AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg sliter psykisk, angst og depresjon. Går til psykolog og han har vært til utrolig god hjelp, men nå føler jeg at jeg står på stedet hvil. Har tenkt på gestaltterapi, er det noen med erfaringer her? Hjelper det? Er det verd pengene?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har prøvet det en gang,det var dyrt,men verdt det. Prøv en gang og se
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har prøvd en periode, usikker på hvordan det fungerte....jeg hadde endel andre ting som var vanskelig også akkurat da, og snakket endel om dette. Det beste som kurerer angst er eksponeringsterapi, ingen over og ingen ved siden. Om den kombineres med gestalt eller kognitiv tror jeg for de fleste blir hipp som happ? Jeg fikk aller mest hjelp av denne arbeidsboken faktisk: http://www.amazon.com/The-Mindfulness-Acceptance-Workbook-Anxiety/dp/1572244992 Jeg brukte den samtidig som jeg gikk i terapi - den fikk jeg anbefalt her inne. Det er flere år siden jeg jobbet meg gjennom den, men enda bruker jeg "huskeregler" fra boka om jeg kjenner tendenser til angst.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Takker for svar:) Er litt vanskelig med eksponeringsterapi når en ikke vet hva en har angst for..
2shy Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Beklager å kuppe tråden, men er det noen som vet om slik terapi kan egne seg ved svært alvorlig depresjon?
2shy Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Takker for svar:) Er litt vanskelig med eksponeringsterapi når en ikke vet hva en har angst for.. Kan varmt anbefale hypnoterapi/EFT (evnt tankefeltterapi) mot angst, svært effektivt!
Aldrisur Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har veldig god erfaring med gestaltterapi. Var nede i den dypeste, mørkeste dal en kan tenke seg, og så ingen løsning for å komme meg ut av dette. Etter kun seks timer hos den kjempedyktige terapeuten, var jeg i stand til å klare resten selv. Dette skjedde for over 10 år siden, men jeg er still going strong og har overhode ikke hatt noen "tilbakefall". Har glemt navnet til den dyktige terapeuten, men vil alltid være takknemlig for at hun klarte å hjelpe meg.
2shy Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 Beklager å kuppe tråden, men er det noen som vet om slik terapi kan egne seg ved svært alvorlig depresjon? Litt google og jeg ser at det er hovedsakelig mildere depresjoner det blir brukt til. Men hører gjerne hvis noen formontlig har annen erfaring
2shy Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har veldig god erfaring med gestaltterapi. Var nede i den dypeste, mørkeste dal en kan tenke seg, og så ingen løsning for å komme meg ut av dette. Etter kun seks timer hos den kjempedyktige terapeuten, var jeg i stand til å klare resten selv. Dette skjedde for over 10 år siden, men jeg er still going strong og har overhode ikke hatt noen "tilbakefall". Har glemt navnet til den dyktige terapeuten, men vil alltid være takknemlig for at hun klarte å hjelpe meg. Så du kan anbefale denne terapiformen til en som er så alvorlig deprimert at h*n er innlagt på psykiatrisk og har snev av psykose?
Aldrisur Skrevet 16. mai 2012 #10 Skrevet 16. mai 2012 Slik jeg ser det var det ikke en mild depresjon jeg hadde. Men, det er jo så klart vanskelig å gradere en slik tilstand selv. Uansett, tror jeg det er verdt et forsøk.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 Kan varmt anbefale hypnoterapi/EFT (evnt tankefeltterapi) mot angst, svært effektivt! http://skepsis.no/?p=578 Gå for evidensbasert terapi som dominerer det offentlige, seriøse, helsetilbudet: Eksponering (da det passer seg) og kognitiv atferdsterapi (eventuelt metakognitiv-terapi).
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #12 Skrevet 17. mai 2012 Takker for alle svar:) Jeg har fått en time i morgen, for å finne ut om det er noe for meg. 2shy; kan du ikke høre med en gestalterapaut om de tar imot pasienter med alvorlig depresjon?
2shy Skrevet 17. mai 2012 #13 Skrevet 17. mai 2012 http://skepsis.no/?p=578 Gå for evidensbasert terapi som dominerer det offentlige, seriøse, helsetilbudet: Eksponering (da det passer seg) og kognitiv atferdsterapi (eventuelt metakognitiv-terapi). herregud så lei jeg er av skeptikere som hele tiden skal gulpe opp i slike tråder. Det finnes mer til helse enn det som er presentert av skolemedisin. Heldigvis. Takker for alle svar:) Jeg har fått en time i morgen, for å finne ut om det er noe for meg. 2shy; kan du ikke høre med en gestalterapaut om de tar imot pasienter med alvorlig depresjon? Jeg kan undersøke, takk så mye 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 17. mai 2012 #14 Skrevet 17. mai 2012 herregud så lei jeg er av skeptikere som hele tiden skal gulpe opp i slike tråder. Det finnes mer til helse enn det som er presentert av skolemedisin. Heldigvis. Problemet er bare at denne retningen har forsøkt å bli en del av "skolemedisinen" lenge, men gang på gang så har studiene ikke gitt ønskede resultater. - Med andre ord, så funker det ikke. Om du syns det er oppgulp å påpeke at et samlet fagmiljø ikke annerkjenner en terapiform så får du holde deg unna alle seriøse studenter og praktiserende psykiatere/psykologer.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #15 Skrevet 17. mai 2012 Psykologifaget er bare et sammensurium av mer eller mindre utprøvde metoder. Gestalt er en av de mest useriøse innen faget.
2shy Skrevet 17. mai 2012 #16 Skrevet 17. mai 2012 (endret) Problemet er bare at denne retningen har forsøkt å bli en del av "skolemedisinen" lenge, men gang på gang så har studiene ikke gitt ønskede resultater. - Med andre ord, så funker det ikke. Om du syns det er oppgulp å påpeke at et samlet fagmiljø ikke annerkjenner en terapiform så får du holde deg unna alle seriøse studenter og praktiserende psykiatere/psykologer. Hypnose er faktisk noe psykologer benytter seg av, det er ikke noe nytt. Folk benytter seg av tankefeltterapi o.l mot bl.a angst og fobier til stadighet, meg inkludert. Det funker så absolutt. Du har helt rett, jeg har prøvd psykologer over lengre tid, og ja, jeg holder meg langt unna siden det var totalt bortkastet tid og penger. Og hadde psykologer/psykiatri/antidepressiva virkelig fungert og kurert årsaken til depresjon, så burde det jo fungert for alle, og folk ville ikke vært avhengige av medisiner (som i mange tilfeller i tillegg ikke en gang har hjulpet, men som er så vanedannende at det er så godt som umulig å slutte på dem samtidig som man er deprimert). Ja heia den fantastiske skolemedisinen. Endret 17. mai 2012 av 2shy 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå