Gjest sannheten Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Så nettop på Svt1 og den glimrende serien uppdrag granskning der de sendte to kvinner ikledd niqab til diverse moskeer rundt i Sverige for å se hvilke holdninger de har mot kvinner. Kvinnene hadde fire oppdiktede problemer de ville ha råd om; 1. Min mann ønsker/eller har flere hustruer, er det greit? 2. Min mann slår meg 3. Min mann tvinger seg til sex når han vil 4. Burde jeg ringe politiet når jeg blir misshandlet Kun EN imam rådet kvinnen til å ringe politi. For øvrig var alle imamer enige om at mannen kunne ha opptil 4 hustruer, at han kunne slå henne, og at hun måtte gjøre en bedre jobb som hustru, at han hadde rett til sex når han ville bortsett fra når hun har mens eller er syk og at hun ikke under noen omstendigheter må ringe politiet. Alle disse rådene strider i mot svensk lov. Har får svenskene det svart på hvitt hvordan kvinnesyn muslimer har. Klimakset var selvsagt når imamene ble konfrontert med video-opptak, og prøvde å bortforklare seg. Jaja..honnør til svensk media i hvert fall som ENDELIG har tørt å ta i dette med ildtang. 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 er selv muslim og er glad for at slike ting kommer til overflaten slik at det kan skje forandring. blir sjokkert når jeg hører om imamer som sier slike ting som ikke hjelper fra et kvinneperspektiv. men er redd for at dette skal forsterke negative meninger om muslimer generelt.... det skal vel ikke så mye til dessverre? ikke la muslimer generelt ta ansvar for disse imamene... 4
Gjest MuslimskMann Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Så nettop på Svt1 og den glimrende serien uppdrag granskning der de sendte to kvinner ikledd niqab til diverse moskeer rundt i Sverige for å se hvilke holdninger de har mot kvinner. Kvinnene hadde fire oppdiktede problemer de ville ha råd om; 1. Min mann ønsker/eller har flere hustruer, er det greit? 2. Min mann slår meg 3. Min mann tvinger seg til sex når han vil 4. Burde jeg ringe politiet når jeg blir misshandlet Kun EN imam rådet kvinnen til å ringe politi. For øvrig var alle imamer enige om at mannen kunne ha opptil 4 hustruer, at han kunne slå henne, og at hun måtte gjøre en bedre jobb som hustru, at han hadde rett til sex når han ville bortsett fra når hun har mens eller er syk og at hun ikke under noen omstendigheter må ringe politiet. Alle disse rådene strider i mot svensk lov. Har får svenskene det svart på hvitt hvordan kvinnesyn muslimer har. Klimakset var selvsagt når imamene ble konfrontert med video-opptak, og prøvde å bortforklare seg. Jaja..honnør til svensk media i hvert fall som ENDELIG har tørt å ta i dette med ildtang. Hvor mange imamer var det som ble spurt? Overrakser meg ikke, når de fleste av imamene er ofte analfabete skrullinger fra bondesamfunn. Men nei dette er ikke et kvinnesyn som muslimer har, for jeg har ikke det. 1. Nei det er selvsagt ikke greit i det hele tatt. Polygami er bakstreversk. 2. Anmeld han til politiet 3. Gå fra han, han respekterer deg ikke 4. Ja, selvsagt. 5
Gjest sannheten Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 "Men, nei, dette er ikke et kvinnesyn som muslimer har, for jeg har ikke det" Øhhhh..bra argument gitt. Så fordi DU ikke har det kvinnesynet så trumfer det dokumentaren som viste at 9/10 imamer forteller dette kvinnesynet til kvinner som søker råd hos dem? Jeg tror nok du må jobbe litt med den logiske sansen din. Du er nok heller en minoritet. De absolutt fleste muslimske menn behandler kvinnene sine slik. Selv de få muslimske vennene jeg har, som dessuten er såkalte super-integrerte, med jobb utdanning osv tvangsgiftes. Hun ene fikk en norsk samboer. Dette måtte hun skjule i 5 år for sine foreldre. De visste ikke om han, og de trodde hun levde alene. Disse "super-integrerte" muslimene .... 5
Gjest MuslimskMann Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 "Men, nei, dette er ikke et kvinnesyn som muslimer har, for jeg har ikke det" Øhhhh..bra argument gitt. Så fordi DU ikke har det kvinnesynet så trumfer det dokumentaren som viste at 9/10 imamer forteller dette kvinnesynet til kvinner som søker råd hos dem? Jeg tror nok du må jobbe litt med den logiske sansen din. Du er nok heller en minoritet. De absolutt fleste muslimske menn behandler kvinnene sine slik. Selv de få muslimske vennene jeg har, som dessuten er såkalte super-integrerte, med jobb utdanning osv tvangsgiftes. Hun ene fikk en norsk samboer. Dette måtte hun skjule i 5 år for sine foreldre. De visste ikke om han, og de trodde hun levde alene. Disse "super-integrerte" muslimene .... Tror det sier mer om vennekretsen din enn muslimer generelt. De fleste jeg kjenner tvinger ikke til seg sex, og truer ikke konene sine med at de vil skaffe seg ei kjerring til. De slårt og mishandler heller ikke. Så nei, dette er ikke et syn muslimer har. Muslimer er mangt, tror det skorter litt på din logiske sans, som korrelerer enhver negativ handling enkelte muslimer utfører med noe som muslimer flest bifaller. Som sagt, imamer er som regel menn med lite verdslig (og religiøs?) utdannelse, og importerte fra hjemlandet. Forøvrig så ble heller ikke jeg noensinne godtatt av min norske eks sine forledre, og da spesielt faren hennes, noe some resulterte i at forholdet vårt gikk dunken. Overrasker meg e gentlig ikke at du reagerer så negativt som du gjør, begynner dessverre å bli ganske mange av din type. 2
Gjest sannheten Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Ikke så rart kanskje? Imamene er de høyest aktede muslimene. Hvorfor skulle det være annerledes i norden når man i f.eks england ser at de praktiserer sharialover og driter i de britiske? Det kommer tydelig frem i denne dokumentaren at også svenske muslimer holder sine sharialover høyere enn lovene i landet de bor i. Innlegg redigert for personangrep Sophie-Ann,mod Endret 18. mai 2012 av Sophie-Ann 2
Gjest elise Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Ikke akuratt overraskende dette nei. Hva er det vi holder PÅ med?? 2
Gjest julia Skrevet 17. mai 2012 #8 Skrevet 17. mai 2012 Her er saken omtalt av Aftenposten : http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Sterke-reaksjoner-etter-imam-avsloring-6830822.html#.T7T1MtmGI9U Ikke rart voldtekt er så utbredt i enkelte land. 2
Gjest MuslimskMann Skrevet 17. mai 2012 #9 Skrevet 17. mai 2012 (endret) Hvorfor skulle det være annerledes i norden når man i f.eks england ser at de praktiserer sharialover og driter i de britiske? Det kommer tydelig frem i denne dokumentaren at også svenske muslimer holder sine sharialover høyere enn lovene i landet de bor i. Nei, i england så er det ikke slik at man praktiserer sharialover og driter i de britiske. Shariadomstolene tar kun for seg enkelte spørsmål hvor det til syvende og sist uansett er britisk lov som er gjeldende. Eksempelvis kan ekteskap inngås og avsluttes i disse shariarådene, men disse blir ikke juridisk bindende, kun religiøst. Forøvrig så har jødene hatt en lignende system i lang tid, uten at noen så noe grunn til å lage ståhei av den grunn. Svenske muslimer? Alt jeg ser er enkelte imamer fra enkelte land (afrikanske) som kommer med råd ut ifra sitt ståsted. Muslimer er et vidt begrep som innbefatter mange forskjellige nasjonaliteter som igjen praktiserer islam på forskjellige måter. Blir for banalt å si at "sånn er muslimer", basert på feks uttalelsene til enkelte muslimer (i denne sammenhengen afrikanske). Og joda ,jeg er muslimsk, enten du liker det eller ei. Muslimer er ikke alle 100% like, men sikkert vanskelig for deg å forstå, som har funnet "sannheten" om muslimer. Imamer høyest aktede muslimer? Har mistet oversikten over hvor mange ganger jeg og folk jeg kjenner ikke har latterliggjort imamer fra bygdesamfunn. Sitat redigert, Sophie-Ann, mod Endret 18. mai 2012 av Sophie-Ann 1
Gjest julia Skrevet 17. mai 2012 #10 Skrevet 17. mai 2012 Nei, i england så er det ikke slik at man praktiserer sharialover og driter i de britiske. Shariadomstolene tar kun for seg enkelte spørsmål hvor det til syvende og sist uansett er britisk lov som er gjeldende. Eksempelvis kan ekteskap inngås og avsluttes i disse shariarådene, men disse blir ikke juridisk bindende, kun religiøst. Det var en reportasje om dette på BBC. Mange av de som gikk ditt kunne ikke engelsk og forstod ikke at dette bare var råd. Det var også mange kvinner som gikk ditt som følte seg urettferdigbehandlet, spesielt i arvesaker, likevel turde de ikke å gå i mot rådet. Det var også noen som hevdet at rådet anbefalte fysisk straff på den måten at de sa, dette kvalifiserer til 10 piskeslag. Dette kunne føre til at dette ble gjordt "frivilig" senere et annet sted. Flere av de som ledet shariadomstolene jobbet for å få shairasoner. Det er nå vanvittige 85 shaira domstoler i England, eller flere. At jødene gjør det samme vet jeg ikke, det gjør ikke saken noe bedre. Lurer litt på hvordan London er om 20år. 1
Djungelvrål Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 What else i new? Dette visste vi vel fra før vel.....muslimske menn ser på kvinner som eiendommen sin. Kvinner har ikke engang status som fullverdige mennesker, det er det bare menn som har. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2012 #12 Skrevet 17. mai 2012 What else i new? Dette visste vi vel fra før vel.....muslimske menn ser på kvinner som eiendommen sin. Kvinner har ikke engang status som fullverdige mennesker, det er det bare menn som har. Nå tar du ting ut av sammenheng og generaliserer. Du kan ikke skjære alle muslimske menn over en kam på denne måten. Dette er ekstremt, men enkeltilfeller. Måten man hauser opp saken skaper bare islamofobi og fremmedfrykt :ironi: :ironi: :ironi: :ironi:
Gjest Maryam Skrevet 17. mai 2012 #13 Skrevet 17. mai 2012 Nei, i england så er det ikke slik at man praktiserer sharialover og driter i de britiske. Shariadomstolene tar kun for seg enkelte spørsmål hvor det til syvende og sist uansett er britisk lov som er gjeldende. Eksempelvis kan ekteskap inngås og avsluttes i disse shariarådene, men disse blir ikke juridisk bindende, kun religiøst. Forøvrig så har jødene hatt en lignende system i lang tid, uten at noen så noe grunn til å lage ståhei av den grunn. Svenske muslimer? Alt jeg ser er enkelte imamer fra enkelte land (afrikanske) som kommer med råd ut ifra sitt ståsted. Muslimer er et vidt begrep som innbefatter mange forskjellige nasjonaliteter som igjen praktiserer islam på forskjellige måter. Blir for banalt å si at "sånn er muslimer", basert på feks uttalelsene til enkelte muslimer (i denne sammenhengen afrikanske). Og joda ,jeg er muslimsk, enten du liker det eller ei. Muslimer er ikke alle 100% like, men sikkert vanskelig for deg å forstå, som har funnet "sannheten" om muslimer. Imamer høyest aktede muslimer? Har mistet oversikten over hvor mange ganger jeg og folk jeg kjenner ikke har latterliggjort imamer fra bygdesamfunn. Haha, I see what you did there Det er ikke så mange forskjellige måter å praktisere på, i tråd med Koran og hadith. Allah vet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #14 Skrevet 17. mai 2012 Som sagt, imamer er som regel menn med lite verdslig (og religiøs?) utdannelse, og importerte fra hjemlandet. Så hvorfor iallverden går folk til moskeen som har disse i jobb? Hvis konsensus er at