Gå til innhold

barnet mitt blir mobbet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn i 5 trinn blir mobbet, det har pågått en stund, og lærerne ser det, men de har ikke klart å stoppe mobbingen. Har en god dialog med lærerene men føler at det ikke er nok.

Har lest litt om at man kan be om enkeltvedtak jfr opplæringsloven §9a, altså man ber om tiltak. Mine spørsmål er:

1. har dere prøvd å be om enkeltvedtak?

2. fikk dere det?

3. virket det?

Lurer på om det er veien å gå, og vil gjerne høre om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn i 5 trinn blir mobbet, det har pågått en stund, og lærerne ser det, men de har ikke klart å stoppe mobbingen. Har en god dialog med lærerene men føler at det ikke er nok.

Har lest litt om at man kan be om enkeltvedtak jfr opplæringsloven §9a, altså man ber om tiltak. Mine spørsmål er:

1. har dere prøvd å be om enkeltvedtak?

2. fikk dere det?

3. virket det?

Lurer på om det er veien å gå, og vil gjerne høre om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer

Hei

Dette med enkeltvedtak er ganske nytt, men det forplikter skolen på en helt annen måte enn tidligere. Dersom dere levere en skriftlig klage til rektor på at deres barn blir mobbet og at dere ønsker enkeltvedtak, så har dere rett til det. Det skal ikke mer til enn det for å få det.

( Men, det er som sagt ganske nytt og det kan være at skolen barnet deres går på ikke har gjort dette før/ikke har fått rutinen inn under huden.)

Når det er sagt, så er mange av tiltakene de samme som før. men det hele gjøres mer formelt og mer forpliktende. Selve tiltakene har ikke endret seg med enkeltvedtaket.

Alle skoler ( ev. felles for kommunen, i noen tilfeller) skal også ha en "anti-mobbeplan" eller liknende. Her skal det stå noe om hva som er mobbing, og hvilke tiltak som skal settes i gang. Dere kan forvente at skolen setter i gang/aktiviserer disse tiltakene.

Hva slags tiltak som fungerer varierer ut fra det enkelte tilfelle.

Ut i fra min erfaring:

Dersom deres barn mobbes av enkeltelev:

- Jevnlige møter med dere foresatte, skolens ledelse og lærer

- Jevnlige møter med lærer og eleven ( ev. om dere foresatte er med).

- At lærer har samtaler med barn og foresatte til den som mobber deres barn.

- Dersom mobber har et oppegående hjem ... Møter mellom hjemmene til mobber og mobbeoffer

( UTEN BARN).

- Ekstra tilsyn for å ivareta tryggheten til deres barn.

- Skriftlige avtaler med den som mobber, med tiltak ift. hva som vil skje videre av konsekvenser dersom mobbingen fortsetter.

Dersom deres barn mobbes av mange/flere elever i klassen:

- Foreldremøte i klassen, der foresatte er åpne om problematikken. Dette for at de foresatte skal ta ansvar for å endre dette sammen med dere. Det er gjerne en som styrer og flere medløpere. Dersom en kan snu "medløperene" er mye gjort.

- Dersom barnet deres mangler venner i klassen. Samarbeid med et par andre "greie" foresatte ift. deres barn . Vær åpen om problematikken og at deres barn trenger venner. Gjør avtaler der barnet blir med disse hjem/Dere har med disse hjem/ på aktiviter. (Gjør det gjerne litt attraktivt å være hjemme hos dere og kos dere litt ekstra.) Har veldig god erfaring med dette.

- Sosiale tiltak på trinnet, ift. gode fellesopplevelser og forebygging

Så er det aller viktigste at dere har jevnlige møter og at det gjøres noe med problematikken. Deres barn har rett til en trygg skolehverdag, så enkelt er det. Rektorer kan faktisk bli straffeskyldige dersom de ikke handler. Det er også viktig at tiltakene evalueres og ev. endres/justeres dersom de ikke fører til endring.

Anbefaler "Olweus" ift. litteratur om mobbing. Han er en av de som dokumenterer endring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begge situasjonene.. at barn var mobbeoffer og mobber.

som mobbeoffer etter at det er ikke noe som hjalp mot mobberne tok han affære selv og banket dem .

Det hjalp, de sluttet å mobbe.

Når han var mobber gikk det ut på at han ( og flere ) klarte ikke å inkluderte et av barna i klassen, da dette barnet var veldig krevende..

( spillt drama for å få oppmerksomhet, ville bestemme alle lekereglene, skrek, banntes og løg når han ikke fikk som han ville o.l. )

Det var stor sak ut av det over flere år. Til slutt begynnte gutten med terapi ( sammen med familien, spes. mora ), og dette har gitt gode resultater.

Barnet er mye bedre likt nå, like før han er godt integrert i klassen .

Det var fattet enkeltvedtak mot min sønn at han måtte bli inne i friminuttene, måtte holde lærer i hånden i skolegården o.l. som " belønning " for utestenging.

slike vedtak ble fattet mot flere i klassen. Som sagt det hjalp ikke nevneverdig.

PP tjenesten ble også koblet inn. Litt usikker hvor mye dette hadde å si. Læreren er en gammel og gammeldags lærer som er veldig dårlig likt som lærer i skolen og lokalmiljøet.

Du sier litt for lite om saken men jeg forteller deg min erfaring, så må du bare spør om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det var et særdeles utfyllende svar! Tusen takk. Skal ta det med meg.

Når jeg ber om tiltak, da forventer jeg å få skissert noe av det du skrev her, er ikke det slikt som skal stå i et sånnt enkeltvedtak? Forstår jeg det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begge situasjonene.. at barn var mobbeoffer og mobber.

som mobbeoffer etter at det er ikke noe som hjalp mot mobberne tok han affære selv og banket dem .

Det hjalp, de sluttet å mobbe.

Når han var mobber gikk det ut på at han ( og flere ) klarte ikke å inkluderte et av barna i klassen, da dette barnet var veldig krevende..

( spillt drama for å få oppmerksomhet, ville bestemme alle lekereglene, skrek, banntes og løg når han ikke fikk som han ville o.l. )

Det var stor sak ut av det over flere år. Til slutt begynnte gutten med terapi ( sammen med familien, spes. mora ), og dette har gitt gode resultater.

Barnet er mye bedre likt nå, like før han er godt integrert i klassen .

Det var fattet enkeltvedtak mot min sønn at han måtte bli inne i friminuttene, måtte holde lærer i hånden i skolegården o.l. som " belønning " for utestenging.

slike vedtak ble fattet mot flere i klassen. Som sagt det hjalp ikke nevneverdig.

PP tjenesten ble også koblet inn. Litt usikker hvor mye dette hadde å si. Læreren er en gammel og gammeldags lærer som er veldig dårlig likt som lærer i skolen og lokalmiljøet.

Du sier litt for lite om saken men jeg forteller deg min erfaring, så må du bare spør om det er noe du lurer på.

Lurer mest på dette begrepet enkeltvedtak, om det er det jeg skal kjempe for å få, eller om det er andre veier å gå for å få til en løsning. Får liksom ikke helt grepet på hva skolen egentlig gjør, og ser for meg at de må skissere dette i et sånt enkeltvedtak. Men det kan jo hende at jeg har feil fokus?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i begge situasjonene.. at barn var mobbeoffer og mobber.

som mobbeoffer etter at det er ikke noe som hjalp mot mobberne tok han affære selv og banket dem .

Det hjalp, de sluttet å mobbe.

Når han var mobber gikk det ut på at han ( og flere ) klarte ikke å inkluderte et av barna i klassen, da dette barnet var veldig krevende..

( spillt drama for å få oppmerksomhet, ville bestemme alle lekereglene, skrek, banntes og løg når han ikke fikk som han ville o.l. )

Det var stor sak ut av det over flere år. Til slutt begynnte gutten med terapi ( sammen med familien, spes. mora ), og dette har gitt gode resultater.

Barnet er mye bedre likt nå, like før han er godt integrert i klassen .

Det var fattet enkeltvedtak mot min sønn at han måtte bli inne i friminuttene, måtte holde lærer i hånden i skolegården o.l. som " belønning " for utestenging.

slike vedtak ble fattet mot flere i klassen. Som sagt det hjalp ikke nevneverdig.

PP tjenesten ble også koblet inn. Litt usikker hvor mye dette hadde å si. Læreren er en gammel og gammeldags lærer som er veldig dårlig likt som lærer i skolen og lokalmiljøet.

Du sier litt for lite om saken men jeg forteller deg min erfaring, så må du bare spør om det er noe du lurer på.

Forresten, takk for utfyllende svar! Det er nok dit vi går, at han utvikler så dårlig adferd og at han får masse problemer. Det er tungt å bære for han, og vanskelig å gripe fatt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer

Ja, i enkeltvedtaket skal de stå hva slags tiltak som skolen forplikter seg å sette i gang ift. å stanse mobbingen og sørge for et trygt sosialt oppvekstmiljø for deres barn.

Noen ganger blir også PP-tjenesten koblet inn. Det kan være positivt, spesielt dersom det må jobbes opp mot en hel klasse.

Se forøvring her:

http://www.fug.no/hvordan-haandtere-mobbing-paa-skolen.4645695-145985.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, takk for utfyllende svar! Det er nok dit vi går, at han utvikler så dårlig adferd og at han får masse problemer. Det er tungt å bære for han, og vanskelig å gripe fatt i.

be om pp tjeneste og samtale terapi for han. det kan ligge noe alvorlig bak oppførselen. jeg tror pp tjenesten som henviser til slikt terapi, men er ikke helt sikker , pga taushetsplikt. men ja, ta tak og vis ansvar og kjemp for sønnen din for både hans og ditt beste.

( i vår sak var det ikke verre enn at moren hadde vanskelig med å behandle gutten etter alder og var den lillen som måtte dulles med. og på skolen fikk han høre at han er stor og burde tåle mere... så det ble kræsj. )

sier dette uten å mene at det er samme problem som ligger til grunn hos dere.

masse lykke til, føler med deg TS. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må dere få stoppet så raskt som mulig. Jeg ble selv mobbet igjennom hele barneskolen og sitter igjen med angst, stoler ikke på mennesker, går på trygd. Mange gode råd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Har dessverre ikke noen svar å gi, men ønsker dere masse lykke til :klemmer: *

Mobbing er grusomt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og oppmuntring!

(Vi har forresten henvist ham til ppt)

Er det noen som vil dele innholdet i enkeltvedtakene sine? jeg lurer på konkret hva som kan komme ut av det?

Hvilke tiltak pleier skolen å forelså?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mobbing har fått etablert seg, så er det svært vanskelig å få bukt med det. Bor dere slik til at gutten enkelt kan bytte skole? Det er oftest det enkleste, og også oftest det beste for den som blir mobbet i det lange løp. For om "kjernemobberen" blir flyttet, så står det 10 bak denne klar til å overta sjefsmobberrollen.

Med vennlig hilsen tidligere mobbeoffer og lærer i barneskolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og oppmuntring!

(Vi har forresten henvist ham til ppt)

Er det noen som vil dele innholdet i enkeltvedtakene sine? jeg lurer på konkret hva som kan komme ut av det?

Hvilke tiltak pleier skolen å forelså?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mobbing har fått etablert seg, så er det svært vanskelig å få bukt med det. Bor dere slik til at gutten enkelt kan bytte skole? Det er oftest det enkleste, og også oftest det beste for den som blir mobbet i det lange løp. For om "kjernemobberen" blir flyttet, så står det 10 bak denne klar til å overta sjefsmobberrollen.

Med vennlig hilsen tidligere mobbeoffer og lærer i barneskolen.

Takk. Holder på å erkjenne at vi må vurdere dette seriøst. Huff.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når mobbing har fått etablert seg, så er det svært vanskelig å få bukt med det. Bor dere slik til at gutten enkelt kan bytte skole? Det er oftest det enkleste, og også oftest det beste for den som blir mobbet i det lange løp. For om "kjernemobberen" blir flyttet, så står det 10 bak denne klar til å overta sjefsmobberrollen.

