Gå til innhold

Sitter og står dere hele dagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sitter og står dere hele dagen, eller prøver dere å ligge så fort anledningen byr seg?

Selv, så ligger jeg ved alle mulige anledninger. Jeg mener det er best for kroppen og ikke minst føttene.

Ser dere på katten og hunden, så ligger og hviler så fort de ikke gjør noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ligger kun når jeg skal sove, eller når jeg later meg ekstra foran tven. Ellers står jeg og sitter :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger kun når jeg skal sove, eller når jeg later meg ekstra foran tven. Ellers står jeg og sitter :)

Jeg også ligger når jeg sover, og jeg går jo, står og sitter iløpet av dagen. Men jeg merker jeg blir sliten av å sitte og å stå hele dagen, så har begynt å ligge så ofte jeg kan. Jeg kan sitte, men jeg sitter liggende slik at bena er rett ut.

Ofte sitter jeg i sofaen med bena i sofaen,

eller jeg sitter i senga med bena i senga.

Jeg føler at det er bra?

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Jeg også ligger når jeg sover, og jeg går jo, står og sitter iløpet av dagen. Men jeg merker jeg blir sliten av å sitte og å stå hele dagen, så har begynt å ligge så ofte jeg kan. Jeg kan sitte, men jeg sitter liggende slik at bena er rett ut.

Ofte sitter jeg i sofaen med bena i sofaen,

eller jeg sitter i senga med bena i senga.

Jeg føler at det er bra?

Hvis du har begynt å ligge så ofte du kan bør du komme deg til lege og ta blodprøver, måle blodtrykk og sjekke hjerterytmen din, for det er et symptom på at noe ikke stemmer.

Dessuten er det rett og slett ikke sunt.

Det bryter ned kroppen din som trenger at du er aktiv på dagtid.

For de som tar utdannelse til lege, fysioterapeut og sykepleier er noe av det viktigste de lærer hvilke skadevirkninger det har på et mennekses kropp å bli liggende i ro.

Da stivner leddene og musklene svinner, tilbakestrømning av blod til hjertet blir svekket og utlufting av lungene skjer ikke optimalt. I tillegg til at det blir uheldig trykk mot de delene av kroppen som er nedi underlaget.

Føler du behov for å legge deg ned bør du altså få sjekket deg hos lege, for det kan være symptom på alt fra hjertearytmi til diabetes.

Katter og hunder som ligger og sover på dagen ,fordi de er aktive om natten, er ikke noe tegn på at det er bra for et menneske å legge seg ned.

Jo mer ubalanse i forholdet mellom å være aktiv og passiv du får, jo verre vil helsen din bli på sikt. Også den psykiske. Så gå og sjekk deg du :)

Og kom deg i aktivitet.

Edit: Blir du sliten av å stå og gå , så er det å komme seg på trening som gjelder.Ingen kan hvile seg sterkere. Man må trene seg opp.Har man utfordrende jobbing som krever mye ståing og gåing og man blir sliten, er det ennå større grunn for å komme seg til treningen og bygge seg opp, så man tåler det.

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger nedpå sofaen på kvelden. Godt å hvile både bein og hofter litt.

Gjest Cessie
Skrevet

I løpet av arbeidsdagen er jeg heldig hvis jeg får sitte 5-10 minutter i lunsjen (ellers går/løper jeg nesten hele tida). Akkurat nå sitter jeg, ligge gjør jeg stort sett bare i senga...

Skrevet

Hvis jeg ikke går eller står så sitter jeg :jepp:

Jeg ligger som regel kun når jeg sover.

Skrevet

Jeg står hele arbeidsdagen så når jeg er hjemme sitter jeg på langs i sofaen, men bena oppå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å ligge og slenge på sofaen. Jeg gjør det så ofte jeg kan. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har begynt å ligge så ofte du kan bør du komme deg til lege og ta blodprøver, måle blodtrykk og sjekke hjerterytmen din, for det er et symptom på at noe ikke stemmer.

For de som tar utdannelse til lege, fysioterapeut og sykepleier er noe av det viktigste de lærer hvilke skadevirkninger det har på et mennekses kropp å bli liggende i ro.

Da stivner leddene og musklene svinner, tilbakestrømning av blod til hjertet blir svekket og utlufting av lungene skjer ikke optimalt. I tillegg til at det blir uheldig trykk mot de delene av kroppen som er nedi underlaget.

Føler du behov for å legge deg ned bør du altså få sjekket deg hos lege, for det kan være symptom på alt fra hjertearytmi til diabetes.

Katter og hunder som ligger og sover på dagen ,fordi de er aktive om natten, er ikke noe tegn på at det er bra for et menneske å legge seg ned.

Jo mer ubalanse i forholdet mellom å være aktiv og passiv du får, jo verre vil helsen din bli på sikt. Også den psykiske. Så gå og sjekk deg du :)

Og kom deg i aktivitet.

Edit: Blir du sliten av å stå og gå , så er det å komme seg på trening som gjelder.Ingen kan hvile seg sterkere. Man må trene seg opp.Har man utfordrende jobbing som krever mye ståing og gåing og man blir sliten, er det ennå større grunn for å komme seg til treningen og bygge seg opp, så man tåler det.

Takk for at du bryr deg :kose:

Men jeg er ikke syk, altså, tror jeg iallfall ikke.. :sjenert:

Jeg står og går mye iløpet av en dag, og merker at jeg er sliten i bena - spesielt om jeg står mye i ro ..

Jeg har dessuten fått masse synlige blodårer på bena - både legger og lår, og det tror jeg kommer av at jeg står og går så mye hver dag.

Derfor pleier jeg alltid å ligge eller sitte med bena rett ut i sofaen, eller på en krakk, slik at bena får hvilt seg, og i håp om at blodårene skal trekke seg sammen igjen ..

Det var dette jeg tenkte på :)

Jeg er jo 30, og vil ikke ha synlige blodårer! Har ingen barn engang!

AnonymBruker
Skrevet

Og kom deg i aktivitet.

Ehm. Det var vel ikke snakk om å ligge så mye at det skader på de måtene du nevner her da. Det skjer jo ofte med sengeliggende. Som så og si ikke rører seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...