de er noen bygdetullinger med lite troverdighet, burde det være tynt i rekkene i den lokale "kjærka", men det ser ut til å være ganske ok dekning? Forøvrig så ble heller ikke jeg noensinne godtatt av min norske eks sine forledre, og da spesielt faren hennes, noe some resulterte i at forholdet vårt gikk dunken. Ja, og det er jo så mye bedre andre veien? Vi meg ett forhold mellom en etnisk norsk mann, og en pakistansk dame som går bra, eller i det hele tatt eksisterer særlig lenge? De aller aller fleste pakistanske damer som ikke er utstøtt av familien sin, gifter seg med en mann med røtter fra hjemlandet. Særlig tolerant eller integrerende kan man ikke kalle det. 2
Gjest dust Skrevet 17. mai 2012 #15 Skrevet 17. mai 2012 Så hvorfor iallverden går folk til moskeen som har disse i jobb? Hvis konsensus er at de er noen bygdetullinger med lite troverdighet, burde det være tynt i rekkene i den lokale "kjærka", men det ser ut til å være ganske ok dekning? Ja, og det er jo så mye bedre andre veien? Vi meg ett forhold mellom en etnisk norsk mann, og en pakistansk dame som går bra, eller i det hele tatt eksisterer særlig lenge? De aller aller fleste pakistanske damer som ikke er utstøtt av familien sin, gifter seg med en mann med røtter fra hjemlandet. Særlig tolerant eller integrerende kan man ikke kalle det. http://www.seher.no/783642/shabana-rehman-giftet-seg
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #16 Skrevet 17. mai 2012 http://www.seher.no/783642/shabana-rehman-giftet-seg Shabana er ett lys i mørket, men hvor mange er som henne? Hun er ikke så veldig typisk for det norsk-pakistanske miljøet, og hun har blitt utsatt for drapstrusler flere ganger. Idag bor hun i New York. Hvorfor er det så vanskelig å å gå sine egne veier i dette miljøet? 2
Gjest julia Skrevet 17. mai 2012 #17 Skrevet 17. mai 2012 Ta en titt på denne http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8140051 alt for mange imamer som han i UK. 2
Gjest fordomsfull idio Skrevet 17. mai 2012 #18 Skrevet 17. mai 2012 Shabana er ett lys i mørket, men hvor mange er som henne? Hun er ikke så veldig typisk for det norsk-pakistanske miljøet, og hun har blitt utsatt for drapstrusler flere ganger. Idag bor hun i New York. Hvorfor er det så vanskelig å å gå sine egne veier i dette miljøet? Du skrev: "Vi meg ett forhold mellom en etnisk norsk mann, og en pakistansk dame som går bra, eller i det hele tatt eksisterer særlig lenge?" Det er nok langt flere kvinner som henne. Du vil bare ikke innse det. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2012 #19 Skrevet 17. mai 2012 De aller aller fleste pakistanske damer som ikke er utstøtt av familien sin, gifter seg med en mann med røtter fra hjemlandet. Særlig tolerant eller integrerende kan man ikke kalle det. Ja, ekteskap på tvers av nasjonalitet og kaste godtas som oftest ikke av pakistanere. Men grunnen til at mange pakistanske kvinner finner seg en pakistansk mann er jo også fordi de føler at de har mer til felles med dem, eller kanskje føler en større tiltrekning til dem enn andre menn? Bare fordi pakistanske kvinner gifter seg med pakistanske menn, så betyr det ikke at de nødvendigvis er tvunget til det.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2012 #20 Skrevet 17. mai 2012 Så hvorfor iallverden går folk til moskeen som har disse i jobb? Hvis konsensus er at de er noen bygdetullinger med lite troverdighet, burde det være tynt i rekkene i den lokale "kjærka", men det ser ut til å være ganske ok dekning? Imamer har tradisjonelt sett, i mange muslimske land, ikke hatt noen veileder rolle i moskeer i muslimske land. De er der for å påse at bønnene går riktig for seg. eller at andre religiøse ritualer går riktig for seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå