Gjest Bobler Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Er det mulig å plutselig bli allergisk mot pollen? Gubben har ut av det blå blitt potte tett i nesa, og snørrer. Han nyser også en del. Har ikke feber, men er tung bak øyelokkene som han blir når han har feber. Faren har bjørkepollen-allergi og nesten samme symptomene. Er det en mulighet, eller er han bare syk? (Ja jeg vet han må testes for å vite sikkert )
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Det er mulig, ja. Hvis jeg ikke husker helt feil, er man kun utsatt et par måneder om man er allergisk mot bjørkepollen. Det er værre med gress, da er man allergisk hele sommeren. Kan ikke garantere for at det er riktig, men tror det er slik det er
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Og det er forresten like mulig å plutselig slutte å være allergisk.
Snøvott Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 På det verste er det sånn jeg blir i pollensesongen, i tilleg til at jeg klør i øynene.
Gjest Bobler Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Hmm, får piske han til legen hvis det ikke gir seg snart da Takk!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Jeg fikk pollenallergi plutselig i voksen alder 1
Cata Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Jeg ble allergisk fra det ene året til det andre omtrent, men jeg er allergisk mot bjørk og for meg er det iallfall slik at mye av plagen er i form av kløe i øynene. Nesa blir rennende, men ikke egentlig så snørrete - mer som om det er "vann" som renner. Det kan være så enkelt som at han har fått seg en forkjølelse. Her jeg bor er "halve bygda" forkjølet for tida, og jeg ser ikke bort fra at det forkjølelsesviruset kan herje andre steder enn her. 1
Sugerøret Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 allergi kan ligge latent og på vent i mange år.Hos noen slår det ut tidlig,andre sent og hos noen- aldri Høres veldig ut som allergi ja.Forskjellen på allegi og forkjølelse ; Feber. Uten feber er det mest sansynlig allergi Plutselig ikke allergisk lengre er så skjeldent forresten. Har kroppen først begynt å reagere,vil den fortsette med mindre en blir vaksinert eller holder seg unna triggerstoffer
Tuline Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Jeg fikk pollenallergi da jeg gikk siste året på videregående, var oppslag i mediene om at det var rekordår, noe som trolig ville føre til at mange som "hadde det i seg", men som ikke hadde merket noe tidligere år kunne få utslag. Det gjorde i alle fall utslaget for meg. Utrolig festlig midt oppi russe- og eksamenstid.., Jeg mener det ble fremstilt som at man "hadde det i seg" eller ikke, men vet ikke om sånt er arvelig igrunn. Min far er asmatiker, så mulig det spiller inn. Min lillesøster som nå er 18 har fått utslag først i år. Jeg har ikke vært hos legen og sjekket hvilken pollen jeg reagerer på, men zyrtec og andre reseptfrie allergimedisiner hjelper, så det er godt nok for meg
Grønt blad Skrevet 16. mai 2012 #10 Skrevet 16. mai 2012 Det kan hende han er allergisk, men det er også mulig å plutselig bli allergisk. Allergien kan ha ligget latent og først nå brutt ut. Når det gjelder testing er ikke det nødvendig for å stille diagnose. Allergitestestene som finnes er ikke gode. Man kan oppleve å få utslag på noe man ikke opplever å reagere på, og man kan oppleve å ikke få utslag på noe som man reagerer på. Det er derfor ganske vanlig å få stilt diagnose uten allergitest. Jeg vil anbefale dere å prøve allergimedisin som man får kjøpt (reseptfritt) på apoteket. Prøv nesespray mot allergi og ev. allergipille. Fungerer det har han mest sannsynlig allergi. Noter også ned når han opplevde å få symptomer, og hvor lenge han har det (noter uke, helst dato). Dette kan si noe om hva han er allergisk mot. Det er høysesong for bjørkepollen i Sør-Norge nå (bjørkepollen er vanligste pollenallergi. Dette dabber av i overgangen til juni/slutten av mai, og gresspollen setter i gang i midten av juni og varer til første uke i august. Borut har sesong fra siste uke i juli og til midten av august. Dersom han er allergisk i mer enn tre måneder (sammenhengende?) kan han få medisiner på blå resept. Da må selvsagt lege kontaktes, men denne første sesongen ville jeg bare notert ned symtomer (hva, når og hvor lenge) og prøvd litt allergimedisin. Pollenvarslingen Gode råd ved pollenallergi
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #11 Skrevet 16. mai 2012 Plutselig ikke allergisk lengre er så skjeldent forresten. Har kroppen først begynt å reagere,vil den fortsette med mindre en blir vaksinert eller holder seg unna triggerstoffer Jeg var allergisk mot katter når jeg var yngre, men det fikk over av seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå