Gå til innhold

Er cruise en bra ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å legge litt mer penger i min neste ferie enn jeg har gjort tidligere. Har veldig lyst til å bestille meg cruise i Karibien, men har hørt av flere at de opplevde cruise som en stressende ferie. Er det noen her som kan fortelle litt om hvordan de opplevde en cruiseferie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æ va på danskebåten. harry sted.

Skrevet

Danskebåten er ikke cruise.

Cruise i Karibien er herlig. Utrolig avslappende ferie :) Man kan gjøre mye ut av det, dra i land alle steder og være med på opplegg, eller bare slappe av på båten dagen lang. Lugar med balkong er et must!

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du opplever cruise som stressende, må det være fordi du legger opp til det selv. Du kan, dersom du ønsker det, bare ligge ved bassenget på dekk hele dagen og henge i barer utover kvelden. Du trenger ikke engang forlate lugaren, du kan få mat levert på døra :fnise:

Men cruise er virkelig det du gjør det til selv. Du velger selv hvor mange av aktivitetene ombord du vil være med på (og det ER mange valgmuligheter, det er noe som skjer hele tiden), om du vil gå i land osv.

Cruise i Karibia er betydelig mer avslappet enn cruise i Middelhavet. I Karibia er det mer som en badeferie/sydenferie, mens Middelhavscruisene i stor grad dreier seg om alle havnene som besøkes, hvor det er mye å se (Venezia, Roma, Barcelona osv).

Er forøvrig enig med Lista, balkonglugar er et must!

Hilsen cruisefrelst AB :rodmer:

Skrevet

Jeg har kun vært på Nilencruise og vil si at det var postive og negative deler med det.

Positivt:

- Cruise nedover Nilen og se masse langs elven

- Standarden på båten

- Mat og drikke var godt

- Høydepunktene for sightseeing var lagt opp

Negativt:

- Meldeplikt om du ville sove lenge eller henge på båten en dag

- Sightseeing i flokk som en barnehage

- Dele bord med andre folk på hvert eneste måltid

- Faste tider for alle måltider

Skrevet

Jeg har kun vært på Nilencruise og vil si at det var postive og negative deler med det.

Positivt:

- Cruise nedover Nilen og se masse langs elven

- Standarden på båten

- Mat og drikke var godt

- Høydepunktene for sightseeing var lagt opp

Negativt:

- Meldeplikt om du ville sove lenge eller henge på båten en dag

- Sightseeing i flokk som en barnehage

- Dele bord med andre folk på hvert eneste måltid

- Faste tider for alle måltider

Til TS:

For cruise i Karibien gjelder ingen av disse negative sidene. Man trenger ikke si ifra om noe som helst, man kan delta på mye forskjellig i land, eller bare finne på noe selv, man må ikke dele bord med andre, og man kan spise døgnet rundt :)

Skrevet

Til TS:

For cruise i Karibien gjelder ingen av disse negative sidene. Man trenger ikke si ifra om noe som helst, man kan delta på mye forskjellig i land, eller bare finne på noe selv, man må ikke dele bord med andre, og man kan spise døgnet rundt :)

Skulle akkurat til å skrive det samme. Vi reiser på cruise i Karibien den 23.juni, og det er så rolig som man legger opp til selv. Enten kan man være med på utflukter når båten legger til kai, eller så lar man være. Man kan sole seg og bare slappe av hele dagen lang. På båten vi reiser med er det egne seksjoner for oss uten barn, hvor f.eks barn under 16 år ikke har lov til å oppholde seg. Så avslapning tror jeg ikke er et problem.

Forøvrig synes jeg ikke selve cruiset er spesielt dyrt. Vi betaler 21.000 for 7 netter, MEN, det er da inkludert spa-timer til meg, drikkepakke, middager osv. Vi har i tillegg bestilt lugar med havutsikt og balkong. Lugaren inkl.middager kostet vel i utgangpunktet 18.000. Dette er selvsagt for to stykker. Du får det mye billigere hvis du f.eks ikke velger balkong, havutsikt osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg var på cruise i Middelhavet ifjor, og aldri igjen! Det var stappfullt på soldekket, folk overalt, særlig de dagene da skipet ikke la til havn. Hadde lugar med balkong, og lugaren var knøttliten, do og dusj med forheng rett ved døren. Men, jeg er ikke så glad i å reise og ha andre folk rundt meg hele tiden (fikk turen spandert av min far, så derfor jeg var på cruise), liker heller å dra til plasser litt utenfor typisk turistplasser..

Vi reiste med Norwegian Epic

Det positive var:

-Sitte på verandaen om kvelden med mannen og dele ei flaske vin

-Napoli og Pompeii

-barneklubben (utrolig bra!)

-showene (særlig Blue man showet!, og for minste jenta Nickelodeon-frokost med grønn gele)

-Spa

-maten

-gratis roomservice

Negativt:

-Sild i tønne-feeling

-måtte betale ekstra cover på mange restauranter (all mat var egentlig inkludert, minus de beste restaurantene)

-brannøvelsen

-lugarene

-do og dusj

-bassengene (badet ikke en gang på skipet)

Skrevet

Jeg var på cruise i Middelhavet ifjor, og aldri igjen! Det var stappfullt på soldekket, folk overalt, særlig de dagene da skipet ikke la til havn. Hadde lugar med balkong, og lugaren var knøttliten, do og dusj med forheng rett ved døren. Men, jeg er ikke så glad i å reise og ha andre folk rundt meg hele tiden (fikk turen spandert av min far, så derfor jeg var på cruise), liker heller å dra til plasser litt utenfor typisk turistplasser..

