Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver å roter med å søke på deltidsstudie, men lurer litt på dette med lånekassen. Under "den andre" utdanninga mi bodde jeg jo hjemme og hadde aldri behov for å søke om støtte fra lånekassen, men det må jeg nå. Hvordan fungerer dette egentlig??

Får jeg hele summen fra lånekassen på en gang og må selv sørge for å betale de avdragene jeg får fra skolen, eller må det søkes til hvert avdrag?

Må jeg begynne å betale tilbake umiddelbart eller kan jeg vente til endt utdanning??

Må jeg søke før eller etter jeg har kommet meg inn på studie??

Det er NKI det er snakk om, og der oppgir de at man enten kan betale kontant eller ved avbetaling. Hva lønner seg??

Jeg trenger seriøst hjælp, for her er jeg fullstendig blank :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før fikk man lån/stipend hvert halvår, nå tror jeg at det er hver måned. Du betaler selv evt skolepenger. Har du skolepenger å betale får du gjerne en større sum fra Lånekassen i begynnelsen av året for å kunne betale alt på en gang (i allefall fikk jeg det da jeg studerte i utlandet for noen år siden). Jeg ville nok betalt alt på en gang, mest for å ha dte gjort og vite hva man står igjen med, men det må du jo vurdere ut fra økonomien din og hva du føler passer best. Når studiet ditt er ferdig har du 7 mnd før du begynner å betale ned på lånet ditt, men rentene løper fra dag 1.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ringe lånekassen, siden det er et deltidsstudie, det kan gjelde spesielle regler.. så får du alle de svarene du trenger. Du kan jo også gå inn på www.lanekassen.no

Lykke til med studiet! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...