Med vennlig hilsen tidligere mobbeoffer og lærer i barneskolen.

Jeg mener ikke alltid det er løsningen, for jeg forventer at lærerne griper inn skikkelig og gir konsekvenser som passer akkurat den eller de elevene. For noen elever fungerer en metode, men for andre må det andre konsekvenser til. Læreren skal kjenne sine elever, og vite hva som fungerer på akkurat dem.

Samtidig er det utrolig viktig å snakke med alle parter når det oppstår konflikter, og beklageligvis er ikke dette noe alle lærere ønsker å bruke tid på.

Av og til kan man flytte problemet fra en skole til en annen, men i noen tilfeller må man flytte den som har blitt mobbet for å beskytte denne personen. Da mener jeg at skolen og læreren har virkelig feilet, og burde gå inn i seg selv og tenke på hva de kunne ha gjort annerledes om de havner i en slik situasjon igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn i 5 trinn blir mobbet, det har pågått en stund, og lærerne ser det, men de har ikke klart å stoppe mobbingen. Har en god dialog med lærerene men føler at det ikke er nok.

Har lest litt om at man kan be om enkeltvedtak jfr opplæringsloven §9a, altså man ber om tiltak. Mine spørsmål er:

1. har dere prøvd å be om enkeltvedtak?

2. fikk dere det?

3. virket det?

Lurer på om det er veien å gå, og vil gjerne høre om andres erfaringer.

Dette tiltaket er jeg ikke kjent med. Men det er skolens ansvar å gjøre nødvendige grep for å sikre at barn ikke blir mobbet. Dette er kanskje den største utfordringen vi har i norske skoler.

Hadde det vært mitt barn ville jeg som forelder gjort det som er nødvendig for at mitt barn skulle slippe å bli mobbet i skolen. Det handler om å være klar i kommunikasjonen med skolen. Man må forvente resultater på rimelig kort tid. Hvis ikke det blir resultater må man gå videre med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tiltaket er jeg ikke kjent med. Men det er skolens ansvar å gjøre nødvendige grep for å sikre at barn ikke blir mobbet. Dette er kanskje den største utfordringen vi har i norske skoler.

Hadde det vært mitt barn ville jeg som forelder gjort det som er nødvendig for at mitt barn skulle slippe å bli mobbet i skolen. Det handler om å være klar i kommunikasjonen med skolen. Man må forvente resultater på rimelig kort tid. Hvis ikke det blir resultater må man gå videre med saken.

Vi gjør allt vi kan.

Håper noen kan dele eksempler på slike enkeltvedtak med oss, erfaringer med denne måten å jobbe på. Forventer at skolen gjør det de er forpliktet til.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør allt vi kan.

Håper noen kan dele eksempler på slike enkeltvedtak med oss, erfaringer med denne måten å jobbe på. Forventer at skolen gjør det de er forpliktet til.

TS

Det er godt å høre at dere gjør det dere kan. Det er foreldrenes plikt. Det jeg mener, med få ord er. Man må legge press på skolen på en sånn måte at de skjønner at de må gjøre noe for å bedre situasjonen for deres barn. Av og til kan man ikke bare være diplomatisk. I en situasjon hvor barn er innblandet trenger man resultater umiddelbart.

Jeg har et eksempel på en elev som ble mobbet på barneskolen. Han var hadde problemer med lesing og skriving. Samtidig var gutten overvektig. Dette var nok til at han ble et mobbeoffer.

Etter en liten periode med press fra foreldrene tok skolen tak i saken. Det ble flere lærere ute i skolegården under friminuttene. Gutten som ble mobbet fikk også dekket taxi mellom hjemmet og skolen.

I kjølvannet av dette viste det seg at flere ved denne skolen ble mobbet og at sakens tilstand ble til det bedre for alle elevene ved at lærere deltok mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...