Det positive var:

-Napoli og Pompeii

-showene (særlig Blue man showet!, og for minste jenta Nickelodeon-frokost med grønn gele)

-Spa

-maten

-gratis roomservice

Negativt:

-Sild i tønne-feeling

-måtte betale ekstra cover på mange restauranter (all mat var egentlig inkludert, minus de beste restaurantene)

-brannøvelsen

-lugarene

-do og dusj

Hvor stor var båten? Tror nok det er lett å få den feelingen (som jeg selv ikke liker) hvis man ikke reiser med de største båtene. Glad vi skal reise med et av verdens største skip, dvs Oasis of the Seas, jeg kan vanskelig se for meg at vi får den følelsen der.

Skrevet

Hvor stor var båten? Tror nok det er lett å få den feelingen (som jeg selv ikke liker) hvis man ikke reiser med de største båtene. Glad vi skal reise med et av verdens største skip, dvs Oasis of the Seas, jeg kan vanskelig se for meg at vi får den følelsen der.

Norwegian Epic er et veldig stort skip, på linje med Oasis of the Seas:-) Ganske nytt skip også.

Men det går nok mere på meg, jeg er ikke en "cruiseperson".

Vi hadde avmarsj fra Barcelona, var ei uke ombord.

Skrevet

Norwegian Epic er et veldig stort skip, på linje med Oasis of the Seas:-) Ganske nytt skip også.

Men det går nok mere på meg, jeg er ikke en "cruiseperson".

Vi hadde avmarsj fra Barcelona, var ei uke ombord.

Kan vel ikke akkurat kalle meg en "cruiseperson", men jeg tror nok at det handler mye om hvordan ting er lagt opp. Skipene kan jo være ganske forskjellige selv om de er omtrent like store. :)

Gjenstår å se når jeg kommer hjem fra ferie. ;)

Skrevet

Kan vel ikke akkurat kalle meg en "cruiseperson", men jeg tror nok at det handler mye om hvordan ting er lagt opp. Skipene kan jo være ganske forskjellige selv om de er omtrent like store. :)

Gjenstår å se når jeg kommer hjem fra ferie. ;)

Jeg er likevel glad jeg har vært på cruise, og innmari glad for at pappaen min kostet skjorta av seg for at vi skulle feire han (ble 60 år og ville heller ha nærmeste familie med på tur, enn å ha en fest), alle opplevelser er en opplevelse:-) Men jeg er litt sær, broren min, som også var med på turen, har aldri hatt en bedre ferie.

Det minnet som sitter sterkest et innseilinga til Napoli, den var fantastisk!!!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en helt fantastisk ferie! Har vært på middelhavscruise med Royal Caribbean. Det var litt stressende ja, man måtte opp veldig tidlig på morgenen når man var på havnene hvor man måtte ta buss (i flere timer) for å komme seg inn til selve byen, for å rekke å få med seg noe i det hele tatt. Men det er jo litt hva man legger opp til selv, man kan jo også bli igjen på båten hvis man vil :-) Og for all del, det er mange plasser hvor cruiseskipet legger til havn i selve byen.

Selve båten var helt utrolig fin, med veldig god mat og kjempebra service!!! Lugaren (med balkong) var også over gjennomsnittlig standard. Anbefales! Cruise er en veldig opplevelsesrik ferie, hvor det skjer noe nytt hver dag - både på båten og i de nye byene man får se.

AnonymBruker
Skrevet

Det positive var:

-Napoli og Pompeii

-Spa

-maten

-gratis roomservice

Negativt:

-Sild i tønne-feeling

-brannøvelsen

-lugarene

-do og dusj

Et par ting: båtene seiler stort sett helt fulle, spesielt i høysesongene. Eneste sild i tønne-problemet jeg har støtt på, har vært ved bassenget og soldekk. Har ikke reist med Epic da, men er godt mulig de har løst dette litt dårlig der.

NCL er kjent for å ha ekstrabetaling på de fleste restaurantene, men byr stort sett på en 2 for 1-løsning hvis man spiser før et visst tidspunkt. RCL har derimot ikke like mange betalrestauranter ombord, men de få koster gjerne litt mer enn NCLs 10-30 dollar per pers. Samtidig holder maten i hovedrestauranten høyere nivå hos RCL.

Ts: hvor gammel er du? De ulike rederiene i Karibia har litt ulike målgrupper. Hvis man er ute etter et skikkelig festcruise (tenk danskebåten) finnes det båter for det, eller spesielt barne- og familievennlige båter, eller roligere, "voksenbåter".

Skrevet

Nå fikk jeg lyst til å dra på cruise:-)

Skrevet

Cruise i karibean er den beste ferien jeg noensinne har hatt. En helt fantastisk båt og fine øyer vi stoppet på. Båten tilbød en luksus de fleste ikke har råd til i Norge. Fantastisk service, herlig mat og masse aktivitetstilbud. Mye folk på båten, men du går aldri i kø. Rett og slett en 100 % perfekt ferie!

AnonymBruker
Skrevet

Cruise er fantastisk!

Kom faktisk hjem fra ett 9 netters cruise fra Oslo i dag...

Selv om det var litt kaldt i Frankriker og Storbritania storkoste vi oss hele turen, og fikk sett en masse fine plasser!

Dette var mitt 7 Cruise, og jeg anbefaler det virkelig!! Om du går i land eller ikke bestemmer du helt selv, og om du velger heldagsutflyker eller bare korte på 3-4 timer.

Og maten og drinkene er bare helt fantastisk!!

Og med tanke på alt som er inkludert i prisen, og det faktum at du kan spise førsteklasses mat 24 timer i døgnet om du vil, gjør at Cruise ikke nødvendigvis blir dyrere enn "vanlig ferie".

Har du lyst å prøve ett Cruse, vil jeg anbefale deg å gjøre det, så får du gjøre opp din egen mening etterpå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...