne hjemmesnekra fantasibunaden! Den burde ikke kalles "bunad" engang- heller "fantasti-17.mai-drakt/antrekk"

Endret av NozMonster
  • Liker 2
Gjest Jytte
Skrevet

Jeg syr mye selv og synes det er flott at hun syr egne klær.

Dessuten er moren hennes tekstilkunstner så jeg tror nok at hun henter litt inspirasjon hos henne.

Skulle ønske flere fant gleden ved å sy klær selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fin festdrakt, og super flink Jenny! Jeg har også sydd meg en festdrakt, så jeg vet det er mye pirkede jobb (som den kanten på skjørtet, skal jo være perfekt, og det at vesten sitter som støpt på henne - det er også ikke bare-bare å få det til). Altså, mye mer beundringsverdig i mine øyne, enn å kjøpe seg en ferdig laget til mange tusen. Så alt ære til Jenny fra meg. Og ingen kaller det bunad. Fantasibunad derimot er helt lovlig begrep. :)

• Liker 3
Skrevet

Håper aldri festdrakter av ymse slag automatisk blir godkjent som bunader, og akkurat den der syntes jeg ikke var spesielt fin en gang, selv om hun skal få pluss for kreativiteten.

For øvrig synes jeg at festdrakt er helt greit. Mange av dem er fine og en god løsning for folk som enten ikke har råd til eller av ymse grunner lyst på en "ekte" bunad selv om de vil ha noe i den samme stilen.

Men la nå festdrakt være festdrakt og så får godkjente bunader være bunader.

• Liker 3
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Jeg syr mye selv og synes det er flott at hun syr egne klær.

Dessuten er moren hennes tekstilkunstner så jeg tror nok at hun henter litt inspirasjon hos henne.

Skulle ønske flere fant gleden ved å sy klær selv.

joda, det er absolutt ikke noe galt å sy klær selv, men det er vel ikke akkurat det som er greia? :klo:

Endret av NozMonster
Gjest Indra
Skrevet

Ja, grøss og gru, dette ender nok med katastrofe og totalt anarki.

Ingen grunn til ironiforsøk da jeg ikke har kritisert dette.

Jeg hadde gjerne sett at vi sluttet å være så hysteriske som enkelte har blitt angående bunader og festdrakter, skillet mellom disse osv.

AnonymBruker
Skrevet

det første jeg tenkte da jeg så den var at jeg håper ikke Jenny Skavland setter dette som en ny trend! Er det noen som påvirker oss "vanlig dødlige" så er det å kjendiser- men jeg håper virkelig ikke at noen tar etter denne hjemmesnekra fantasibunaden! Den burde ikke kalles "bunad" engang- heller "fantasti-17.mai-drakt/antrekk"

Det er jo egentlig trend allerede, har vært det en stund, men tror det kan bli større nå. Og det er jo bare bra. :) Hvis du ser på syforumer som visyr eller sykroken, der er det mange flinke damer som lager festdrakter til barn, men også til mannen og selv. Stoff og stil butikk selger nå både mønstre og stoff til festdrakter til hele familien, og faktisk flere modeler til damer. Tilbudet kom fordi det var en stor etterspørsel etter de. :)

Gjest Jytte
Skrevet

joda, det er absolutt ikke noe galt å sy klær selv, men det er vel ikke akkurat det som er greia? :klo:

Hva er "greia" da? Har Jenny påstått at hun har sydd en ordentlig bunad?

Nei, hun skriver fantasibunad - og det er nettopp det - et uttrykk for hennes egen kreativitet. Hun har gang på gang vist seg utrolig kreativ og befriende lite selvhøytidelig - i motsetning til så mange andre.

• Liker 7
Skrevet

Som barn gikk jeg nå stadig rundt i festdrakter sydd av min bestemor. Eller strikkede. Det er ikke akkurat noe NYTT å drive på og sy egne drakter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...