Gjest "gjest" Skrevet 18. mai 2012 #21 Skrevet 18. mai 2012 Vet ikke hvor mange mannlige helsesøstre det er, men det er iallefall tre mannlige jordmødre i landet. En i Namsos, en i Odda, og en som jeg ikke husker hvor holder til. Mulig det var oppe i nord en plass... Naturligvis måtte det være en mannelig jordmor i Namsos...
Loppe Skrevet 18. mai 2012 #22 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har aldri hørt om noen som går til mannlig helsesøster, men da jeg fødte hadde jeg en mannlig jordmor Jeg er veldig for lilestIling trodde jeg, men mannlig jordmor... Nei takk.. Vet egentøig ikke hvorfor men..
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #23 Skrevet 19. mai 2012 Jeg er veldig for lilestIling trodde jeg, men mannlig jordmor... Nei takk.. Vet egentøig ikke hvorfor men.. Han var helt fantastisk. Hvorfor skal man bry seg om jordmora har en vagina selv eller ikke? Det har ingenting med jobben de utfører. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #24 Skrevet 19. mai 2012 Han var helt fantastisk. Hvorfor skal man bry seg om jordmora har en vagina selv eller ikke? Det har ingenting med jobben de utfører. Da hadde de fått problemer på ABC-Ullevål- (fødeplass uten smertestillende, bare vann og akupunktur) Der må alle som jobber, ha født... (sitat jordmor på avdelingen sommeren 2011) Hadde en mannlig jordmor på en kontroll en gang-han var veldig dyktig-mye bedre enn den idiotiske kvinnelige legen som kom inn etterhvert.
kaprifolen Skrevet 19. mai 2012 #25 Skrevet 19. mai 2012 Da hadde de fått problemer på ABC-Ullevål- (fødeplass uten smertestillende, bare vann og akupunktur) Der må alle som jobber, ha født... (sitat jordmor på avdelingen sommeren 2011) Hadde en mannlig jordmor på en kontroll en gang-han var veldig dyktig-mye bedre enn den idiotiske kvinnelige legen som kom inn etterhvert. Det kan hun ikke ha ment alvorlig, da det ville vært et alvorlig brudd på diskrimineringsloven! Jeg skulle gjerne hatt mannlig jordmor! min erfaring er at mannlige gynekologer er flinkere og mer hensynsfulle enn kvinnlige, da damene ofte lar sine personlige erfaringer og preferanser spille inn i jobben sin. Mer rom for hensyn til nakenhet osv også. Ser for meg at mannlig jordmor ville hatt samme effekten. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #26 Skrevet 19. mai 2012 Det kan hun ikke ha ment alvorlig, da det ville vært et alvorlig brudd på diskrimineringsloven! Jeg skulle gjerne hatt mannlig jordmor! min erfaring er at mannlige gynekologer er flinkere og mer hensynsfulle enn kvinnlige, da damene ofte lar sine personlige erfaringer og preferanser spille inn i jobben sin. Mer rom for hensyn til nakenhet osv også. Ser for meg at mannlig jordmor ville hatt samme effekten. Det var det jeg skulle skrive også. Har hatt mannlig sykepleier to ganger, en i oslo og en her jeg bor nå, i tillegg til at jeg har mannlig fastlege, psykolog, tannlege og gyno. Jeg velger bevisst menn der jeg kan fordi jeg føler de er mere sympatiske og seriøse. Det finnes jo helt klart en haug med kvinner i samme yrker som er fryktelig flinke, men jeg har alltid hatt bedre erfaringer med menn.
Gjest BM2 Skrevet 19. mai 2012 #27 Skrevet 19. mai 2012 Det kan hun ikke ha ment alvorlig, da det ville vært et alvorlig brudd på diskrimineringsloven! Jeg skulle gjerne hatt mannlig jordmor! min erfaring er at mannlige gynekologer er flinkere og mer hensynsfulle enn kvinnlige, da damene ofte lar sine personlige erfaringer og preferanser spille inn i jobben sin. Mer rom for hensyn til nakenhet osv også. Ser for meg at mannlig jordmor ville hatt samme effekten. Nåja, den loven har da aldri vært til for å behandle menn fordelaktig på noe som helst vis...
Gjest "gjest" Skrevet 19. mai 2012 #28 Skrevet 19. mai 2012 Han var helt fantastisk. Hvorfor skal man bry seg om jordmora har en vagina selv eller ikke? Det har ingenting med jobben de utfører. Så sant, så sant.
kaprifolen Skrevet 19. mai 2012 #29 Skrevet 19. mai 2012 Nåja, den loven har da aldri vært til for å behandle menn fordelaktig på noe som helst vis... Men her går det ikke bare utover menn, men også kvinner som ikke har født. Hva med de som har tatt keisersnitt, er de kvalifiserte? Men bare hvis det ikke var planlagt ks i tilfelle, de må ha vært gjennom rier og smerter i et visst antall timer først? 1
Loppe Skrevet 19. mai 2012 #30 Skrevet 19. mai 2012 Han var helt fantastisk. Hvorfor skal man bry seg om jordmora har en vagina selv eller ikke? Det har ingenting med jobben de utfører. Vet ikke hvorfor jeg synes det. Har mannlig gynekolog, og synes det er helt greit, men akkurat jordmor vil jeg skal være en kvinne. Uten at jeg har noen god grunn til det.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #31 Skrevet 28. mai 2012 Er det en allmenn oppfatning at helsepersonellets egen identitet og erfaring er en forutsetning for å yte god hjelp? Jordmor må være kvinne og selv ha født, helsesøster må selv ha barn. Hjertelegen må selv ha hatt hjerteinfarkt og kreftlegen må ha hatt kreft. Og helsepersonell som skal gi god dødspleie, må selv være ......
Sulosi Skrevet 28. mai 2012 #32 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Er det en allmenn oppfatning at helsepersonellets egen identitet og erfaring er en forutsetning for å yte god hjelp? Jordmor må være kvinne og selv ha født, helsesøster må selv ha barn. Hjertelegen må selv ha hatt hjerteinfarkt og kreftlegen må ha hatt kreft. Og helsepersonell som skal gi god dødspleie, må selv være ...... Være... Endret 28. mai 2012 av Sulosi
Mamma1 Skrevet 28. mai 2012 #34 Skrevet 28. mai 2012 Ja, det er mange ord vi kunne gjort noe med. Fylkesmann, brannmann, rådmann, styrmann, barnehagetante... Rådkvinne finnes jo. Det heter heller ikke barnehagetante lenger.
Gjest Badabing Skrevet 28. mai 2012 #36 Skrevet 28. mai 2012 Rådkvinne finnes jo. Det heter heller ikke barnehagetante lenger. Hos oss kalles rådmannen for rådmann, selv om hun er kvinne.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #37 Skrevet 28. mai 2012 Det er påpekt fra flere hold at det er et folkehelseproblem at det er så få mannlige helsesøstre. Dette viser seg nemlig å medføre at unge gutter ikke får den helsemessige oppfølgingen de trenger på barne og ungdomsskoletrinn. Gutter kvier seg for å snakke med kvinner om gutteting. Og mange som likevel gjør det, melder om manglende forståelse og dårlige erfaringer. Man kan trygt si at gutters helse ikke tas på like stort alvor som jenters.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå